Fish Tank

Fish Tank (Criterion nr. 553)(Blu-ray)

England – 2009 – Andrea Arnold (farger)

I et akvarium

Nivå 1 (uten spoilers)

Mia bor i en drabantby rett utenfor London. Det er et område med lite ressurser og tøft ungdomsmiljø. Hun bruker hiphopdansen som livbøye i en ellers håpløs tilværelse. Moren får seg en ny kjæreste som forsøker å ta kontakt med en hard og lukket Mia.

Nivå 2 (med spoilers)

Fish Tank er ikke en film som har mange skjulte lag med mening, men heller en direkte og kraftfull skildring av et miljø som er en realitet for mange unge i Europa i dag. Som miljøskildring og oppvekstfilm er den av de beste jeg har sett. Filmen har en voldsom energi! Den finner sin plass i den stolte britiske filmtradisjonen som går under navnet ”kitchen sink”, en sosialrealistisk filmgenre hvor mestere som Mike Leigh, Lindsay Anderson og Ken Loach er de toneangivende. Senere år har regissører som Andrea Arnold og Lynne Ramsay fulgt i fotsporene til disse. ”Kitchen sink” henspiller på det å skildre dagliglivet i arbeiderklassen eller sosialstønadklassen under der igjen, og deres drømmer og utfordringer. Dette er samfunnsklasser med store problemer som arbeidsløshet, alkoholmisbruk, familievold og fattigdom.

Dårlig kommunikasjon er bedre enn ingen kommunikasjon. Utskjellinger vitner om omtanke i dette miljøet. Banneord kan skjule omtanke på en fremmed måte for de fleste av oss. I dette miljøet vokser Mia opp. Moren er alene om oppdragelsen av henne og søsteren Tyler, og gjør en rimelig elendig jobb. Mia opplever mye aggresjon mot seg fra moren, både verbalt og fysisk. Muligens er dette med på å gjøre Mia til den aggressive personen hun igjen er. Klimaks i det elendige forholdet mellom mor og datter kommer i det moren forteller datteren at hun ønsket å abortere henne og hadde avtalt legetime for å få det utført. Denne scenen er lavmælt og kanskje nettopp derfor meget kraftfull.

Fish Tank, akvarium, er et bra bilde på hvordan Mia opplever sin livssituasjon. Livet byr på få muligheter for en jente fra hennes bakgrunn. Moren er ressurssvak og misfornøyd med livssituasjonen sin. Frustrasjonen bobler til overflaten i henne og har formet henne til å bli filmens minst sympatiske karakter, om man muligens ser bort fra Connor. Men Connor gjør mye riktig i forhold til sin nye kjærestes døtre fram til han gjør det utilgivelige da han har sex med Mia. Slik jeg forstår filmen er denne episoden ikke planlagt, men en stor feil Connor gjør under påvirkning av alkohol. Konsekvensen av handlingen er at han bryter med Joanne, Mias mor. Han forsøker å flykte fra en situasjon som har blitt uholdbar, og en handling som han skjønner er forkastelig. Slik skaper regissør Arnold en film som er nyansert og vanskelig, og realistisk i sin beskrivelse av mennesker som begår feil.

Hesten som Mia anstrenger seg for å berge fra noe som hun opplever som vanskjøtsel, kan fungere som et symbol på noen som bør få friheten sin. Kan hun hjelpe den kan hun kanskje også hjelpe seg selv. Senere ser vi at hesten med stor sannsynlighet ikke mishandles, men er gammel og syk. Da hun innser dette, blir hun god venn med den unge gutten som tar seg av hesten. For å komme seg ut av den gullfiskbollen hun opplever tilværelsen som, tyr hun til dansen. Den skal løfte henne opp og frem, og Connor er støttende med ord og kamera. Vi ser at hun ikke er et lysende talent, hennes dans er litt nølende og middelmådig. Men det er alt hun har. Da hun endelig får audition hos noe hun ikke forstår er en strippeklubb før det er for sent, faller nok en drøm i grus.

Sviket Connor utsetter henne for, får henne til å ty til desperate virkemidler. I en ung pikes verden som Mias kan vi forestille oss at hun innehar urealistiske drømmer om å bli sammen med Connor. Han på sin side har i panikk trukket tilbake til familien han har hatt hele tiden. Mia bryter seg inn i huset hans og forsøker å kartlegge livet hans, og kidnapper datteren hans i et desperat forsøk på å få innpass i livet hans, eller hevn. Det hele er ikke rasjonelt, men føles fornuftig for Mia der og da. Det er nær ved å ende i en katastrofe da Mia dytter Connors datter i vannet så hun nesten drukner. Filmens skildring av en 15 år gammel jente midt mellom jentunge og kvinne er skildret mesterlig, i en sjanger så ofte dominert av historien om guttens vei mot mannen.

