The Big Heat
The Big Heat (Criterion nr.1269) (4k)
USA – 1953 – Fritz Lang (svart-hvitt) –89 minutter – Film Noir, korrupsjon, sadisme
Kvinners innsats
Nivå 1 (uten spoilers)
Et selvmord begått av en politimann blir starten på en opprulling av korrupsjon som går høyt i politiet og det politiske miljøet. Dave Bannion (Glenn Ford) etterforsker saken, og kommer raskt på kant med underverdens konge, Lagana (Alexander Scourby). Snart er kampen mellom de to personlig, og noen må gi etter.
Nivå 2 (med spoilers)
Tom Duncan begår selvmord. Han er en korrupt politimann som tar penger fra Lagana, som styrer byens underverden. Han styrer også deler av politikorpset og politikere. Politisjef Higgins og politiker Vince Stone, blant annet. Da Duncans kone finner liket av sin ektemann, ringer hun ikke ambulanse eller politi, hun ringer Lagana. Kynisk og pragmatisk. Lagana ber henne ringe politiet, siden det er en politimann som har tatt livet sitt.
Vår mann, Dave Bannion får ansvaret for saken. Han avhører enken, som ikke framstår så troverdig som sørgende. Det viser seg at Duncan har en elskerinne, og ekteskapet sang på siste verset. Bannion tar en prat med elskerinnen, men klarer ikke å skjule sin forakt for B-girls, jenter som skal få kunder til å drikke mer og legge igjen mer penger. Senere ble de til selskapspiker og prostituerte. Lucy Chapman, elskerinnen, sier at Duncan ikke drepte seg selv. Bittert beskylder hun Bannion for å beskytte politienken og dekke over et drap, da han forteller henne at dette klassifiseres som selvmord. Chapman blir funnet død og torturert etter samtalen med Bannion, den første av rekken kvinner som dør på grunn av ham.
Dave Bannion lever i et lykkelig ekteskap sammen med Katie, som spilles av Marlon Brandos søster Jocelyn. Det er en livlig dynamikk mellom de to, og de støtter hverandre på en helt naturlig måte. For Bannion er det slik en kvinne skal være, og alle de kvinnene han skal møte under etterforskningen ser han på med et fordømmende blikk. Da Katie sprenges i luften av en bilbombe rettet mot Dave, er det et sjokk. En av de store rollene i filmen rives vekk etter så kort tid. Det føles nesten som drapet på Janet Leigh i Psycho.
Foranledningen til dette drapet skyldes en telefonsamtale til Bannion som kona tar imot. Trusler og stygge ord rettes mot henne. Bannion tenner på alle plugger, og besøker huset til Lagana. Paradoksalt nok voktes huset av politi som tar på seg ekstraarbeid. Bannion advarer Lagana, og banker opp en av livvaktene hans. Dette er første tilfelle av det eksplosive temperamentet hans. Lagana sverger at han skal få høre om dette, og neste dag blir Bannion tatt av etterforskningen. Politihuset er gjennomkorrupt, politisjef Higgins er kjøpt og betalt av Lagana og politiker Vince Stone, som spille av Lee Marvin.
Bannion føler seg motarbeidet fra dag 2 i etterforskningen. Hans nærmeste leder, Wilkes, tar ham av etterforskningen etter press ovenfra. De er ikke fornøyd med hans gjentatte besøk hos enken. Etter drapet på Bannions kone, lover politisjefen at de skal ta morderen. Han er sikkert en av tidligere skurker som Bannion har puttet i fengsel. Bannion vet jo at dette er på Laganas ordre, og konfronterer sjefene sine. Dermed får han sparken. Dette blir bare starten på et hevntokt i privat regi.
Bannion blir paranoid i jakten på konas morder. Kolleger forsøker å fortelle ham at Wilkes er OK, men han vil ikke høre. I en bar ser han Vince Stones sadistiske side, og konfronterer ham. Stones kjæreste, Debbie, blir imponert og søker ham opp etter han forlater baren. Men han vil ikke engang snakke med en kvinne som vil være sammen med Stone. Men han skal få spise i seg ordene om Debbie. Hun ender med å gjøre et stort offer, og også sørge for at imperiet til Lagana rakner. Hun sørger for at The Big Heat rammer Lagana og Stone, som er ugjendrivelige bevis som vil føre til arrestasjon og dom.
