Bottle Rocket

Bottle Rocket (Criterion nr. 450)(Blu-ray)

BottleRocketBilde

USA – 1996 – Wes Anderson (farger)

Debut for Anderson og Criterion

Nivå 1 (uten spoilers)

Dignan, Anthony og Bob skal starte sin forbryterkarriere under ledelse av Dignan. Han er en særdeles grundig leder, som har utarbeidet et 75 års plan som starter nå. Dette er Wes Andersons debutfilm, en heistkomedie om jeg kan si det slik. Det er også den første bluray Criterion ga ut, og det er ikke tilfeldig at de gir Wes Anderson den æren. Han står også bak Criterions første animasjonsfilm (Fantastic Mr. Fox). Criterion har også en tendens til å gi Anderson runde utgivelsesnummer, som med Life Aquatic with Steve Zissou og Fantastic Mr. Fox. De er tydeligvis glade i Wes Anderson.

Nivå 2 (med spoilers)

Filmen starter med at Anthony skal utskrives fra en psykiatrisk institusjon eller et hvilehjem. Men Dignan har planlagt at han skal rømme, så Anthony spiller med. Laken knyttes sammen og fires ned fra vinduet. Dignan har alt planlagt ned til minste detalj og følger med i kikkerten. Dignan er en mann med et romantisk syn på livet som har sett for mange kuppfilmer.

Dignans store drøm er å være en kriminell mesterhjerne som iscenesetter det perfekte kuppet. Til å begynne med må de lykkes med et kupp som skal føre dem inn under Mr. Henrys forbrytervinger. Derfra skal 75-års planen hans ta av. Problemet hans er kompanjonger som motstrebende blir med, og som vingler innom sidespor som kjærlighet og manglende dedikasjon. Anthony forelsker seg i stuepiken Inez, mens Bob blir fort ensom og usikker som vaktpost under kuppet. Kun Dignan holder fokus. Alltid.

De er nærmest tatt opp som lærlinger under Mr. Henry, den lokale gangsterbossen. Dignan får lov til å håndtere både planleggingen og utførelsen av kuppet for å vise hva gjengen hans duger til. Tror Dignan. I virkeligheten har Mr. Henry kastet sine øyne på Bobs luksuriøse hus og benytter anledningen til å tømme det fullstendig mens Dignans amatørgjeng utfører kuppet.

Bottle Rocket er en lett og underholdende film, interessant både i seg selv og som startskudd for Wes Andersons distinkte stil og karriere. Det er ikke hans beste film, men absolutt en film man bør få med seg. Allerede her er den gode dialogen, skuespillerprestasjonene og det litt ”udde” på plass. Anderson har sin helt unike stil. Du kan alltid se at en film er laget av Wes Anderson. Filmene hans har et helt eget ”look” og samspill mellom skuespillerne. Denne omtalen vil ikke forsøke å finne en dypere mening i en film som ikke har så mange lag, men heller nevne hva som gjør den til en fornøyelig og underholdende film. Omtalen blir ikke av de lengste.

Det er en herlig naiv stil som flyter gjennom Bottle Rocket. Alle er så snille, selv de slemme er ikke så altfor slemme. Til og med slåsskampene blir annerledes siden den ene parten kan finne på å gi motstanderen sin en klem i stedet for å slå tilbake. Dette må være den mest omtenksomme forbrytergjengen noensinne på film. Samtidig den mest inkonsekvente og lett distraherte.

Bottle Rocket har blitt sammenlignet med A Bout de Souffle (Breathless) av Godard når det gjelder den ufarlige tonen i filmen. Det lekne og naive er en fellesnevner. Jeg kan si meg enig i dette. Godards film har dog en litt mer alvorlig begynnelse og slutt, hvor en politimann skytes av Belmondo i begynnelsen før han selv blir skutt på slutten. Bottle Rocket har også elementer av dette siden de bruker skytevåpen under ranene sine og truer mennesker med dem.

Øyeblikket: Dignan har blitt hånet og dissa av Future Man, storebroren til Bob. Sammen med en kamerat har de stor moro med Dignans gressklipperservice før de kjører av gårde. Dignan innrømmer til Anthony at han ikke er så selvsikker som han ofte kan fremstå. Anthony prøver å trøste ham, og finner ut at han skal forsøke å gjøre narr av klærne til Future Mans klær. ”Did you see the shirt he was wearing?” Responsen var ikke helt som ventet. ”Yeah. Pretty cool.”

Lyd og bilde

Som ventet er det et fint bilde, med en ren og detaljrik gjengivelse. Dette er jo en rimelig ny film. Formatet er 1.85:1. Det er rikelig med lyse utendørsscener som alltid er lettere å få godt gjengitt. Farger kommer fint frem. Det er ikke mye aktivitet i bakhøytalerne, men musikken kommer fint til sin rett. Det er et veldig flott lydspor, med mye passende musikk. Lydformatet er DTS HD Master Audio 5.1.

Ekstramateriale

Audio commentary featuring Anderson and co-writer/actor Owen Wilson: Bottle Rocket er ikke en særlig kompleks film, så dette kommentatorsporet skal ikke hjelpe oss til å forstå skjulte meninger i filmen eller fortolke den i særlig grad. Fokuset blir mer på informasjon om skapelsesprosessen og produksjonsproblemer underveis. Det blir aldri kjedelig, men for meg var det ikke av de mest interessante spor, fordi jeg er mer opptatt av filmens budskap enn det tekniske ved innspilling og tilblivelse.

The Making of “Bottle Rocket”: an original documentary by filmmaker Barry Braverman featuring Anderson, producer James L. Brooks, actors James Caan and Luke and Owen Wilson, and others: Denne lille dokumentaren er på 25 minutter. Den beskriver arbeidsprosessen, og hvordan det tok to år å kutte ned på manuset. Ellers de litt standard kommentaren fra medvirkende i filmen. Grei nok, men ikke veldig givende.

The original thirteen-minute black-and-white Bottle Rocket short film from 1992: Dette var ”piloten” som fikk de rette menneskene interessert i å støtte filmen så den kunne bli en helaftens spillefilm. Vi ser mye av Andersons håndverk i kortfilmen, så den gir forhåpninger om hva som kan komme.

Eleven deleted scenes: Dette er gode scener som godt kunne ha vært med i filmen, men da på bekostning av andre. De tilfører ikke noe nytt, men er fornøyelige i seg selv. Samtidig er temaet de tar opp eller effekten de har behørig dekket gjennom andre scener som ble med i den ferdige filmen.

Anamorphic test, storyboards, location photos: For de spesielt interesserte. Lite her for oss andre.

Behind-the-scenes photographs by Laura Wilson: Likegyldige bilder fra innspillingen.

The Shafrazi Lectures, No. 1: Bottle Rocket: Fint intervju/videoessay om tilblivelsen av filmen.

Murita Cycles, a 1978 short film by Braverman: En morsom dokumentar om en eksentrisk skrothandler som lever av å fikse litt sykler og selge ting han samler inn. Han har en helhetlig livsfilosofi, men lever som en skrotnisse og hygienen er det så som så med. Men det virker som en hyggelig kar. Filmen er på ca halvtimen og fungerte som en inspirasjon for en ung Wes Anderson.

A booklet featuring an appreciation by Martin Scorsese and an essay by Brooks: To gode essays. Scorsese hyller filmen og Wes Anderson som en unik stemme. Brook har et lenger essay hvor han går nært og personlig inn på sine erfaringer med å lede Anderson og Owen inn i Hollywood og arbeidet med manus og innspilling. Dette var interessant.