Mias mor er ung og har fått Mia i meget ung alder. De kunne nærmest vært søsken og moren har samme musikksmak som datteren. Noe av grunnen til morens fiendtlighet mot datteren kan være at hun klandrer datteren for hennes egen livssituasjon, at hun føler seg låst med mye ansvar. Da Connor kommer inn i livet hennes blir hun ekstra oppmerksom på datterens seksuelle oppvåkning og ser henne tydelig som en trussel. Selv om hun selv går utfordrende kledd, slik som mange av unge jenter og kvinner i drabantbyen, vil hun ikke at Mia skal gå rundt i huset med lite klær rundt Connor. Vanligvis går Mia kledd i posete klær, men tester Connor ved å gå kun i truse og t-skjorte til tider. Samtidig prøver moren å være vennligere mot Mia når Connor er til stede for å gjøre godt inntrykk på ham. Jeg tror ikke hun har noen mistanke om at de tiltrekkes av hverandre, men hun føler instinktivt at hun må beskytte reviret sitt mot datteren. Mia og Connor får en spesiell kontakt, med små erotiske undertoner. Mia er nok småforelsket i Connor, som senere skal lede til den katastrofale episoden om natten.

Øyeblikket: På idrettsbanen hvor de andre jentene danser. Mia havner i munnhuggeri og i en plutselig eksplosjon av sinne skaller hun ned en jente. Scenen oser kvalitet fordi den viser frustrasjonen i Mia som ligger latent og hvor fort den kan komme til overflaten. Samtidig sier den noe om stoltheten hennes og viljen til å stå opp for seg selv. Problemet er at disse kvalitetene ved Mia også er mye av roten til vanskene i livet hennes.

Lyd og bilde

Bildet er perfekt. Full score på alle felt og dermed referansekvalitet. Lyden er meget bra.

Ekstramateriale

Three short films by director Andrea Arnold: Milk (1998), Dog (2001), and the Oscar-winning Wasp (2003): Det interessante med å se en regissørs tidlige arbeider, da gjerne i form av kortfilmer, er hvordan de bærer bud om de senere filmene som kan komme. Så også i Andrea Arnolds tilfelle. Både Dog og Wasp har elementer som senere skal knyttes sammen i Fish Tank. Spesielt temaet i Wasp med alenemoren som neglisjerer barna sine for å oppleve kjærlighet selv dukker senere opp i Fish Tank. Milk er som de andre kortfilmene god, og har ”I” fra Withnail and I i en av hovedrollene.

New video interview with actor Kierston Wareing: Wareing spiller den unge og uansvarlige moren i Fish Tank. Hun har noen OK betraktninger rundt karakteren sin, men intervjuet må sies å være på det jevne. Hun bekrefter mitt inntrykk av at språket i miljøet er dysfunksjonelt og at de mangler ord for følelser i dagliglivet. Eksempler er at moren ber datteren ”fuck off” da hun flytter ut, men at det antageligvis ligger omtanke bak utsagnet.

Audio conversation with actor Michael Fassbender from 2009: Grei samtale med Fassbender, hvor han snakker om filminnspillingen, meningen med filmen og sin karriere så langt. Han understreker at Connor neppe har planlagt episoden med Mia, men at han begår en feil han angrer dypt på.

Audition footage: Et knippe jenter som danser som ledd av audition som Mia i filmen. Det er ingen tvil om at den beste skuespilleren og personligheten til slutt fikk rollen.

Stills gallery by set photographer Holly Horner: Veldig gode stillbilder som har egenverdi. Bildene er kunstnerisk gode, med fokus på detaljer i innemiljøet, gjerne forstørret opp.

Original theatrical trailer: En svak trailer med en samling klisjeer og utbrukte slagord. Hun stengte verden ute før hun møtte morens kjæreste, som svek henne.

A booklet featuring an essay by film scholar Ian Christie: Gjengangeren i Criterions essay har nok en gang levert en glimrende tekst om en av deres filmer. Han skriver om den erkebritiske filmsjangeren Fish Tank er en del av og formidler med innsikt betraktninger om forstedenes miljø og dynamikk. Han har en presis forståelse av filmen og fremlegger det grundig.