Badlands

Badlands (Criterion nr. 651)(Blu-ray)

BadlandsBilde

USA – 1973 – Terrence Malick (farger)

Malicks debut

Nivå 1 (uten spoilers)

Kit er en ung mann som jobber som søppeltømmer og blir forelsket i en ung jente ved navn Holly. De bestemmer seg for å rømme av sted sammen, men Hollys far forsøker å hindre dem. Kit dreper ham med kaldt blod, før paret setter fyr på huset og stikker av i en bil. Politiet er snart etter dem i en jakt som skal strekke seg over flere stater. Filmen er løst basert på en sann historie som også har inspirert filmer som Natural Born Killers og Kalifornia.

Nivå 2 (med spoilers)

Charles Starkweather ble født i 1938 og så Rebel Without a Cause i 1955. Han ble enormt påvirket av James Dean og kopierte stilen hans. Som 18 åring forelsket han seg i 13 år gamle Caril Ann Flugate, som han så ble kjæreste med. I 1958 la han ut på en drapsturnè som endte med at 10 mennesker ble drept. Hans første tre ofre var Caril Anns foreldre og to år gamle søster. Alltid hevdet han at han handlet i selvforsvar, til og med når det gjaldt drapet på den to år gamle jenta. Han overga seg etter å ha fått et overfladisk kutt av en knust frontrute, og ble henrettet i den elektriske stol i 1959. Han forsøkte å legge mye av skylden på Caril Ann Flugate, som han beskrev som den mest skyteglade personen han hadde sett. Hun ble dømt til 17 års fengsel for medvirkning, og ting tyder på at hun også var delaktig i noen av drapene med kniven sin.

Regissør Terrence Malick har valgt å tone ned den åpenbare sadismen til Charles Starkweather når han skapte Kit som er basert på ham. Han har også valgt å hoppe bukk over Caril Ann Flugate delaktighet i drapene, som Hollys karakter er basert på. I filmen fremstilles Holly som passiv og drømmende. Resultatet er et mer sympatisk par som det er lettere å identifisere seg med. Hvorfor gjør Malick dette? En mulig forklaring er at vi da må involvere oss mer og kjenne på problemstillingene på en annen måte. Som Sheen sier, viser Starkweather noe av oss selv. Ondskap fremstilles i Kit som er sjarmerende, den fremstilles ikke i stygge mennesker. Vi holder litt med Kit, selv om han er en massemorder.

I alle Malicks filmer legges det stor vekt på det samtidige i universet. Hva foregår samtidig, når det gjelder dyr, planter trær og elver? Hvordan påvirker miljøet karakterene, og hvordan påvirker karakterene omgivelsene? Malick kan plutselig vise oss trær og elver i en scene hvor dramatiske hendelser har skjedd, som for å utforske hvordan dette har påvirket elementene eller hvordan livet rundt er upåvirket. Spesielt er dette tydelig i The Thin Red Line, hvor krigen raser i en vakker natur.

Charkie Sheen var 31 år gammel, og skulle fremstille en 19 åring. Han hadde store betenkligheter med å takke ja på grunn av det, men Malick sa at alderen ikke var så viktig. Sheen innså plutselig at dette var hans livs rolle, og takket brått ja. Selve Badlands-tittelen henspiller på the Badlands of Montana, hvor filmen ender.

Malick er en stor tilhenger av fortellerstemme i filmene sine, og Badlands er intet unntak. Her er det Holly som innehar stemmen, og hun har en romantiserende tilnærming til historien sin. Fortellerstemmegrepet skal gjøre det tydeligere hvor ung hun er. Språket er naivt og beundrende ovenfor Kit, som hun idoliserer. Vi som seere har muligheten til å korrigere opplysningene hun gir oss, siden det ofte står i kontrast eller overdrives i forhold til det vi ser. Spesielt en scene er trippelt misvisende. Vi ser bilen rase gjennom et goldt og øde landskap mens Holly forteller oss at Kit ba henne nyte den fantastiske naturen, som hun hevder at hun gjorde. I neste bilde ser vi Holly totalt uinteressert i utsikten, med nesa begravd i et magasin i stedet. Vi må følge med selv, og danne oss et riktig bilde av forholdet mellom dem og hvem de egentlig er.

