Band of Outsiders

Band of Outsiders (Criterion nr. 174)(Blu-ray)

BandOfOutsidersBilde

Frankrike – 1964 – Jean-Luc Godard (svart-hvitt)

En pen dame og en pistol

Nivå 1 (uten spoilers)

To unge menn og en ung kvinne bestemmer seg for å rane hennes eget hjem, hvor hun bor sammen med slektninger. De to mennene er begge forelsket i kvinnen, og knives om hennes oppmerksomhet.

Nivå 2 (med spoilers)

Trekløveret er ikke like intenst som trekløveret fra Truffauts mesterverk Jules and Jim. Det er heller ikke så overraskende, siden Godard er for kul til la sine helter være for trengende. Franz kjenner Odile først, og er måtelig interessert i henne. Arthur, derimot, bestemmer seg for å få henne straks. Hvor følelsesmessig involvert han er i henne kan diskuteres, men Odile liker tydeligvis denne slem-gutt fremgangsmåten henne, og velger ham foran Franz. Franz blir litt såret, men mest i stoltheten sin.

Godard har fått med pistolen sin og en vakker kvinne, så da har han alt han trenger for å lage en film. Vi har fått et løfte om et ran mot slutten av filmen, og i mellomtiden fyller Godard filmen med tricks, referanser og kulhet. Dette er muligens min favorittfilm av Godard, med en rimelig rett-fram handling og lekre lokasjoner.

På begynnelsen av hver Tarantinofilm står det A Band Apart, som er navnet på produksjonsselskapet hans, oppkalt etter denne filmen. Tarantino har alltid vært en stor fan av Godard, og de deler grunnholdningen til film og filmmediet.

Mye av fascinasjonen med Godard ligger i referansene han fyller filmene sine med. I noen tilfeller kan det se ut som om den egentlige handlingen ligger i referansene, slik at om man trekker dem ut kunne man lest den egentlige historien i filmen. Uten å ha testet det ut, ser dette ut til å kunne være tilfellet i Made In America.

Det er flust av referanser i Band of Outsiders også, og her følger en liste over 30 av dem. Slik kan vi lære oss litt om hvordan Godard bygger opp filmene sine og hvordan filmhjernen hans fungerer.

  1. I begynnelsen av filmen spilles det siste musikkstykket til Michel Legrand, som har laget musikk for Godard tidligere.
  2. Til cinema, gjennom at Godard er kreditert som Jean-Luc Cinema Godard.
  3. Til Fool’s Gold, romanen som filmen er bygget på gjennom Arthurs replikk ”Do you think people have x-ray eyes?”
  4. Legrands tema fra The Umbrellas of Cherbrough plystres.
  5. Filmen deler åpningslinje med boken Odile av Raymond Queneau.
  6. Setningen ”It’s cold and forsaken here” er fra diktet Colloque Sentimental.
  7. Franz heter Franz fordi han ligner på Franz Kafka.
  8. Arthur og Franz spiller ut dødsscenen til Billy the Kid, da hen ble skutt av Pat Garrett.
  9. Det kommenteres at Odiles kne har ”soft skin”. Henspiller på en film av kameraten Francois Truffaut.
  10. Lang’s house henspiller på Fritz Langs film House by the River.
  11. Det siteres fra Eliots verk On Poetry and Criticism.
  12. Det leses fra Shakespeares Romeo og Julie i klasserommet.
  13. Odile heter Odile etter boken Odile av Raymond Queneau.
  14. Scenen hvor tigeren får fersk kjøtt henspiller på filmen The Tiger gets fresh meat av vennen og nybølgeregissør Claude Chabrol. Disse filmene var i produksjon samtidig.
  15. Igjen er Legrands musikk fra Umbrellas of Cherbrough referert, denne gang som bakgrunnsmusikk på kafe.
  16. Odile og Arthus fingerlek på kafebordet er tatt fra Charlie Chaplins The Gold Rush.
  17. Mr Segalot, fylliken på kafeen, er basert på en kjent møbelentrepenør.
  18. The Madison, dansen, er basert på en populær dans etter 20-tallet.
  19. Arthur heter Arthur etter Arthur Rimbaud.
  20. En klesbutikk er oppkalt etter filmbevegelsen Godard var del av, Nouvelle vague.
  21. Louis Eragon – surrealistdikt lest av Odile.
  22. Godards mor blir referert til gjennom etternavnet til Odile, Monod.
  23. Tanten til Arthur blir kalt madwoman, etter The Madwoman of Chaillot, et teaterstykke av Jean Giroud Deuce.
  24. Franz sier han er loopy de loop. Henspiller på en amerikansk tegneserie; Loopy med sterk fransk aksent.
  25. Franz snakker direkte om en bok av Jack London.
  26. Det refereres til ”that guy”, som var kulturministeren i Frankrike og som satte i gang et program for å restaurere monumenter i Paris.
  27. Denne er kompleks. Franz ser ut til å lese fra tidligere nevnte bok Odile. Men egentlig leser han fra Andre Bretons bok Nadja. Godard krediterer historien til Anglares, basert på Breton i Odile.
  28. Scenen hvor de springer gjennom Louvre henspiller på to tidligere filmer hvor dette har skjedd. Begge er stumfilmer: Paris in 5 days (1925) og The Kiss (1929) med Greta Garbo.
  29. Det refereres til Rimbauds dikt gjennom en montasje av ord: A Taste of ashes floated in the air.
  30. Sluttscenen fra The Immigrant av Charlie Chaplin kopieres i scenen hvor Franz og Odile sitter med en hund i bakgrunnen.

