Vampyr

Vampyr (Criterion nr. 437)(DVD)

1932 – Carl Th. Dreyer (svart-hvitt)

Dreyer og det okkulte

Nivå 1 (uten spoilers)

En ung mann ankommer en liten landsby utenfor Paris. Nesten umiddelbart ser han merkelige ting som skygger som danser på egen hånd og andre overnaturlige fenomener. Det hviler en ondskap over landsbyen.

Nivå 2 (med spoilers)

Allan Gray er den som observerer i Vampyr. Han står ofte på utsiden og titter inn vinduer eller sprekker i vegger, slik at han bare får med seg bruddstykker av det som foregår. Men at han har kommet til en besynderlig plass, er det ingen tvil om. Som ung student av det okkulte, er han mer enn mottagelig for det han skal oppleve. Med dette i bakhodet, blir vi usikre på om det vi ser virkelig foregår, eller om det er en projisering av Grays mentale bilder. Dreyer gir oss selvfølgelig ingen hjelp i så henseende. Han forer oss med bilder som kan støtte begge ståsteder.

Den krypende uhyggen som uryddig kameraføring og avbrutte panoreringer skaper, kan vi godt betrakte som nøytral i denne sammenhengen. Likedan med de spesielle kameravinklene. Men i situasjoner hvor vi får se objekter fra en umulig vinkel for Allan Gray, kan det virke som om vi ser Grays mentale bildet av objektet. For eksempel ser Gray mannen med ljåen dra over elven med ryggen til Gray. Men i nærbildet av mannen ser vi ansiktet hans. Det samme skjer i en scene med Gray i bunnen av en trapp. Hånden på gelenderet sees fra en vinkel Gray umulig kan inneha. Som argument for at overnaturlige ting faktisk foregår, er de andre menneskenes opplevelser. Det er flere enn Allan Gray til stede når vampyren overfaller Léone. Tjeneren i huset deltar også aktivt i kampen mot vampyren. Men jeg føler ikke at noen av disse argumentene kan bekrefte det ene eller det andre  synspunktet. Her kan tilskueren tolke fritt.

Vampyren i filmen er den gamle kvinnen Marguerite Chopin. Hun er nesten blind og må bruke stokk. En eventuell ondskap i henne, må tillegges av tilskueren i det han ser inn i de svarte øynene hennes. Dreyer unngår fristelsen til å la hans vampyr være ung og sterk, som stort sett alle senere adapsjoner av myten har gjort. Og det tjener filmen stort på. Atmosfæren er Vampyrs store fortrinn. Tåke og skumring er alltid til stede. Uhyggen ligger tykk hvor enn Allan Gray befinner seg. Kalkhvite vegger med store kontraster, skygger som beveger seg mens mennesket sitter stille. Den mest kjente scenen i Vampyr er da Allan Gray nesten blir levende begravd. Han blir lagt i en kiste, og vi ser det hele fra hans synsvinkel. Gjennom et vindu i kistelokket ser han lokket bli skrudd på, og den gamle vampyren se ned på ham. Deretter går ferden mot kirkegården, og vi ser det Gray ser. Altså tretopper, hustak og himmel. Igjen leker Dreyer med dimensjoner. Gray sitter på en benk, ånden forlater ham og finner seg selv i kisten. Hva er virkelighet?

Baron Nicolas de Gunzburg, som spiller Allan Gray, fortalte at de sto opp kl 4 om morgenen, for å filme i det spesielle lyset. Det skapte en magisk stemning. Baronen endte også med å bli produsent for filmen, på den betingelse at han fikk spille hovedrollen. Så det er altså Baron Nicolas de Gunzburg som spiller Allan Gray. Dette er eneste gang han var i kontakt med filmbransjen, og Dreyer syntes at hans uttrykksløse ansikt kledde rollen.

Dreyer har uttalt at ville prøve seg på genrefilm, og i tillegg være nyskapende. Ingen skulle ha sett noe lignende. Dette klarte han tydeligvis litt for godt. På premieren i Berlin ble filmen buet ut. Mye av grunnen til det kan være at publikum slet med å forstå hva som egentlig skjedde. Dette er Dreyers ansvar. Han gjør bevisste valg som skal få oss til å være usikre på hvor vi er, hva som skjer og om det skjer. Den gangen ble han straffet for det, men ettertiden har gitt ham oppreisning. Vampyr nyter meget stor respekt i dag. Det skulle gå lang tid før han laget film igjen etter Vampyr.

Vampyr ble i sin helhet filmet on location. Den var Dreyers første talefilm, og har meget lite dialog. Den føles på mange måter som en stumfilm. Det ble laget tre versjoner av filmen, en engelsk, en tysk og en fransk. Skuespillerne måtte lese inn tre dialogspor, som ble tilpasset etterpå. Sensuren, spesielt den tyske, var streng og flere scener måtte klippes bort. Spesielt dødsscenen til doktoren og avlivingen av vampyren ble for sterk kost for tyskerne.

Utgivelsen av Vampyr er den flotteste utgaven av en enkeltfilm Criterion har gitt ut, kanskje med unntak av den overdådige Mr. Arkadin. Fargevalget på boksen og hefter er gråtoner og svart, noe som står fint til filmen og innholdet. Selve filmen og ekstramaterialet kommer på to DVDer, plassert i et utbrettspappcover. I innbrettet er det et hefte. Det følger også med en bok med manuset og romanen Carmilla av Sheridan Le Fau på 108 sider. Alt dette er plassert inne i et 3 cm tykt nydelig pappcover. På coveret er det bilde av Gisele som sover, med skyggen av en ljå over seg. Dette er en scene fra filmen som aldri ble med i den ferdige filmen.

Lyd og bilde

Bildet er som man kan vente fra denne tiden problematisk. Det varierer fra ganske bra til meget ustabilt, med flimring og skader. Noen ganger er det også meget uskarpt. Allikevel vil jeg ikke si at det skjemmer opplevelsen, og dette er antagelig det beste Vampyr noen gang vil være. Lyden er litt den samme historien.

Ekstramateriale

The original German version in a new high-definition digital transfer from the 1998 restoration by Martin Koerber and the Cineteca di Bologna: Dette er versjonen som er diskutert her.

Newly credited alternate version with English text: Dette versjonen er svakere enn den tyske.

Audio commentary featuring film scholar Tony Rayns: Meget godt kommentatorspor. Flink til å legge mening I det vi ser, i tillegg til at han har mye bakgrunnsstoff.

Carl Th. Dreyer (1966), a documentary by Jørgen Roos chronicling Dreyer’s career: Det beste ekstramaterialet ved utgivelsen. Dreyer forteller litt om alle filmene sine. Truffaut, Godard og Clouzot hyller Dreyers filmer.

Visual essay by scholar Casper Tybjerg on Dreyer’s influences in creating Vampyr: Også en fin dokumentar. Den dreier seg mer spesifikt om Vampyr.