Holly fremhever Kits mot og dyktighet med våpen. Vi ser en tulling løpe rundt med bar overkropp og Rambopannebånd. Vi kan også legge merke til at nesten alle ofrene hans blir skutt i ryggen. Holly refererer hele tiden til Kit som en handlingssterk mann med en bevisst plan han følger, mystisk, romantisk og intelligent. Egentlig er Kit en enkel gutt, ressurssvak og overfladisk. Han snurrer en flaske og sier de skal følge retningen. Når flasken peker ”feil” vei, skylder han på underlaget og dropper å følge retningen. Han plukker opp en stor stein og deklamerer at han alltid skal bære den med seg, men etter noen få skritt dumper han den for en lettere og mer praktisk en. ”Visdommen” han lirer av seg, er floskler som ”respekter andres meninger, men følg majoriteten når den har blitt etablert”. Dette er gullkorn så gode at han føler det må spilles inn og lagres for fremtidige generasjoner.

At det unge paret føler de er på en oppdagelsesreise, en ekspedisjon, blir forsterket av at de leser høyt til hverandre fra Heyerdahls Kon-Tiki. De bygger trehytte i skogen, med tilhørende feller og skjulesteder. Hollys fortellerstemme romantiserer alt dette, og er ikke minst selektiv i ettertiden.

Øyeblikket: Etter en lengre biljakt hvor Kit ser ut til å slippe unna, bestemmer han seg for å overgi seg. Handlingene til Kit har et rituelt preg ved seg der han lager et lite monument av steiner, som for å markere stedet han ble arrestert. Dette peker mot en narsissistisk og stormannsgal unggutt, som ser sine handlinger som et prosjekt og er klar over medias dyrking av nyheter av typen han produserer. Jeg synes denne scenen løfter filmen ved å være en tydelig kommentar til både personligheten hans og det amerikanske mediesamfunnet. I de påfølgende scenene ser vi flere eksempler på at han har en viss respekt blant politi og soldater.

Lyd og bilde

Terrence Malicks filmer er alltid visuelt vakre, så også med Badlands. Han kombinerer natur og sivilisasjon på en dvelende og tankefull måte, noe som gjør at det er lett å sette pris på ha den best mulige presentasjonen tilgjengelig. For det er optimal utgivelse dette, med et helt fantastisk bilde som klarer å vise Malicks bildeutsnitt på en god måte. Spesielt er Malicks varemerke, bilder tatt i ”the magic hour” når natt blir til dag, godt tatt vare på her. Et godt bilde med passe nivå filmkorn, godt detaljnivå og fin fargegjengivelse. Bildeformatet er 1.85:1. Monolyden er kjempefin og klar. Fortellerstemmen ligger høy og luftig over filmen, akkurat slik den bør i denne filmen.

Ekstramateriale

Making “Badlands,” a new documentary featuring actors Martin Sheen and Sissy Spacek and art director Jack Fisk: Denne glimrende dokumentaren er på 41 minutter. De tre involverte fremlegger interessante betraktninger om filmen og forteller om arbeidet de gjorde. Spacek ble rådet til å legge av seg Texasdialekten da hun begynte karrieren sin, men er glad hun ikke gjorde det, spesielt med tanke på denne filmen. Sheen forteller om en stor ulykke i forbindelse med husbrannen, hvor det kunne gått riktig ille. Huset var fullt av brannfarlige gasser og gjort klar til ildspåsettelse. Mange folk var inne i huset da en assistent tente opp en fyrstikk for å være klar til å tenne på. Gassene i huset tok fyr umiddelbart og ildbølger slo mot dem. De kastet seg ut av vinduer, men noen ble stygt forbrent allikevel. Mye utstyr brant opp. Sheen hadde invitert familien sin til den store scenen, men fikk en forutanelse som gjorde at han jaget dem hjem igjen før brannen. Det ble mye krangel, men han er glad for det i ettertid.

New interviews with associate editor Billy Weber and executive producer Edward Pressman: Weber husker godt at han var redd for at Starkweather skulle komme til Los Angeles og drepe ham da han var guttunge. Starkweather var den store nyheten det året og alltid i mediene. Malick ville forsøke å forstå han, og utforske om det som skjedde kunne ha noe med stedet han vokste opp osv. Fortellerstemmen kunne vært tatt rett ut av ”Romantikk”. To gode intervjuer som pågår i 22 minutter.

“Charles Starkweather,” a 1993 episode of the television program American Justice, about the
real-life story on which the film was loosely based: En kjempegod dokumentar om den virkelige Kit, Charles Starkweather. Vi får se en del filmmateriale fra den aktuelle politijakten, og relevante intervjuer. 21 minutter, anbefales sterkt.

Trailer: En original og fengslende trailer. En fortellende og beskrivende stemme innleder scener fra filmen. Ca tre og et halvt minutt lang.

A booklet featuring an essay by filmmaker Michael Almereyda: Ikke så mye ekstramateriale denne gangen, men det som er her er av høy kvalitet. Dette essayet utfyller resten på en forbilledlig måte og må leses.