Dead Man

Dead Man (Criterion nr.919)(Blu-ray)

USA – 1995 –Jim Jarmusch (svart/hvitt) – 121 minutter – Eksistensiell Western

Dødsreise

Nivå 1 (uten spoilers)

USA på slutten av 1800-tallet: En navnebror av poeten William Blake ankommer byen Machine for å ta en stilling han har blitt tilbudt ved Dickinson fabrikker. Da han ankommer er stillingen besatt. Han er pengeløs og arbeidsløs i en fremmed by. Han møter en kvinne, Thel, som han tilbringer natten sammen med. Om morgenen dukker hennes ekskjæreste opp og det ender med en skuddveksling hvor Thel blir skutt, før Blake (Johnny Depp) dreper drapsmannen. Han viser seg å være sønnen til fabrikkeieren. Dickinson utløser dusør på Blake, og sender de tre beste menneskejegerne i området etter ham.

Nivå 2 (med spoilers)

William Blake ble også truffet av kulen som drepte Thel, siden Thel kastet seg foran Blake. Hardt skadet kommer han seg ut i villmarken, og blir funnet av indianeren Nobody som pleier ham. De drar sammen gjennom villmarken, og opplever merkverdige hendelser på sin oddyssè. Nobody kjenner diktene til poeten William Blake, siden han ble ført til England da han var ung. Han har vært i London, men også i Philadelphia, New York og Toronto på dette kontinentet. William Blake, derimot, har aldri hørt om William Blake.

På sin ferd møter de flere bisarre karakterer. Tre kjeltringer har spesialisert seg på å rane og drepe reisende, og de stjeler gjerne klærne deres. Derfor er det alarmerende at en av de tre er ikledd kjole og kyse som ser ut som har tilhørt en ung jente. Det er for øvrig Iggy Pop som er ikledd den kjolen. William Blake har fått smaken på blod, og etter møtet med de tre kjeltringene er det ingen kjeltringer igjen i live. De blir skutt av Nobody og Blake i selvforsvar. Like stor grad av selvforsvar er det ikke i neste trefning med Pinkertonagentene. Der er Blake mer kaldblodig i sin nedskyting. Butikkinnehaveren langt der ute i villmarka får også smake bly da han også prøver seg.

Til slutt går det slik det gjerne går: lev ved sverdet, dø ved sverdet. Blake blir skutt. Han blir lagt i kanoen for den siste dødsreisen, og med han drivende på vannet ser vi Cole Wilson og Nobody drepe hverandre på elvebredden.

Hvorfor heter filmen Dead Man? En tolkning er at William Blake dør av skuddet til Charlie, fabrikkeierens sønn. Resten av filmen er en beskrivelse av reisen til dødsriket. Her kan vi lese inn elven som elven Styx, som fører til dødsriket Hades. Jeg er tilhenger av denne tolkningen. Nobody ser William Blake som skjelett ved èn anledning. En annen gang sier han at «William Blake drepte mannen som drepte ham». Selv sier William Blak mot slutten av filmen, i handelsbygningen, at han er dømt til Helvete. Har han her innsett at han allerede er død?

Dead Man er et mesterverk, og for meg Jim Jarmusch klart beste film. Denne odysseen mot dødsriket er en fascinerende reise. En kvalitet ved filmen er at man godt kan se den som en straight western, spennende nok i seg selv. Kultelementene er der allerede, gjennom birollene av «kule» mennesker eller odde trekk: «Do you have any tobacco?». Når man får mer innsikt i film, eller bare blir eldre, vil symbolikken bli interessant. Er hele historien en allegori om det å dø? Der har jeg funnet min tolkning og opplevelse nå, langt unna opplevelsen jeg hadde som 24-åring. Men selv da mente jeg dette var et mesterverk, langt unna grunnene jeg har for å falle ned på samme oppfatning i dag.

Johnny Depp var en gang en spennende skuespiller, men det føles som evigheter siden. Denne perioden i hans karriere var faktisk interessant. Han deltok i filmer som What’s eating Gilbert Grape, Edward Scissorhands, Donnie Brasco, Fear and Loathing in Las Vegas, The Ninth Gate, Benny and Joon, Ed Wood, Arizona Dream og Before Night Falls. Og han regisserte glimrende The Brave. Så endte alt ‘in a world of shit’. Jeg samlet på filmer med ham lenge, før jeg måtte innse at han ikke var et kvalitetsstempel lenger. Nå har jeg kvittet meg med flesteparten av filmene hans. Pirates of the Carribian 18 var spikeren i kista for meg.

