Burden Of Dreams

Burden Of Dreams (Criterion nr. 287)(DVD)

USA – 1982 – Les Blank (farger)

I kamp mot naturen

Nivå 1 (uten spoilers)

Da Werner Herzog laget spillefilmen Fitzcarraldo i Sør-Amerika, fikk dokumentarfilmskaperen Les Blank følge med og dokumentere innspillingen. Resultatet er Burden Of Dreams. Fitzcarraldo var et mareritt av en innspilling, hovedsakelig fordi Herzog insisterte på å trekke et skip over en ås uten å ty til spesialeffekter eller modellfilming. Det var en farlig og kontroversiell innspilling.

Nivå 2 (med spoilers)

Knapt noen film i filmhistorien har vært så kontroversiell som Fitzcarraldo. Filmen om mannen som vil bygge et operahus i Amazonasjungelen var ridd av konflikter, rykter og farer. Historier om indianere som døde under innspillingen preget nyhetsbildet, selv om de skulle vise seg å være kraftig overdrevet. Samtidig var Peru og Ekvador på randen av krig, og indianerstammene angrep hverandre. Lokale aktivistgrupper jobbet hardt mot filminnspillingen og innleide arbeidere var misfornøyd med forholdene. I tillegg hadde Klaus Kinski hovedrollen i filmen, og da får man automatisk en stor dose trøbbel med på kjøpet.

Oljeselskap og tømmerselskap som virket i regionen hadde skapt et fiendtlig innstilt klima, og Herzog kan ikke sies å fare mildt frem. Som Les Blank og Maureen Gosling forteller i kommentatorsporet så Herzog området som et gigantisk filmsett og hadde ingen skrupler med å hogge ned trær. At Herzog er en genial filmskaper er hevet over tvil, men det er grunn til å sette spørsmålstegn ved hans etiske holdninger. Noe kan tilskrives klippingen i dokumentaren, men jeg blir betenkt over å se scener hvor Herzog insisterer på å få vite hvor mange av 60 indianere som kan risikere å dø under en spesielt farlig scene før han avgjør om han skal fortsette. At 30 indianere står i fare anslår han som for mange, heldigvis. Er han så kynisk at et lavere antall hadde vært godtatt? De involverte imøtegår opplysningen om at det døde mennesker under innspillingen. Mannen som druknet hadde stjålet en kano og stukket av uten lov. Et fly krasjet uten at det hadde direkte forbindelse med innspillingen. Her ble et menneske lam. Tre indianere ble angrepet av en rivaliserende stamme, og dette hadde heller ikke direkte sammenheng med filmen. Tre andre døde av sykdommer de hadde før de ankom innspillingen.

Herzog lot Les Blank filme det han ville, men påpeker at filmen hadde en preproduksjonperiode på 3 ½ år pluss innspillingstiden. Blank var der i 2 ganger 5 uker. Det var mye han ikke så. Indianerne var ukomfortable med at bare menn var samlet siden det signaliserer krigstilstand for dem. De savnet også kvinnene og drikken de lager. Herzog fikk forresten hjelp av indianerne til å true Kinski til å gjøre en scene om igjen.

Da en stamme angrep indianerne som jobbet på filmen, ble det bestemt at et hevnangrep var på sin plass. Herzog mente at Les Blank burde følge med om han var en skikkelig dokumentarfilmskaper. Blank sa han skulle være med om Herzog ble med. Selvfølgelig ville Herzog være med, og Blank ble så uvel av frykt at han var kvalm. Heldigvis hadde Herzog ombestemt seg dagen etterpå. Han så for seg avisartiklene som ville påstå at han var delaktig i krigshandlinger. Blank pustet lettet ut.

Les Blank lar oss følge en Herzog som blir mer desillusjonert ettersom tiden går. Dette gjør han ved at sekvensene med Herzog er kronologiske. Blank skiller også kulturene som møtes ved å bruke peruviansk musikk mens vi følger indianerne og operamusikk rundt Herzog. Herzog kommenterer at han selv lager filmene sine komplekse, slik at de godt tåler gjensyn. Han må jo ofte se dem igjen på visninger rundt om i verden.

