Three Outlaw Samurai

Three Outlaw Samurai (Criterion nr. 596)(Blu-ray)

Japan – 1964 – Hideo Gosha (svart-hvitt)

Myth Busting

Nivå 1 (uten spoilers)

I denne periodefilmen fra Japan er det nok engang samuraier som står sentralt. Tre bønder har kidnappet guvernørens datter for å få sine krav hørt. En etter en blir tre samuraier involvert i konflikten.

Nivå 2 (med spoilers)

Three Outlaw Samurai følger en klassisk samuraifilm-oppskrift, nært beslektet med Seven Samurai av Akira Kurosawa. Samuraier stiller seg på de svakestes side og kjemper sammen med dem mot overmakten. Tre samuraier i Three Outlaw Samurai, syv i Seven Samurai. De har ingen utsikter til belønning, så motivasjonen kommer innenfra, springende ut av en oppfatning av rett og galt. Store offer er påkrevet og det er stor sjanse for å miste livet. Så langt følger filmene samme mal. Men så kommer forskjellene til syne…

Ved første øyekast kan Three Outlaw Samurai virke som en film som kunne vært laget av Akira Kurosawa. Men tematisk føler jeg at den ligger nærmere anti-samuraifilmene til Masaki Kobayashi. Den avkler samuraimyten slik Harakiri gjør, bare litt mer subtilt. Begreper som ære, lojalitet og tapperhet blir alle diskutert, gjennom at samuraiene bryter dem etter tur. Denne regissøren ser ut til å mene at samuraikoden har fått ufortjent mye heder. Han ser disse begrepene mer som overfladisk staffasje, som ikke nødvendigvis stikker så dypt. Gosha bedriver mythbusting på en krass måte. Dette står i sterk kontrast til Kurosawas bilde av samuraiene og deres ærefulle liv. Han befinner seg i den andre enden av spekteret og har stor respekt for denne tiden i Japans historie og denne måten å forholde seg til verden på. Kurosawa mente at han nedstammet fra samuraislekt. Han forsøkte også å begå harakiri, eller seppuko, da filmen Dodes-ka-den feilet kraftig kommersielt sett. Han hadde tapt ansikt og så bare en utvei.

Hideo Gosha var kjent for å få skuespillerinnene sine til å gråte. Han hadde en tyrannisk stil som til og med fikk Toshiro Mifune til å trekke seg fra en filminnspilling. Riktignok skyldte Mifune på en dårlig rygg, men i ettertid har det kommet frem at han ikke taklet Goshas aggressive stil. Tenk på det, Mifune virker ikke som en følsom person som viker unna en konfrontasjon. Men Gosha ble for mye for ham.

Hvis jeg skulle valgt et ord som beskriver Three Outlaw Samurai må det bli kynisme. Kynismen ligger tykk. Allerede i begynnelsen av filmen blir vi presentert for denne siden av mennesket. I møtet med bøndene utviser Shiba kynisme først ved å vise liten interesse for kvinnens skjebne, deretter for å proklamere at han har til hensikt å la seg underholde av kampen mellom bøndene og guvernørens soldater. Så legger han seg til å sove.

Kynismen gjennomstrømmer alle karakterer i filmen. Guvernøren i sin totale mangel på moral da han svikter sitt ord og tar valg kun basert på egen vinning. Shiba i begynnelsen av filmen, som påpekt. Kikyo er et opportunistisk menneske som alltid ser an hva som gavner hans posisjon. Bøndenes kynisme er riktignok drevet av desperasjon, men en planlagt kidnapping av en kvinne er en kynisk handling allikevel. Sakura er det mest moralske individet av samuraiene, men hans hopping fra den ene til den andre siden i løpet av sekunder vitner også om en grad av kynisme. Han går fra å være medsoldat til fiende i et blaff og er nå klar til å drepe sin tidligere kampfelle. Guvernørenes datter fremstår som uhyre brutal og lite empatisk overfor de dårligere stilte. Kanskje hadde det vært like greit om hun ikke hadde blitt reddet fra fangenskapet.

De tre samuraiene har dog en utvikling mot en sterkere karakter i løpet av filmen. Shiba tar 100 piskeslag frivillig for å beskytte bøndene. Sakuro forsøker å gjøre bot for drapet på bonden tidligere i filmen ved å hjelpe enken. Til og med Kikyo viser karakter til slutt. Dessverre gjør ikke bøndene det. Som film er Three Outlaw Samurai spennende og actionpakket. Man kan godt la seg underholde, og allikevel få en dose med samfunnsbetraktninger og dekonstruksjon av en myte som bonus. Regien er elegant, med mange flotte scener og minneverdige øyeblikk.

Øyeblikket: Helt på slutten av filmen forsøker Shiba å mobilisere bøndene til å stå opp for sine rettigheter og overlevere underskriftene Jinbei har samlet inn og ofret livet for. Men de trekker seg unna og han strever forgjeves. Et antiklimaks av de store, hvor meningsløsheten i Shibas anstrengelser stirrer ham i hvitøyet. Det vekker tanker rundt hvor mye man kan hjelpe mennesker som ikke vil hjelpe seg selv…

Lyd og bilde

Formatet på bildet er 2.35:1. Det er et meget fint bilde, skarpt og uten skader. Gode detaljer. Ved noen anledninger ble detaljer i bildets ene kant uskarpt, et fenomen jeg har opplevd før. Ellers er det en meget tilfredsstillende presentasjon av en film fra 1964. Lyden er også god.

Ekstramateriale

Trailer: Beskrivende tekst ligger over bildet nesten hele tiden. En klassisk trailer som har vintage-preg. Morsomt å se stilen fra den tiden. Lidenskapelig samurai, vill samurai og mystisk samurai. Filmindustrien blir også kommentert i denne to og et halvt minutt lange traileren.

A booklet featuring an essay by film critic Bilge Ebiri: I en ellers spinkel Criterionutgivelse hva ekstramateriale angår, er det en trøst at Ebiri har skrevet et fyldig og godt essay om filmen. Han forteller at Gosha i løpet av tre tiår laget noen av de mest eksplosive, kunstneriske og originale filmene i Japan. Dessverre slo de aldri helt an i Vesten, selv om han laget filmer i populære sjangre som samurai og yakuza. Disse har tradisjonelt sett vært favoritter blant japansk film-entusiaster i Vesten. Noe av forklaringen kan ligge i kynismen Gosha portretterer disse miljøene. Slik sett vil en sammenligning med amerikansk western plassere Gosha nær Sam Peckinpah. Ebiri bruker en del plass på å beskrive filmen begynnelse, som han synes er eksemplarisk i sin sparsommelige bruk av tid for å vise god karakterutvikling. Ved effektiv filming skisserer han opp konflikten og aktørene. I Goshas filmer er lojalitet meningsløst. Forræderi er derimot gangbar valuta. Heltene hos Gosha velger det siste.