Heaven’s Gate

Heaven’s Gate (Criterion nr. 636)(Blu-ray)

HeavensGateBilde

USA- 1980 – Michael Cimino (farger)

Det vakre og det grusomme

Nivå 1 (uten spoilers)

Filmen er basert på en hendelse i amerikansk historie som opprørte regissør Cimino. De mektige kvegeierne i området rundt Johnson County så seg lei på nybyggere som stjal kveget deres på grunn av sult. Rundt 1890 leide de inn drapsmenn og lagde en dødsliste med 125 navn. Alt dette var godkjent av guvernøren i området og USAs president Benjamin Harrison. I filmen følger vi marshall James Averill (Kris Kristoffersen) og hans kamp for å forhindre katastrofen. Arbeidstittelen på filmen var The Johnson County War.

Nivå 2 (med spoilers)

Jeg vil begynne med det Criterion ikke nevner med et ord. Det hadde vært interessant å vite hvorfor. Dette er filmen som banet veien for ”disclaimeren” som er blitt vanlig i amerikanske filmer etter denne filmen; ”No animals were hurt during the making of this film”. Etter rapporter om omfattende dyremishandling og drap under innspillingen av Heaven’s Gate, ble reglene for bruk av dyr i film skjerpet inn.

Kort sagt ble flere hester skadet og avlivet under innspillingen, en hest ble sprengt i lufta, ekte hanekamper ble holdt og filmet. Har du lurt på hvordan de får hest og mann til å gå overende under skuddvekslinger? De spenner en stålwire over området skjult i gresset og strammer den rett foran hesten i som springer i full fart. Noen ganger skades hesten alvorlig og må avlives etterpå. Dette var vanlig helt tilbake til filmens begynnelse i Hollywood. Ciminos film var den siste hvor dette var lov. Det er usigelig trist å tenke på hva vi mennesker får oss til å gjøre for at vi skal underholdes. Når man tenker på hva filmskapere kan gjenskape på lerretet når det gjelder virkelighetstro gjengivelse av drap på mennesker, forstår vi at ekte mishandling og drap av dyr skyldes en forakt for andre individers liv og helse.

Derfor er Heaven’s Gate en film som er tung og vanskelig å se. Vi vet at smerten vi ser er ekte, og at det stressende miljøet, hestenes reaksjoner og umenneskelige strevet de utsettes for er ekte. Hester ble skåret i for å skaffe blod som skulle imitere menneskeblod de trengte i de mange voldelige scenene. Hestene ble heller ikke da tatt ordentlig vare på, men ble stående med ubehandlede sår. Michael Cimino er ikke et menneske som har noe godhet for dyrene han bruker til sitt formål.

Heaven’s Gate er en voldelig film, med mange eksempler på brutaliteten som var del av Det Ville Vesten. Men samtidig kontrasteres dette av de nydelige naturbildene vi får servert i filmen. Å ha denne filmen på bluray er en velsignelse i så måte, for dette er bilder som virkelig rettferdiggjør dette formatet. Cimino er flink til å ta seg tid til å finne de rette omgivelsene og ikke minst å la kameraet ta seg tid.

Filmen starter i 1870, ved uteksamineringen av et kull ved Harvard College i Massachutes. Vi ser Jim Averill og flere andre studenter som vi skal møte igjen senere i filmen. Studentritualer og slåsskamper vies god tid, og det hele avsluttes med en storstilt dansescene.

Så har vi kommet frem til 1890 og Averill har blitt marshall og er på vei til Johnson County for å rydde opp i konflikten mellom kvegeiere og bønder. Vi forstår rimelig fort at dette ikke er en typisk western hvor helten ordner opp mot overmakten på egen hånd. Han gjør sitt beste for å begrense skadevirkningene, men det hviler en kynisme og håpløshet over Averills oppdrag. Vi ser at midlene han har til rådighet er utilstrekkelig, og at han ikke har noen reell mulighet til å rette opp i uretten. Han blir på mange måter en tilskuer til ondskapen rundt seg, om han aldri så gjerne skulle ønske det annerledes.

Det var interessant å se en del av immigranthistorien i USA som vi sjelden hører så mye om, nemlig den store kontingenten som innvandret fra Øst-Europa. De tar med seg sine skikker, og er en lite homogen gruppe. Derfor er det tilløp til fraksjonsdanning ved allmøtet hvor Averill forsøker å orientere om farene som truer og hva de skal gjøre. Det munner ut i ingenting og han blir senere avsatt som marshall av bystyret. Han har endt opp med flasken som sin beste venn og er lite skikket til å beskytte dem. Han velger å si opp for å ha litt selvrespekt igjen, en symbolhandling uten særlig relevans for situasjonen.

Midt oppe i dette er han involvert i et trekantdrama med horemadammen Ella som både han og Nate kniver om. Jim er en rik mann og kan tilby henne et godt og trygt liv, men Nate er tydeligere i sin kjærlighet. Nate er involvert på kvegeiernes side til å begynne med, men forstår etter hvert at han har valgt feil. Han har slavisk blod i årene og sees på som forræder av bøndene. I dette området har hovedsakelig slavere bosatt seg. De ankommer i store mengder, noe som skaper en hatsk stemning blant kvegeiere som tydelig forteller dem at de ikke er ønsket. Men forholdene i Europa var så dårlige at mange tok risken. En av studentene fra 1870, Billy, er nå en av kvegeierne, men opponerer mot dødslisten de vil innføre. Han blir kraftig nedstemt og i sitt alkoholmisbruk blir alt tafatt og likegyldig. Han blir mer og mer involvert i negative handlinger utover i filmen, men jeg føler at han mest driver med strømmen og alltid er beruset. Hans bidrag består stort sett av sarkastiske bemerkninger uten noen virkning verken fra eller til. Dette er et desillusjonert menneske som har gitt opp å få noe annet ut av livet enn rus, et offer av sin klasse.