Enken etter Tom Duncan, Bertha, har nemlig sikret seg ved å lage en ordning hvor alle bevis hun sitter på om korrupsjonen frigjøres ved hennes død. En slags livsforsikring mot Vince Stone og Laguna altså. Da Debbie dreper Bertha, settes dette i gang. Selv om Stone klarer å skyte Debbie, føler hun at hun har vunnet uansett. Bannions kynisme og mistenksomhet motbevises flere ganger i løpet av filmen. Wilkes dukker opp for å delta i vaktholdet over Bannions datter, med fare for å miste pensjonen sin. Gamle venner stiller opp for ham. Kvinnene han dømte som uten moral, gjør offer han aldri kunne ha ventet. Flere mister livet.
Bannion dreper ingen i filmen. Det ville stride mot Hayeskoden, som var kraftig til stede i filmen. Men andre dreper, og Bannion er grunnen til at flere kvinner dør. 4 kvinner blir drept i filmen, 3 på grunn av at de hjalp ham. Det er faktisk kvinner som hjelper ham hele veien. Menn feiger ut, eller lar seg kjøpe. Kvinnene ofrer seg og hjelper ham videre.
The Big Heat er et mesterverk som kom sent i karrieren til Fritz Lang. Som alltid i Langs filmer, handler filmen om hvem som vil stå opp mot det onde. Han lagde 3 anti-nazi filmer, Manhunt, Ministry of Fear og Hangmen also Die. Tema var om mennesker fanget i et nett. Han var interessert i tilfeldigheter, oppdragelse og konsekvenser.
The production code har stor innflytelse på hvordan denne filmen ble seende ut. Riktig nok gikk det mot slutten av makten sensur hadde på film i USA, men The Big Heat var fremdeles underlagt systemet. Og det betyr at publikum måtte fylle inn det som er usagt. Om man har sett mange filmer, forsto man etter hvert kodene som filmskapere brukte for å fortelle det de egentlig ville si. For eksempel betydde et heftig kyss med klipp eller utfasing til neste scene at noen har hatt sex. Om en mann viser seg i slåbrok i et rom med en annen mann, er det et homofilt par. Så også i The Big Heat. Lagana har en mann i slåbrok i nærheten, noe som skal fortelle oss at Lagana er homofil og de har tilbrakt natten sammen. Denne koden forhindrer også Lang i å la Bannion drepe noen. Siden han selv ikke kan drepe noen, gjør han det neste beste. Han finner ut at Larry er ansvarlig for bomben som drepte hans kone. Han velger å ikke drepe ham, men heller sette ut rykte om at Larry tystet til ham. Da kommer de kriminelle selv til å ta livet av ham.
Speilbruken i The Big Heat er betydelig. Det skal illustrere at karakteren reflekterer over seg selv. Spesielt Debbie gjør dette, og det blir ekstra betegnende at det er hun som blir vansiret. Hun som var aller mest opptatt av utseende sitt. Bannion ser seg også ofte i speilet, og bør tenke over sin utvikling mot mer og mer skruppelløs. Film noir handler alltid om konflikten mellom den normale verden og den mørke underverden. Bannion må jobbe mot sitt vanlige jeg. Filmen syder av giftig maskulinitet. Ikke bare fra sadister som Vince Stone, men også fra vår helt Dave Bannion. Fritz Lang, film noir regissør nummer 1, er flink med kvinneroller. I alle hans filmer er kvinnene viktige. I motsetning til en regissør som Sam Peckinpah, skildrer Lang giftig maskulinitet som et onde, ikke som et maskulint ideal.
Symbolbruken er elegant i The Big Heat. Vi ser at arbeidet som politimann invaderer hjemmet til Bannion. Grensen mellom jobb og privatliv hviskes ut, med bilder av politikorpset på veggen, kriminelle som ringer ham hjemme og til slutt bomben som sprenger bilen hans i oppkjørselen. Wilkes, Bannions sjef, vasker hendene sine på kontoret som symbol på at han ikke vil ha med Bannions sak å gjøre, som en Pontius Pilates. Baren hvor mye av det kriminelle styres fra, heter The Retreat, som kan bety noe lignende et kloster. Den er langt derifra.