I rollen som Fitzcarraldo var Jason Robards først engasjert. Han måtte trekke seg grunnet sykdom og Klaus Kinski ble hyret. Mick Jagger hadde også en stor rolle, men på grunn av utsettelser måtte han også trekke seg. Konserter med Rolling Stones kom da i veien. Hans rolle ble slettet fra filmen. I Burden Of Dreams kan vi se noen av scenene med disse to. Herzog og Blank presiserer at Herzog betalte to til tre ganger så mye som de andre selskapene i regionen i lønn. Så hvorfor insisterte Herzog på å dra et fullskala-skip over en ås i Amazonas, når det var vanlig med modeller eller effekter. Som vanlig er det noe ekstra krydder i Herzogs refleksjoner. Jeg kan være enig i argumentet hans med at det gir en helt egen autentisitet, og at andre grep kan virke litt falske. I tillegg mener han at den felles menneskelige anstrengelsen skapte noe annet som ikke kunne kopieres og som vi merker i filmen. Kanskje er det dette som må til når film og kunst ellers transcenderer opp til noe som oppleves magisk. Kanskje har Herzog helt rett. Og han er villig til å ta kampen, offeret og arbeidet med å få det til.

Øyeblikket: Tiraden fra Werner Herzog om natur. Han er provosert av Kinskis utsagn om at naturen er erotisk. Herzog ser ingen erotikk i naturen her, kun obskøniteter, kaos og vold. Den eneste harmonien her er mordets harmoni. Alt råtner, fuglene synger ikke men skriker i dødsangst. Det hele fantastisk fremført på Herzogs glimrende engelsk med tung tysk aksent.

Lyd og bilde

1.33:1 er bildeformatet. Det er et klart og tydelig bilde, med ok farger. Lyden er god, spesielt i kontrollerte intervjusituasjoner. Alt i alt en meget god versjon av en dokumentar som nok har vært krevende å filme.

Ekstramateriale

Audio commentary by director Les Blank, editor and sound recordist Maureen Gosling, and Fitzcarraldo director Werner Herzog: Et saklig og informativt kommentatorspor av Blank og Gosling, som friskes opp av Herzogs uvanlige betraktninger og historier. Blank forteller at han var tålmodig og ventet på de rette øyeblikkene for å intervjue Herzog. Noen ganger var han åpen og meddelende, andre ganger var han lukket. Kinski var profesjonell, men vanskelig. En sjelden gang dukket humoren hans opp, og det var alltid hyggelig.

 

Dreams and Burdens, a new 38-minute video interview with Herzog: I dette intervjuet går Herzog i rette med ryktene rundt sikkerheten på settet. Han er litt misfornøyd med måten Les Blank har klippet dokumentaren sin på, siden det ser ut som om Herzog nesten driver folk i døden. Men han respekterer Blanks måte å lage filmen sin på. En pussig opplysning han kommer med er at han ikke drømmer om natten. Psykologer vil nekte for at det er mulig, men Herzog insisterer.

Werner Herzog Eats His Shoe (1980), a 20-minute film by Blank featuring Herzog fulfilling a bet: Dette er mye mer enn Herzogs berømte måltid. Kortfilmen varer i 20 minutter, og viser andre sider av Herzog og går inn på noen av hans tanker angående filmskaping spesielt. Han vil at vi skal erklære krig, virkelig krig, mot reklame og TV. Han er deilig intens. Hoveddelen her er selvfølgelig Herzogs spising av sin egen sko etter at han tapte et veddemål mot Errol Morris. Herzog iscenesetter dette sirkuset også for å promotere vennens film. Skoen kokes i fem timer i hvitløk og fett. Og han spiser hele skoen mens han svarer på spørsmål fra salen.

Deleted scenes: Her er en perle! En vanvittig krangel mellom Kinski og produsenten som varer og varer. Kinski er som vanlig drivkraften. Det føles smått utrolig at de kan bli venner igjen etterpå. Kanskje de aldri ble det. Scene nummer to viser en helt annen side av Kinski. Han er ytterst fascinert av en sommerfugl som setter seg på ham. Her ser vi en mild Kinski.

Photo gallery of images taken by Gosling: Ganske fine og spennende bilder fra et eksotisk område.

Theatrical trailer: En kort men spesiell trailer. Veldig komprimert. Bra!

A new essay by film scholar Paul Arthur and an 80-page book of excerpts from Blank’s and Gosling’s production journals: Produksjonsdagboken er spennende lesning med mye interessant stoff om det som foregikk under innspillingen. Kjempefin. Paul Arthur har skrevet et godt essay hvor han ser på hvordan Les Blank kommenterer Herzogs utsagn ved hjelp av bildene i dokumentaren sin. For eksempel snakker Herzog på slutten om at vi alle blir kuer på en eng, mens Blank filmer et maleri av en panter. Herzog er i hvert fall ingen ku. Arthur trekker også linjene fra Burden Of Dreams til Hearts Of Darkness, via American Movie til Lost In La Mancha. Alle gode dokumentarer om filminnspillinger.