Robert Mitchum spiller rollen som den steinharde fabrikkeieren Dickinson. Han er en allmektig konge med snev av stormannsgalskap. Dette skulle bli Mitchums siste rolle. Jim Jarmusch var ydmyk og nervøs i sin rolle som regissør for et av filmhistoriens største ikoner, men Mitchum var en gentleman. Dog var det én ting han mislikte sterkt, og det var å forandre replikker som var øvet inn. Og da Jarmsuch ba ham om å forandre en setning samme dag, ble det ampert. Men Mitchum ga seg som den gentleman han viste seg å være…

Filmer som kan oppleves like i handling, tone, stil eller tema: Jacob’s Ladder, Valhalla Rising og Paris, Texas.

Øyeblikket: En døende William Blake ser hodeskaller langs elven, som kan være symbol på elven Styx på vei til dødsriket Hades. Denne scenen hinter tydelig mot Apocalypse Now!, hvor Martin Sheen nærmer seg Kurtz compound mot slutten av elvereisen. Her befinner William Blake seg enten i dødsriket, eller i limbo, en tilstand mellom levende og død. Det finnes tolkninger som støtter begge syn. Blake er på vei dit hvor alle åndene bor.

Lyd og bilde

Dette er en topp utgivelse, på alle felt. Ekstramateriale, lyd og bilde. Bildeformatet er 1.85:1. Det betyr at bildet fyller ut hele det tilgjengelige området på TV-skjermen eller lerretet vårt. Bildet er sylskarpt, med god dybde, høyt detaljnivå og topp kontrast. Sortnivået som er så ekstra viktig i et sort/hvitt bilde er topp klasse. Lyden er superb. Riffene til Neil Young er sylskarpe og krispe. Skuddeffektene smeller bra, toget ruller kraftfullt og dialogen er klar. Formatet er 2.0 surround DTS Hd-Master Audio. Herlig!

Ekstramateriale

New Q&A in which Jarmusch responds to questions sent in by fans: Ca en time lang sekvens. Alle mulige rare spørsmål blir stilt. Få av dem har med denne filmen å gjøre.

Rarely seen footage of Neil Young composing and performing the film’s score: For meget spesielt interesserte. Young ser filmen på skjermen mens han improviserer riff etter stemningen i filmen. 25 minutter.

New interview with actor Gary Farmer: Dette er en spesiell type. Han snakker om at han hadde en del problemer under innspillingen. Han nærmet seg et sammenbrudd, men holdt seg oppe på grunn av visjoner han hadde. Han snakker mye om åndelighet. Dette er mannen Depp ville ha som Dr. Gonzo i Fear and Loathing in Las Vegas. Rollen gikk til slutt til Benicio del Toro. Farmer har et rykte på seg i filmbransjen for å være vanskelig. Han mener at det ikke hjalp at han sa «Stupid fucking white man» 20 ganger i filmen. Musikken er veldig viktig i filmen, og han er veldig opptatt av Neil Young, som han synes er en herlig fyr. 27 minutter.

New readings of William Blake poems by members of the cast, including Mili Avital, Alfred Molina, and Iggy Pop: Grei opplesning av diktene til William Blake. 27 minutter.

New selected-scene audio commentary by production designer Bob Ziembicki and sound mixer Drew Kunin: En helt grei øvelse. Noe å plukke med seg, men ikke så mye.

Deleted scenes: Ingenting her som jeg føler må være med, bortsett fra én scene. Det er da Cole Wilson (Lance Henriksen) dreper den enerverende pratemaskinen Conway Twill (Michael Wincott). Det var nesten en fryd å bli kvitt skravla. 15 minutter.

Jarmusch’s location scouting photos: Fine fotografier.

Essays by film critic Amy Taubin and music journalist Ben Ratliff: To gode essay. Spesielt Amy Taubin går dypt inn i tolkninger som var veldig verdifulle, og fungerte som bekreftelse for min egen tolkning.