Under The Volcano

Under the Volcano (Criterion nr. 410)(DVD)

1984 – John Huston (farger)

Den siste dagen

Nivå 1 (uten spoilers)

Geoffrey Firmin, en britisk konsul i en liten meksikansk landsby, er alkoholiker. Dette er hans siste dag på Jorden.

Nivå 2 (med spoilers)

Firmin er på bånn i sin alkoholiserte tilværelse. Store deler av tiden snøvler han frem usammenhengende tanker. Han er alltid full. Albert Finney gjør sin livs rolle her, som en håpløst fortapt alkoholiker. Ikke nok med at han portretterer en alkoholiker strålende, men imponerende nok responderer de rundt ham så troverdig på en slik person. Hans kone, spilt av Jacqueline Bisset, lar Firmin fullføre sin babling og gir ham tid til å forstå situasjonene. Dette er en kvinne med lang erfaring i å omgås en alkoholiker.

Denne siste dagen i Firmins liv kommer hans kone tilbake til ham for å prøve å reparere forholdet deres. Hans bror er også til stede. Vi får vite at kona og broren har hatt et forhold, som Firmin vet om. Dette ligger som en mørk skygge over dagen. Antagelig er det den utløsende faktor for at Firmin velger bort forholdet og i stedet velger flasken for godt. Det altoverskyggende målet for dagen er å drikke alt, bortsett fra mescal som er fattigmanns tequila. Han drikker ting han finner på badet, og har som alle alkoholikere flasker gjemt bort i reserve.

Det er en fascinerende indre reise Huston viser oss i Under the Volcano. Sammenligninger har blitt gjort med Dantes hovedverk, med baren oppe i fjellet som Helvete. På veien dit har Firmin svingt voldsomt i humør, fra bevisstløs i veien til manisk ivrig. En skandale i diplomatmiljøet har han også funnet tid til. Filmen foregår rundt 1938, med 2. verdenskrig rett rundt hjørnet. Firmin tar for seg tyske diplomater, som om han ser hva som vil komme. Det finnes andre typer frempek også. Skuespillet vi ser oppsatt på De Dødes Dag og filmklippene fra Orlacs Hender, peker frem mot konsulens skjebne.

I en film som Under the Volcano, hviler alt på skuldrene til protagonisten. Finneys karakter er i nesten alle scenene, og det kreves enormt av ham. Heldigvis klaffer alt i denne filmen. Huston har sagt at dette den beste rolleprestasjonen han har sett, for ikke å snakke om regissert. John Huston bygger filmen rundt Albert Finney, med de følger at birollene blir marginalisert. Bisset kommer godt fra det allikevel. Men Anthony Andrews som spiller broren Hugh, må nok innse at hans rolle bare er en katalysator for handlingen. Huston var nådeløs i sin jakt på den gode filmen. Hughs lille verdi kommer tydelig frem i kameravinkler og tildelt tid. Dette opplevdes veldig frustrerende for Andrews.

Malcolm Lowrys bok ble utgitt i 1947, til strålende kritikker. Før det hadde den blitt refusert flere ganger, og vært en stor kilde til uro for forfatteren. Men nå løsnet det, og den selvbiografiske boken solgte godt. Beatforfatterne satte den høyt, og Herman Hesse hadde lest den og likt den. Som konsulen i boken hadde Lowry et stort alkoholproblem, som han fikk i tidlig alder. Dette var hans ene gode bok. Etter denne fikk han skrivesperre, enda større alkoholproblemer og måtte tilbringe perioder på mentalsykehus. Til slutt tok han sitt eget liv med alkohol og to bokser sovepiller i 1957.

Lowry kom fra gode kår, men falt utenfor ganske fort. Han sa tidlig fra seg all kontakt med familien, i 20års alderen. Allikevel fikk han jevnlig tilsendt penger fra faren, kanskje mest for å holde seg unna. Alkoholforbruket ble tidlig stort, kanskje på grunn av homoseksuell legning. Han virket usikker på hvor han var i så henseende. Senere kunne han finne på å by frem menn til sin kone, som for å plage seg selv. Til slutt forlot hans kone ham. Han levde i sitt eget helvete i meksikanske barer. Han ble senere sammen med Marjorie, som holdt ut til slutten. Man kan med letthet finne ting i historien om konsulen som kunne passet på Malcolm Lowry selv.

Lyd og bilde

Denne filmen fra 1984 har et meget godt bilde. I det hele tatt er det sjelden at Criterion ikke leverer teknisk god kvalitet. Lyden har sine små problemer med litt romklang og kan til tider være litt uklar. For å være pirkete.

Ekstramateriale

Audio commentary featuring executive producer Michael Fitzgerald and producers Wieland Schulz-Keil and Moritz Borman: Ganske bra kommentatorspor, med to tyskere som snakker engelsk som Werner Herzog. I tillegg dukker Fitzgerald opp innimellom med de mest interessante opplysningene. Han kan blant annet fortelle at det fantes et utall manus om boken, men at ingen hadde klart å knekke koden før Guy Gallo. Filmen var billig å spille inn i Mexico, de største utgiftene knyttet seg til å få kjøpt rettighetene fra Marjorie.

Theatrical trailer: Amerikanisert trailer, som prøver å gjøre den dramatisk og skummel. Svak.

New video interview with Jacqueline Bisset: Godt intervju som viser Bissets egne tanker rundt innspillingen. Interessant å se hvordan en skuespiller tenker kontra regissøren. Hun må tenke på sine egne interesser i tillegg til filmens.

New audio interview with screenwriter Guy Gallo: Gallo kommenterer utvalgte scener, og tar seg god tid. Dette er lærerikt. Han kan fortelle at John Huston til å begynne med virket misfornøyd med arbeidet hans. Dette var typisk Huston. Slik ansporte han til ekstra innsats. Neste gang var han fornøyd.

1984 audio interview with John Huston conducted by French film critic Michel Ciment: Her forteller Huston anekdoter fra diverse innspillinger, og tanker rundt film. Men audiointervjuer blir litt uengasjerende uansett.

Notes from “Under the Volcano” (1984), a 59-minute documentary by Gary Conklin shot on the set during the film’s production, featuring interviews with Huston, cast, and crew: Bra dokumentar som fokuserer på tre-fire av de store scenene i filmen. Bisset passet bra til rollen, da hun var god men ingen stor stjerne.

Volcano: An Inquiry into the Life and Death of Malcolm Lowry (1976), filmmaker Donald Brittain’s 99-minute, Academy Award–nominated documentary, narrated by Richard Burton, examining the connections between Under the Volcano author Malcolm Lowry’s life and that of his novel’s main character: Glimrende om en for meg ulest forfatter. Måtte bare kjøpe meg boken etter å ha sett dokumentaren.

A new essay by film critic Christian Viviani: Godt essay hvor vi får vite at Huston på slutten av sin karriere foretrakk å lage mer personlige og smalere filmer, gjerne basert på bøker. Derfor kommer Wise Blood, Under the Volcano og The Dead sent i Hustons liv.