Bergman Island

Bergman Island (Criterion nr. 477)(DVD)

2006 – Marie Nyreröd (farger)

Den gamle mannen og øya

Nivå 1 (uten spoilers)

I denne nesten halvannen lange samtalen mellom regissør Marie Nyreröd og en 84 år gammel Ingmar Bergman på Fårö, forteller Bergman oppsiktsvekkende ærlig om selv. En varmt anbefalt dokumentar som viser deg en klok og ærlig gammel mann, fire år før han døde.

Nivå 2 (med spoilers)

Fårö er en nydelig øy som Bergman forelsket seg i under innspillingen av Så som i et spegel (Through A Glass Darkly). Her bodde han den siste tiden av sitt liv ensom, med kun telefonkontakt med omverdenen. Han sto opp, gikk en lang spasertur og skrev deretter i tre timer. Øya har ikke postkontor eller legekontor, men har butikk og kirke. Og Bergman har en kino, hvor han ser en film hver dag. De andre 500 fastboende svarer at de ikke aner om turister spør hvor regissør Bergman bor.

Ingmar Bergman var ekstremt opptatt av sin mor som barn, gråt mye og ville klemme henne ofte. Hun avviste ham og gikk til lege med ham for å fjerne dette behovet. Legen mente at det var unormalt, han skulle jo bli en mann. Moren var hard og hadde et stort behov for å bestemme over omgivelsene. Selv med dette karaktertrekket, brøt hun aldri inn overfor sin mann under de mange avstraffelsene av barna. Ingmar fikk sin del av fysisk straff, noe som han tar opp i filmer som Fanny og Aleksander. Den strenge religiøse oppdragelsen har preget ham enormt som filmskaper.

Bergman analyserer seg selv i denne dokumentaren og forteller hvilke trekk han mener å ha arvet fra sin far og hvilke som stammer fra hans mor. Han er brutalt ærlig og utleverende. Han kritiserer seg selv for aldri å ha investert det minste i barna sine. Han har også sluttet å ha dårlig samvittighet for det, da han mener det bare er en måte å lindre seg selv på. Det vil ikke hjelpe de barna han forlot.

Demoner er noe den kjente filmregissøren har et spesielt forhold til. Han omtaler dem som virkelige personer med forskjellige egenskaper. Demoner som Raseridemonen og Kontrolldemonen har hundset ham i hele hans liv, mens Tomhetsdemonen aldri har fått tak i ham. Du vet, den demonen som tar fra deg kreativiteten og du står der uten noen tanke eller initiativ…

En julaften fikk Ingmar en teddybjørn i gave, mens broren fikk et filmkamera. Blodig urettferdig og ydmykende. Etter å ha grått sine bitre tårer, finner Ingmar løsningen. Han bytter bort hele sin samling tinnsoldater mot kameraet. Slik startet en stor regissørs filmkarriere i det små. Bergman døde i 2007, på samme dag som en annen stor regissør; Michelangelo Antonioni.

Øyeblikket: Da Bergman skal forklare hvordan det kunne gå til at han fra å ha vært sammen med Bibi Anderson to år tidligere, kunne forlate innspillingen av Persona som partner med Liv Ullmann. Bergman har store problemer med å finne ord.

Lyd og bilde

Bildet er i 1.77:1. Bildet er litt under middels. Ikke veldig skarpt, sliter spesielt med bevegelse. Heldigvis er dette en film stort sett bygget opp av intervjusituasjoner med lite bevegelse. Lyden er klar og fin.

Ekstramateriale

Bergman 101, a selected video filmography tracing Bergman’s career, narrated by Cowie: Dette er en veldig fin gjennomgang av Bergmans filmer og kan fungere godt som en aperitiff som kan gjøre oss mer nysgjerrige på Bergman. Cowie tar opp Bergmans strenge religiøse oppdragelse med mye fysisk avstraffelse. Han stakk av hjemmefra og ble ikke forsonet med foreldrene før lenge etterpå. Hans forhold til barndommen ble brakt til lerretet i Fanny og Aleksander.

An essay by director Marie Nyreröd: Den eneste journalisten som fikk komme til Fårö var Marie Nyreröd. Bergman sa ja til å svare på alle spørsmål og nei til å svømme, sykle eller annet foran kameraet. Ryddig og greit. Bergman holdt kontakten med sine venner gjennom telefonen. Nyreröd ble en av Bergmans telefonvenner og han ringte henne et par ganger i uken.