Øyeblikket: Det må bli The Madison, dansen som er så ultrakul. Den blir danset av to kule typer som virker totalt uten interesse av dansen, men som nok synes det er litt stas allikevel. Den imiteres i Pulp Fiction som selvfølgelig er laget av Tarantino.

Lyd og bilde

Formatet er i 1.33:1 og lyden er mono. Bildet er skarpt, klart og detaljrikt. Kjempefint svart-hvittbilde. Lyden følger nivået.

Ekstramateriale

Visual glossary of references and quotations found in the film: Først får vi se bildene fra filmen hvor referansen skjer, deretter forklares den. Kjempeinformativt og lærerikt.

Exclusive interviews with Coutard and actor Anna Karina: Intervjuet med Anna Karina varer i 18 minutter, og byr på et par overraskelser. Det første er at hun faktisk er dansk! Intervjuet er fra 2002, så det er en godt voksen kvinne som intervjues her. Hun forteller små og morsomme historier fra livet med Godard og innspillingen av Band of Outsiders. Hun liker at alle filmene hun laget med Godard er så forskjellige. Overraskelse nummer to er at hun pleide å bruke veldig stygge ord for å få oppmerksomhet fra Godard og sjokkere litt. Den trofaste kameramannen Rauol Coutard snakker i rundt 11 minutter om det å arbeide med Godard. Kolleger skydde ham etter at han hadde laget Breatless. Der ble det gått så mye på tvers av gjeldende filmregler at det krevde tilvenningstid. I Band of Outsiders var tanken at de skulle filme livereportasjer med håndhold kamera. Coutard beskriver fint og detaljert utfordringer på settet. Han advarer mot å imitere Godard, fordi man vil oppdage at det ikke går an uansett hvor talentfull man er. Forskjellen er at Godard var et geni. Coutard trekker frem Georges de Beauregard som en viktig fødselshjelper til nybølgen. Han fikk Godard i gang. Pierre Braunberger hjalp Truffaut i gang.

Excerpts from the documentary La nouvelle vague par elle-même, featuring director Jean-Luc Godard discussing the New Wave and rare behind-the-scenes footage from Band of Outsiders: Dette er en kort sekvens på litt over fem minutter, men det har absolutt sin verdi allikevel. Her får vi se sjeldne klipp fra innspillingen av Band of Outsiders. Godard tar seg tid til å beskrive det filmmessige opprøret som kjennetegnet nybølgen, og hvilke regler de bare måtte bryte. Visste du at man aldri måtte finne på å filme en hvit vegg? Ingen visste hvorfor, og Godard har siden gjort det hele tiden.

Filmmaker Agnès Varda’s 1961 silent short Les fiancés du pont Mac Donald, featuring Godard, Karina, and other members of the Band of Outsiders cast: Denne bittelille filmen på 2 minutter og 55 sekunder er Vardas beskrivelse av Anna Karina og Godards til og fra forhold. I filmen som bruker stumfilmestetikk, ser vi en mann miste sin kvinne før de endelig finner sammen igjen.

Godard’s original trailer and the 2001 U.S. rerelease trailer: Disse trailerne er ganske like, rereleasen er litt lenger. Full fart, ingen historie, mye slapstick-musikk.

A booklet featuring an essay by poet and critic Joshua Clover, character descriptions created by Godard for the film’s original press book, and a 1964 interview with the director: Clover har skrevet et sprekt essay som passer til filmens tone. Karakterene har et miniportrett inkludert i heftet som beskriver hvem de er, hvor de kommer fra og hva som kjennetegner dem. Heftet rundes av med et intervju med Godard hvor han svarer ordentlig på alle spørsmål, noe som ikke alltid er vanlig fra den kanten.