The Fisher King

The Fisher King (Criterion nr. 764)(Blu-ray)

USA – 1964 – Terry Gilliam (farger) – 138 minutter

Ikke let etter det du har

Nivå 1 (uten spoilers)

Jack Lucas, en såkalt «shock jockey», presser en radiolytter for langt en kveld. Samme kveld begår lytteren en massakre på en nattklubb. Hendelsen fører selvfølgelig til Jack Lucas sitt fall, og han ender opp med flaska, bitterhet og et langt dårligere liv enn han er vant til.

Nivå 2 (med spoilers)

Myten om The Fisher King kommer i mange forskjellige varianter. Kjernen i historien virker å være at en konge som er skadet, leter desperat etter Den Hellige Gral. Alle hans menn er ute på leting etter den. Narren hans ser at kongen er tørst og tar et beger med vann til ham. Det viser seg å være gralen, og kongen blir glad. Han lurer på hvordan narren klarte det som kongens menn ikke klarte. Narren svarer at han bare ga kongen vann siden han så at han var tørst.

Overført til denne filmen, forstår jeg det slik at Jack Lucas er kongen som faller dypt etter tragedien på nattklubben. Han er den skadete som søker noe som skal gi mening. Han gir uteliggeren Parry penger og leker Kirsten Giftekniv for å hjelpe Parry, som kongen som søker gralen. Men egentlig er det ikke der man får sjansen til å gjøre ting godt igjen. Det er de dypere handlinger som må til. Og kanskje står gralen på nattbordet hans også. Jack forlater Anne med en gang han føler han har fått livet sitt på rett kjøl, men han finner ikke noen bedre der ute.

Jack Lucas er en ufyselig radiovert som har mange radiolyttere som han driver inn i frustrasjon med sin stil. En lytter utfører en massakre som ender med syv døde. Det får konsekvenser for Lucas og vi møter ham igjen tre år senere som driver av en videobutikk. Han er sammen med eieren av butikken, alkoholisert og desillusjonert. Parry mistet konen sin i massakren, og er nå uteligger. Han er forelsket i en jente, og Jack Lucas ser Parry som en mulighet til å gjøre bot. Parry ønsker å få den hellige gral fra en millionær i New York, og Jack skal etter hvert måtte trå til.

Jack har en stor påvirkningskraft på sitt publikum. Han er den første stemmen de hører om morgenen. Men paradoksalt nok er han selv avsondret fra verden. Han lever i studio og limousiner. Folk ser til ham for råd om livet, men selv vet han nesten ingenting om mennesker, han er nesten aldri i kontakt med virkelige mennesker. Han bor i en dyr, klinisk og kald leilighet. Den er moderne og luksuriøs, og står i kontrast til Anne sin lille og billige leilighet. I hans nye tilværelse sammen Anne, er han faktisk ikke så langt unna Parrys uteliggerliv. Parry heter egentlig Henry Sagan og var lærer før massakren Jack utløste. En kveld Jack har drukket tett, krangler han med Anne og stryker på dør. Frakken hans setter seg fast i et dørhåndtak og revner. Nå er han til forveksling lik en uteligger, ubarbert, full og med klærne i filler. En liten gutt tar ham for å være en uteligger og gir ham en Pinocchiodukke. Symbolikken ligger i at Pinocchio forsøker å bli en ekte gutt, og Jack forsøker å bli et ekte menneske. Senere skal dukken ligge i sengen til Parry på asylet, når Parry igjen har blitt et helt menneske.

Parry har blitt besatt av middelalderen etter tragedien, og samler effekter med motiv fra epoken. Han bor i en kjeller, tatt inn av en eldre mann med et godt hjerte. Her har han laget et alter over sin kjærlighet til Lydia, et alter som er tydelig inspirert av middelalderen. Gralen er hans store mål, et symbol på evnen til å elske. I denne tiden hvor Jack er sammen med Parry, har begge sin beste utvikling. Jack tar på mennesker, og dette er godt for ham. I sitt gamle liv var det aldri fysisk menneskelig kontakt. Han levde avsondret fra andre, bortsett fra samboeren sin og advokaten sin. Til og med produsenten hans sto bak en glassvegg i studioet.

Jack og Anne blir paret som skal føre Parry og Lydia sammen. De to sistnevnte er følelsesmessige skadete mennesker med stor skepsis til om livet kan bringe dem lykke, og om det finnes noen for dem der ute. Men Jack og Anne gir ikke opp. Parry har vært avstandsforelsket i den klønet Lydia i lang tid, og Lydia kaster seg til slutt ut i det, hun også. En fin kveld fører dem sammen, bare for å ende i tragedie da Parry blir overfalt av brutale ungdommer. Da det skjer er han midt i en psykose, hvor ettervirkningene av massakren spilles ut i full styrke. Han blir liggende i koma. Jack forsøker å hjelpe ham, men hans gamle jeg stritter mot å være omtenksom. Jack sine verdier er bemerkelsesverdig lik jappenes verdier, seg selv først. Men han innser at han må hjelpe.

