Death of a cyclist

Death of a Cyclist (Criterion nr. 427)(DVD)

1955 – Juan Antonio Bardem (svart-hvitt)

Oppvåkning

Nivå 1 (uten spoilers)

Et par kjører ned en syklist og lar ham ligge igjen døende. Hun er gift, og han er elskeren hennes. Livredd for å bli avslørt, insisterer hun på at de drar videre. Men angeren plager elskeren og i tillegg kan de ha blitt sett av kunstkritikeren Rafa.

Nivå 2 (med spoilers)

Death of a Cyclist er en film med mye på hjertet, laget av den kommunistiske filmskaperen Juan Antonio Bardem. Her blander han italiensk neorealisme, thrilleren og Hollywoods melodrama. Den er i tillegg en skarp kommentar til spansk borgerskap, dens livsstil og holdninger. Flere ganger ser vi holdninger representert gjennom samfunnsklassenes aktører. Hans sympati ligger hos studenter og arbeidere, en tradisjonell allianse for forandring i samfunnet. Kanskje ikke overraskende når Bardes syn på en produsent er at han er en kapitalist og utbytter. En regissør er derimot en kunstner, kreativ og utnyttet.

Juan og Maria José var kjærester før, nå er de elskere. Hun er gift med den vellykkede Miguel. På mange måter har Maria José blitt redusert til et skall. Hun er bare noe i kraft av sin posisjon, sin ektemanns penger og status. Og dette er det viktigste i hennes liv. Derfor utviser hun en enorm kynisme og kulde når alt dette trues av ulykken. Der hvor Juan slites i stykker av samvittigheten, tenker hun kun på seg selv, og de eneste følelsene hun viser er selvmedlidenhet.

For å finne ut av hva politiet vet om ulykken, drar Juan til arbeiderstrøket hvor syklisten bodde, under dekke av å være journalist. Her får han se en helt annen virkelighet enn han er vant til, og dette påvirker hans beslutning om å melde seg politiet. Kontrasten mellom det kummerlige livet her og de evige selskapene i Juans krets må slå ham som enorm. Men Maria José er ikke i nærheten av å gå gjennom den samme selvransakelsen som Juan. Hun har ingen utvikling i så henseende i filmen, og blir derfor stående som et kompromissløst symbol på en livsfjern borgerklasse. Hun begår heller et drap til, enn å miste noen av sine privilegier. Denne gangen på Juan…

Juan har en stilling ved universitetet, men ser seg selv som mislykket. Stillingen har han fått på grunn av familieforbindelser, først og fremst. Borgerskapet beskytter sine egne. Når han ved dårlig oppførsel påvirker en student i klassen hans til å stryke en eksamen, starter hans indre reise mot selvrealisering. Studenten klager på hans oppførsel, og han får vite at han sees på som uangripelig siden ledelsen ved universitetet er familiemedlemmer. Klagen ender med studentopptøyer og krav om at han må gå av. Juan konkluderer med at han vil gå av, og dreier mot en mer venstreorientert innstilling. Her viser Bardem sitt samfunnsengasjement. Studenter bærer i seg håpet om forandring i samfunnet, og rettferdighet for alle.

Kunstkritikeren og selskapspianisten Rafa er en meget interessant karakter i filmen. Han hater og forakter sin omgangskrets, dens livsstil og overfladiskhet. Men han er like fullt en del av det. Som han gjentagende ganger sier, presser han Juan og Maria José fordi han vil at de skal miste sine fordeler. Han gir inntrykk av å vite alt, men det viser seg at han egentlig vet lite.

Death of a Cyclist er en god film, men har også en del svakheter. Melodramaet står sterkt, og Bardem er bedre i skildringene gjennom den neorealistiske stilen. Bardem har en forkjærlighet for Hollywood, og senere i karrieren laget han filmer nærmere det uttrykket. Til tider synes jeg filmen minner meg veldig om Douglas Sirks filmer. Slutten føles litt påklistret, men det er på grunn av at sensuren forlangte at Maria José ikke kunne slippe unna så lett. Hun måtte ”straffes”. Uansett er det et interessant bekjentskap med en spansk film fra 50-tallet, som jeg ikke har sett for mange av.

Lyd og bilde

Bildet er meget bra, skarpt og stabilt. Noen skader, men absolutt i plagsomt. Lyden er klar, men ligger litt utenpå.

Ekstramateriale

Calle Bardem (2005), a documentary on the revolutionary life and career of director Juan Antonio Bardem: En 44 minutter lang dokumentar om Juan Antonio Bardem, hvor venner og kollegaer forteller. Han var en kommunist på sin hals, og forsøkte å ha et budskap i hver film. Mange oppfattet ham dogmatisk og sta. Han ble igjen i Spania da Franco tok makten og forsøkte å lage filmer som kritiserte regimet. Truffaut og andre fra den kommende franske nybølgen støttet ham, men etter Vengeance vendte de seg mot ham.

A booklet featuring an essay by scholar Marsha Kinder and Bardem’s 1955 call to arms for Spanish cinema: Meget godt essay av Kinder. Bardem kombinerer i Death of a Cyclist italiensk neorealisme med thrilleren (med sterke innslag av melodrama). Hun viser i detalj hvorfor filmen fungerer og går for å være en av de beste spanske filmene gjennom tidene. Inkludert er også Bardems tale hvor han hudfletter spansk films tilstand. Spansk film er: Politisk lite effektiv, sosialt falsk, intellektuelt verdiløs, estetisk ikkeeksisterende og kommersielt ubrukelig.