Epilogen foregår i 1903, og vi ser en rik Averill på en luksusbåt ved Rhode Island. Han har selskap av en kvinne, men virker ensom i all luksusen. Vi aner at det er en mann som har tapt på de områder i livet som teller. Penger har vært drivkraften i filmen på bekostning av mennesker, men Averill skulle nok heller ha ønsket at han hadde lykkes i sin befatning med menneskene i hans liv. Slik får Cimino hamret sitt poeng gjennom.

Heaven’s Gate er en rolig oppbygd film, men allikevel føles historiefortellingen litt rotete. Det var en enorm produksjon, med veldig mange aspekter som skulle ivaretas. Historien lider litt av det, men resultatet er absolutt vellykket. Den ble sett på som en usammenhengende smørje da den kom, men denne Director’s Cut-versjonen retter opp mye og er den definitive versjonen, ifølge Cimino. Det finnes en del likheter med The Deer Hunter som Cimino laget i 1978. En tydelig prolog og epilog, med en stor midtdel hvor karakterene er ute av sitt element. Filmene tar også opp en problematisk del av amerikansk historie, satt i kontrast til den mer uskyldige opptakten hvor det sivile livet leves. En kvinne som begjæres av to menn er også en fellesnevner.

Øyeblikket: Den merkelige scenen hvor felespilleren ruller rundt i lokalet på rulleskøyter. Han spiller like godt som om han hadde stått stille. Han er virkelig imponerende og scenen blir så ekte ved at ingen viser noen tegn på at de er bevisst kameraet som er tett på. Samtidig gir sekvensen en pustepause fra alt det harde og brutale i filmen. Jeg var heller ikke klar over at rulleskøyter fantes på denne tiden.

Lyd og bilde

Virkelig en god utgivelse. Naturen kommer virkelig til sin rett i de storslåtte panoramaene, med grønne gressletter, blå himmel og kraftig brun jord. Det er flott å kunne se dette i en strålende blurayversjon, med massevis av detaljer, skarphet alle veier og korrekte fargetoner. Lyden er fyldig, med mye som skjer rundt omkring. Galoppering, skudd, rop og musikk strømmer rundt i rommet. Lyden presenteres i DTS HD Audio, og bildet i 2.40:1.

Ekstramateriale

New illustrated audio interview with Cimino and producer Joann Carelli: Han er god til å snakke for seg, Michael Cimino. I løpet av denne halvtimen får vi mye kunnskap om produksjonen. Det vises filmklipp hele tiden, noe som liver opp intervjuet. For å få best mulig research for skuespillerne som spiller prostituerte måtte de i en bordell i en uke. Jeg synes at han vipper over i det sjåvinistiske da han lagde en regel om at de som gikk i gangene etter klokken elleve måtte betjene kundene. Det blir litt sånn høh, høh, høh. Han har behov for å forsvare den enorme mengden film som ble brukt under innspillingen. Han peker på mange tagninger og flere kameravinkler. Filmen var som kjent en budsjettmessig katastrofe. Den veltet det mektige Universal Studio over ende.

New interviews with actor Kris Kristofferson, soundtrack arranger and performer David Mansfield, and second assistant director Michael Stevenson: Kris Kristoffersen jobber gjerne med krevende og harde regissører, som Cimino og Sam Peckinpah. I dette ni minutters intervjuet har han mye godt å si om det å jobbe sammen med Cimino. Det var den absolutt vanskeligste filmen han har jobbet på. Han ser det slik at feilene som ble gjort under produksjonen ble gjort ut fra ønsket om å lage noe spesielt bra. Han hadde kjærlighetssorg, men fikk brukt det konstruktivt i filmen. Scenen hvor han våkner og slår med oksepisken ble tatt over 75 ganger og var farlig for de involverte. En oksepisk er tung og vanskelig å håndtere. For Kristoffersen er temaet i filmen at penger er blitt viktigere enn mennesker. Et annet ni minutters intervju holdes med David Mansfield som sto bak musikken. Han hadde et ekte band som laget musikken og spiller i filmen. Assistentregissør Michael Stevenson snakker i åtte minutter om den krevende innspillingen. Han ble ansatt fordi han hadde erfaring fra store produksjoner, som Lawrence of Arabia og Cleopatra. Bare i Harvardscenen var det 2000 statister. Alt dette måtte håndteres hva mat, klær og transport angikk. Cimino ventet ofte til naturen hadde gitt ham det utsnittet han var ute etter. Han ville for eksempel vente til skyene var lave nok til at bildet ble slik han ville ha det.

Trailer and TV spot: Teaseren er på 1 min 30 sek, og er helt dust. TV Spot er bedre.

A booklet featuring an essay by critic and programmer Giulia D’Agnolo Vallan and a 1980 interview with Cimino: Essayet er meget interessant og er skrevet av en stor fan av filmen. Vel verdt å lese. Det er også Cimino-intervjuet som er ganske langt. Her beskriver han prosessen og skalaen på produksjonen. Han blir litt spirituell på slutten og mener at han kunne styre vær og vind med håndbevegelser.