The New Land

New Land (Criterion nr. 797)(Blu-ray)

Sverige – 1972 – Jan Troell (farger) – 202 minutter

Et nytt liv

Nivå 1 (uten spoilers)

Emigrantene fra den første filmen har nå blitt nybyggere i Amerika. Karl Oskar og Kristina har slått seg ned i Ki-Chi-Saga, lengst bort av alle. Kristina er misfornøyd med at det er så langt å dra for å komme dit, men da hun ser stedet deres for første gang, smelter hun fullstendig for det. Fremtiden ser lys ut.

Nivå 2 (med spoilers)

New Land tar opp tråden akkurat der hvor The Emigrants rundet av sin historie. Kristina er misfornøyd med at Karl Oskar har valgt land som ligger så langt de andre nybyggerne. Men både hun og vi tilgir ham straks vi ser det fantastiske landskapet han har valgt å slå seg ned i. På denne eiendommen setter Karl Oskar straks i gang med å bygge huset deres, med hjelp av naboene. Indianerne er i nærheten, og Kristina deler av hennes mat med dem. Hun er fortvilt over at barna må klare seg uten melk i vinter, da de ikke har en ku. Så får de låne en ku av naboene, noe som understreker samholdet mellom immigrantene.

Utover i filmen blir forholdet til indianerne gradvis mer anstrengt, noe som skal kulminere i en tragedie for både nybyggere og indianere. Kristina opplever at indianere kommer inn i huset hennes og tar ned et gevær fra veggen og sikter på henne. Desperat forsøker hun å dekke sine barn med kroppen sin og lukker øynene. Da hun åpner dem igjen er geværet hengt på plass og indianerne har forlatt huset. Robert tror at han blir skutt på med piler ute i skogen, og skyter rundt seg. Karl Oskar finner ham og viser at indianeren han har sett, er et lik som ligger i trærne i påvente av at det kan begraves i telefri jord til våren. Ingen har skutt på Robert.

Når våren kommer, begir Robert og Arvid seg i vei til California for å grave gull. I New Land blir formen etter hvert delt i de to parallelle historiene mellom Robert/Arvid og Kristina/Karl Oskar. Vi ser at Troell velger seg en veldig eksperimentell form på bilde- og -lydsiden når han følger Robert og Arvid. Trommer følger bilder som tydeligvis er negativt eksponert og klippet i nesten dobbelteksponering. De kommer aldri frem til gullfeltene i California, men ender opp i ørkenen. Her dør Arvid av forgiftet vann, og Robert drar videre med guiden deres. Da han dør, får Robert myntene hans. Disse veksler Robert inn i sedler, såkalt Wildcat money, falske penger.

Robert dukker plutselig opp på gården til broren Karl Oskar. Han eksisterer i en gråsone mellom sannhet og løgn. Han gir inntrykk av at han har blitt rik av gullgravingen, men Karl Oskar tror ham ikke. Ikke før han viser frem rull etter rull med penger, som han gir til dem. Robert vet ikke at de er falske, men han vet at han ikke har dem fra gullgraving. Karl Oskar må nå bare tro ham, helt til han forsøker å bruke dem, og forstår at de ikke er verdt noe som helst. Dette er et ekstra hardt slag, siden de for tiden har ekstremt lite penger og ofte opplever at de mangler 15 cents for å kunne kjøpe en melsekk.

Ulrika har konvertert til baptismen, og skal gifte seg med en pastor Jackson i Stillwater. Kristina og Karl Oskar ser på Ulrika som en god venn. Men de nye naboene de får fra Sverige skal vise seg å ha negative holdninger. De praktiserer en gammeltestamentlig tolkning av bibelen, og vil at Ulrika ikke skal ha adgang til Kristina og Karl Oskars hus. Men da er det heller de som blir kastet ut.

Robert føler stor skyld for at Arvid døde på reisen deres. Han klarte aldri å redde livet til Arvid, han hadde ikke stemme til å advare Arvid. Det var også Robert som ville fortsette da Arvid ville snu. Da pengene viser seg å være falske, resignerer Robert og tar farvel med broren. Han går ut i skogen og legger seg ned for å dø. Han har mistet lysten til å leve videre. De finner ham død ved bekken.

Kristina savner Sverige voldsomt, og de blir enige om å kalle Ki-Chi-Saga for Duvemåla som var området deres i Sverige. Hun har også en høne å plukke med Karl Oskar om hans amerikanisering av det svenske språket. Alt dette kan spores tilbake til hennes savn av hjemlandet, og at hun innser at gamlelandet bare vil få mindre og mindre relevans for livet deres. Karl Oskar vil verve seg til borgerkrigen, noe som bryter veldig med Kristinas kristne verdier. Situasjonen løser seg da han blir funnet uegnet til kamp på grunn av et halt ben.