Jack er The Fisher King, men han er også narren. Mens Parry er i koma, er det han som må skaffe til veie gralen, og gi den til Parry. Jack ser at Parry er tørst og gir ham det han trenger, den hellige gral fra millionæren. Huset millionæren bor i er en middelalderborg, som er en faktisk bygning i New York. Her introduseres altså en ny karakter, ti minutter før filmens slutt. Det er uvanlig. Millionæren har svelget en dose tabletter, og er døden nær. Jack utløser innbruddsalarmen med vilje da han drar, for at mannen skal få hjelp. Dette hadde neppe den gamle Jack gjort.

The Fisher King er kanskje Terry Gilliams beste film. Her har han dempet det fantastiske, noe som gjør at jeg liker den bedre enn hans mer typiske filmer. Han ville dempe seg i denne filmen, og derfor fokuserer han på fire karakterer. Jeg synes det fungerer fint med å la The Red Knight symbolisere Parrys psykiske lidelse, uten at dette aspektet får for mye tid på lerretet. Det at The Red Knight ikke blir overeksponert, gjør han mer virkningsfull når han er på skjermen.

På ekstramaterialet kan vi lære at Wasteland av T.S.Elliott har The Fisher King-myten som underliggende tema. Manusforfatteren følte at historien ble «tatt» av Rain Man, og at han derfor måtte gi manuset en ny overhaling. Robert Johnson skrev He, som også handler om the Fisher King. Jeff Bridges var opptatt av å ikke bli castet i like roller, slik som hans far, Lloyd Bridges. Her spiller Jeff Bridges en mer usympatisk rolle enn vi er vant til. Han spiller en mann som ønsker alt og mener han fortjener det. Han illustrerer de amerikanske verdiene.

Filmer som kan oppleves like i handling, tone, stil eller tema: Rain Man, One Flew over the Cuckoos Nest, Ordinary People,

Øyeblikket: Den herlige dialogen i scenen hvor Parry følger Lydia hjem, smelter hjertet mitt. Han skjærer gjennom alle hennes høye murer rundt hjertet sitt, hennes beskyttelse mot å bli såret. Men uten å ta sjanser vil du aldri oppleve ekte kjærlighet. Han forsikrer henne om at han vil ringe henne, han vil være kjæresten hennes. Hvis hun lar ham.

Lyd og bilde

Bildet blir presentert i et fargerikt, skarpt og fyldig 1.78:1 format. Lyden kommer i et flott 5.1 surround DTS-HD Master audio spor. Det utspilles en fin aktivitet i bakhøytalerne, som skaper en fin atmosfære. Noen ganger skjer det dramatiske saker og lyden henger absolutt med. Dialogen er klar, og effektene er det trøkk i.

Ekstramateriale

New, restored 2K digital transfer, approved by director Terry Gilliam, with 5.1 surround DTS-HD Master Audio soundtrack on the Blu-ray:

Audio commentary featuring Gilliam: Alle Gilliams kommentarspor er morsomme og vel verdt å høre på. Herlig humør, interessante opplysninger, morsomme anekdoter og aldri plagsomt stille.

New interviews with Gilliam, producer Lynda Obst, screenwriter Richard La Gravenese, and actors Jeff Bridges, Amanda Plummer, and Mercedes Ruehl: The Fool and the wounded knight- 30 minutters intervjuer som er livlige og interessante. Gilliam tok det ned fra Baron Munchausen og konsentrerte seg om kun fire mennesker i Fisher King. Manusforfatteren synes 80-tallet var et fælt tiår, med kynisme og ingen trodde på noe. Han ville lage en reaksjon mot det.

New interviews with artists Keith Greco and Vincent Jefferds on the creation of the film’s Red Knight: Designerne snakker om hesten og drakten, og hvordan stuntmannen måtte omstille seg etter hvert som de utviklet drakten. Den ene kunstneren har verdens lengste dreds. 23 minutter lang dokumentar.

Interview from 2006 with actor Robin Williams: Robin’s tale (19 min)- Dette er et morsomt intervju. New York er et egnet innspillingsted for en film med middelalderestetikk. Filmen er ikke en glorifisering av psykisk lidelse, men handler heller om kjærlighet og det å gjøre godt igjen.

New video essay featuring Bridges’s on-set photographs: 12 minutter med Bridges egne bilder fra innspillingen, men hans egne kommentarer.

Footage from 1991 of Bridges training as a radio personality with acting coach Stephen Bridgewater: Jeff & Jack er en 20 minutters dokumentar om hvordan Jeff Bridges blir til Jack Lucas. Han blir instruert av en ekte radiovert. Interessant dokumentar.

Deleted scenes, with audio commentary by Gilliam: Jeg forstår at disse scenene ble slettet. Ti minutter med slettede scener.

Costume tests: Tre minutter med Amanda Plummer og de andre skuespillerne i flotte kostymer.

Trailers: 9 minutter og 37 sekunder med trailere. Tre innenlands trailere er skikkelig dårlige, og det er en voiceover som ødelegger først og fremst. Det er den gode gamle stemmen som vi har hørt i mange år. Trailerne skjemmes av forferdelige klisjeer. Dessverre er det ikke ironisk. Heldigvis lages det også to internasjonale trailere. De er mye bedre, mer alvorlige og færre klisjeer. De er også lenger. Scenene får spille seg ut uten å alltid ha voiceover.

An essay by critic Bilge Ebiri: Dette var et kjempefint essay. Mange gode betraktninger om filmen og tolkninger av symbolikk. Må leses.