Den lukkede og kyniske Bannion, som er drevet av sorg og bitterhet, tiner litt opp mot slutten. Han får hjelp av gamle venner, avdelingslederen hans tar en stor sjanse ved å hjelpe til og Debbie ofrer livet sitt for saken. Han ser at det finnes håp, at det finnes godt i menneskene. Mange av karakterene i The Big Heat har to sider. Han nektet alltid å snakke om sin kone til Debbie, uansett hvor mye hun ønsket det. For Bannion var hun ikke verdig, hun var annenrangs kvinne og menneske. På dødsleiet hennes har han snudd i sitt syn på henne. Han forteller henne om kona, og viser Debbie respekt slik at hun får oppreisning. Maarilyn Monroe var forresten tiltenkt rollen som Debbie. Jeg tenker det var et godt valg å la rollen gå til Gloria Grahame, som Glenn Ford innledet et forhold til som skulle vare i to filminnspillinger. Nemlig The Big Heat og Human Desire.
Filmer som kan oppleves like i handling, tone, stil eller tema: Big Deal on Madonna Street, In A Lonely Place, Double Indemnity, Kiss Me Deadly og Pickup on South Street.
Øyeblikket: Den maktsyke psykopaten Vince Stone holder pokerlag hjemme da han blir forbannet på kjæresten sin Debbie. Først er han voldelig med henne, før han får det for seg at det ikke er nok. Han ser seg rundt, og blikket faller på en kanne med kokende kaffe. Den tar han og slynger kaffen i ansiktet hennes. Vi ser ikke selve vansiringen, det hele er løst off-screen. Kraftfull scene, mer siden vi ikke ser handlingen. Vi må bare se den for oss.
Lyd og bilde
New 4K digital restoration, with uncompressed monaural soundtrack. One 4K UHD disc of the film presented in Dolby Vision HDR and one Blu-ray with the film and special features: Absolutt strålende bilde i format 1.37:1. Kontrasten er akkurat passe, detaljrikdommen i 4k er overveldende og skarphet i toppklasse. En anmelder mente dette var det beste filmnoir-bildet han hadde sett, og det kan jeg fort være enig i. Lyden er veldig klar i dialogen, og kraftig når den skal være det. Selv om det er mono.
Ekstramateriale
New audio commentary by film-noir experts Alain Silver and James Ursini: Dette er et par jeg mener å ha hørt før. Grundige, kunnskapsrike og flinke til å holde samtalen gående.
New video essay by critic Farran Smith Nehme on the women in the film: Veldig lærerikt essay som beskriver hva hver enkelt kvinnelig karakter i filmen bidrar med. Fellesnevner for dem er at det er farlig å være i nærheten av Bannion. 28 minutter.
Audio interviews with director Fritz Lang, conducted by film historian Gideon Bachmann and filmmaker Peter Bogdanovich: Samtalen mellom Lang og Bachmann varer i 16 minutter. Kun lydopptak. Lang snakker om hvordan han flyktet til USA da Hitler kom til makten. Rett før måtte han samtale med Goebbels, som ville han skulle lede landets filmproduksjon. I samtalen med Bogdanovich som varer i 7 minutter, insisterer Lang på at filmene hans bør sees på som dokumentarer om denne tiden i historien. Folk må slåss, aldri sitte stille.
Interviews with filmmakers Michael Mann and Martin Scorsese: Scorsese var 12 år gammel da han så filmen. Han ser filmen som en historie om en hevner som blir like ille som de han er ute etter. Fra mild familiemann, til laget av granitt etter eksplosjonen. 6 minutter. Dette tror jeg er første gang jeg ser Mann snakke om film. Han er imponert av kvinnene i historien. Filmen starter med tradisjonelle kvinner, deretter blir vi presentert for andre typer kvinner. Han påpeker at USA i 1950 sto for over 50% av verdens økonomi. Det var et samfunn i overflod. 11 minutter.
Trailer: Vice, dice and corruption. Bra, men kunne vært bedre rettet mot temaet. 1 minutt, 44 sekunder.
An essay by author Jonathan Lethem: Bomben og kaffekjelen er to virkelige sjokk vi får. Fint essay som handler utelukkende om The Big Heat. Jeg husker at Lethem i en av romanene sine lar hovedpersonen gå innom The Criterion Collections lokaler i New York. Stor fan av samlingen han altså.