Filmen løfter urbefolkningsproblematikken opp ved å la en nabo av Karl Oskar ha et fugleperspektiv på konflikten mellom myndighetene og indianerne. Slik får Karl Oskar og vi en historietime som forsøker å vise indianernes side av saken. Myndighetene har drevet indianerne ut i desperasjon ved å låse inn indianernes mat, og dette fører til angrep mot nybyggerne i området. Alle nybyggerne er i fare, og Karl Oskar og Kristinas naboer blir massakrert. Barna blir sendt bort, og nybyggerne evakuerer området. Karl Oskar og Kristina blir igjen siden Kristina er syk. Hun har blitt advart om at en fødsel til kan drepe henne, men ekteparet trosser advarselen. Kristina dør etter lengre sykeleie, og på en måte dør Karl Oskar samtidig. Han lever noen år til, men savnet etter Kristina er stort.

Kameraet fokuserer ofte på hender i arbeid. Det er et gjennomgående trekk ved Troells regi. Noen ganger kan dette utvides til å bære i seg frampek mot dramatiske hendelser. Gåsen som blir slaktet og innvollene som tas ut, er et frampek mot kvinnen som blir drept og fosteret som skjæres ut av magen hennes. Dette indianeropprøret som Siouxstammen starter fører til massehenging av over 300 indianere, og filmen gjengir det historisk korrekt, helt ned til galgetypen.

The Emigrants og New Land kan ses på som en lang film, og innspillingen tok svært lang tid. En person skilte seg, møtte en annen kvinne, giftet seg og skilte seg fra henne igjen, alt i løpet av innspillingen. Det var alltid sagt at Max von Sydow skulle spille Karl Oskar om det ble en filmatisering av bøkene, så Troell «arvet» på en måte ham. Produsenten ønsket Ullmann etter å ha sett henne i Hour of the Wolf. Siden studioet ville ha farger denne gangen, ble det farger og ikke svart-hvitt som i Here Is Your Life. Faktisk så ble filmen heller ikke spilt inn i USA, men i Skåne. Det var vanskelig å finne lokasjoner i USA med så mye urørt natur som de trengte, så Skåne ble sjekket ut og besto med glans.

Dette storverket, The Emigrants og New Land, er et av de største verkene om innvandring og utvandring. I disse filmene ligger det mye klokskap og relevant historiefortelling for oss som lever i dag. Mennesker har alltid vært i bevegelse, og innvandring er ikke noe nytt. Og det Kristina og Karl Oskar opplever, og deres tanker og følelser er ikke ulikt hva mange opplever i dag.

Filmer som kan oppleves like i handling, tone, stil eller tema: The Emigrants, Here Is Your Life, Apu og Pelle Erobreren.

Øyeblikket: Mest fordi det er så sjokkerende i all sin eksplisitte gru. Da nabogården blir angrepet av indianerne og alle blir drept, ender kameraet opp med et bilde av spebarnet tredd på en påle. Det ble skjært ut av mors mage og satt opp til skrekk og advarsel. Veldig uventet og sjokkerende.

Lyd og bilde

Bildeformatet er 1.66:1. Bildet oppleves som skarpere og bedre her enn i The Emigrants. Forklaringen er nok bare at det er flere utendørs og solrike scener her, mens den forrige filmen foregikk mye innendørs og på skipet. Det er en god restaurering, med rike detaljer og farger. Paletten er riktignok noe dempet, men bildet er som det skal være. Lyden er presentert i mono, ukomprimert. Det er et flott og rikt lydbilde vi får.

Ekstramateriale

New conversation between film scholar Peter Cowie and director Jan Troell: Dette intervjuet varer i 35 minutter. Troell hadde ikke lest bøkene av Moberg da han fikk tilbudet om å regissere, og tilbudet kom på bakgrunn av hans forrige film Here Is Your Life. Wilhelm Moberg var en opprører og hadde sterke meninger om samfunnet. Men han var mild med manuset, han hadde bare mindre korrigeringer som da også ble fulgt. Den største konflikten sto rundt spørsmålet om dialekter skulle snakkes i filmen. Troell ville ha forskjellige dialekter, Moberg ville ha riksmål. Troell vant.

New interview with actor Liv Ullmann: Det var stor motstand mot at Liv Ullmann skulle spille Kristina i Sverige. Kristina var en kjær figur for svenskene, og at en nordmann skulle spille henne ble for mye for noen. Attpåtil kunne ikke Ullman svensk veldig godt. Ullmann sammenligner Bergmann og Troell ved å si at Bergmann var et geni og at Troell var en kunstner. Hun fortsetter med å si at Troell skapte god atmosfære på settet og var den beste regissøren hun har jobbet med, og at disse filmene var de beste hun har vært med i. Kristina var også hennes beste rolle. Og det var faktisk Troell som fikk henne til Hollywood, ikke Bergmann. 24 minutter.

Trailer: Starter med massehengingen av indianerne. Så formidles det kritikk av indianerbehandlingen som myndighetene står bak. Deretter fokuserer traileren på forholdet mellom indianerne og nybyggerne, som individer. Traileren er ikke kronologisk, og dramatisk så det holder. Fire minutter. Bra!