Mean Streets

Mean Streets (Criterion nr.1198) (4k)

USA – 1973 – Martin Scorsese (farger) –112 minutter – Kriminalitet, New Hollywood

På skyggesiden

Nivå 1 (uten spoilers)

New Hollywood på sitt mest typiske. En ung regissør lager en film basert på sitt eget liv, og om et tema som opptar hen. Martin Scorsese lager film om sitt nabolag i New York, Little Italy. Charlie (Harvey Keitel) er en slags versjon av Scorsese. Han forsøker å manøvrere mellom det småkriminelle og det anstendige. Johnny Boy (Robert de Niro) er den dårlige innflytelsen som ødelegger for ham.

Nivå 2 (med spoilers)

Mean Streets er en utrolig intens film, laget med kjærlighet og nærgående kjennskap til menneskene og miljøet som skildres. Mange sier at det er den ultimate New York-filmen, at den ikke kunne vært filmet noe annet sted. Dette er setninger man kan lese i anmeldelser og høre fra andre regissører. Ironien er at filmen hovedsakelig er filmet i Los Angeles.

Charlie er en sammensatt figur. På den ene siden er han vennegjengens stødige sentrum. På den andre siden er han en av gutta, en småsvindler og hissigpropp. Han har et ambivalent forhold til religion, det ser vi gjennom hele filmen. Han går i kirken, og sliter med sin tro. Alle vet at han er en troende, de spøker med det, og han blir med på spøken og gir velsignelse til dem på baren. Charlie er opptatt av familien, han oppfører seg respektfullt overfor sin onkel og naboer.

Onkelen har en læresetning, respektable mennesker omgås kun respektable mennesker. Denne setningen er myntet på Johnny Boy og Teresa. Teresa har epilepsi, noe som kategoriseres som «syk i hodet» av onkelen. I tillegg ønsker hun å flytte bort, noe som gjør henne dobbelt suspekt i øynene til lokalsamfunnet. Det er et trangt og strengt samfunn, med den gamle italienske levemåten som rettesnor. Om den er norditaliensk vil det være bedre og mer moderne, men de fleste italienske innvandrer tror jeg kom fra sør, kraftig preget av rural kultur, gammeldags og religiontung. Charlie er en mer moderne mann, som har lyst til å fortsette å være sammen med Teresa, men føler seg i skvis mellom den gamle og den nye italieneramerikaneren.

Johnny Boy er en løs kanon. Apropos, det første vi ser av ham i filmen er at han sprenger en postkasse. Han er kjent, eller beryktet, for å låne penger fra mange og aldri betale tilbake. Som han sier selv mot slutten av filmen. Han har lånt av alle, og aldri betalt tilbake. Ingen vil låne ham penger lenger siden de vet de aldri får dem igjen, kun Michael. Han er dum nok til å låne ham penger, derfor respekterer ikke Johnny ham. Michael skal aldri få pengene sine, sier Johnny direkte til ham. Dette er dråpen som gjør at Johnny blir skutt en sen kveld. Michael kjører bilen mens Scorsese spiller skytteren. Denne scenen er basert på en ekte hendelse som Scorsese godt kjenner til. Han satt på i bilen som ble angrepet tidligere på kvelden. Dette var utgangspunktet til manuset til Mean Streets.

Charlie er fikseren og fredsmekleren i dette miljøet. Han forhandler fram en avtale med Michael om Johnnys gjeld. Dessverre følger ikke Johnny opp avtalen, som vanlig. Han lyver også om å ha betalt forrige uke, og er først ærlig når han blir presset hardt. Johnny er også en vandrende katastrofe å ha med seg ut blant folk. Han klarer ikke å la være å komme med kommentarer, skjellsord og fornærmelser til Charlies utvidete krets. Vi som publikum tenker at Charlie bør la denne idioten brenne, men Johnny er familie og Charlie vil gå langt for å beskytte ham. Men vi ser alle at Johnny nærmer seg en voldelig skjebne. Egentlig gis det inntrykk av at alle de involverte befinner seg i en nedadgående spiral som før eller senere kommer til å krasjlande.

Alt som hender i Mean Streets er episoder som Scorsese har opplevd eller vet om har skjedd. Dette er Scorseses sitt miljø, Charlie er Scorsese, eller hans far. Hadde du ikke utdanning, var eneste vei videre å være tøff. Du kunne ikke flytte for langt, toppen noen kvartaler. Ellers kom du for nære det amerikanske samfunnet. Miljøet verdsatte ikke litteratur, men musikk var populært. Hvorfor Charlie gjør så stor innsats for Johnny, ser vi i scenen hvor Johnny åpner opp for Charlie om hvordan han egentlig har det. Johnny vet godt hvordan han oppfattes, og hva hans fremtid vil bli. I dette miljøet bytter penger hender kontinuerlig, de telles konstant og det krangles om penger. Og de er aldri ærlig tjent.

Filmer som kan oppleves like i handling, tone, stil eller tema: Goodfellas, Raging Bull, Husbands, A Woman under the Influence og Mikey and Nicky.

Øyeblikket: En scene som viser kropsligheten i Mean Streets. Mot slutten av filmen krangler og slåss Charlie og Johnny foran en garasjeport. De slår hverandre, griper hverandre i kragen, slår med flathånden i ansiktet før de kjærtegner nakken til hverandre og trøster. Så bryter det løs igjen.

Lyd og bilde

New 4K digital restoration, approved by director Martin Scorsese and collaborator Thelma Schoonmaker, with uncompressed monaural soundtrack. One 4K UHD disc of the film presented in Dolby Vision HDR and one Blu-ray with the film and special features: Et nydelig bilde. Det å ha en deilig 70-tallsklassiker i denne kvaliteten er stort. 4k gir en herlig struktur i bildet, med sylskarpe detaljer. Fargene er så finstemt og nyansert. Bilskilt popper ut i all sin skarphet. Filmkornet er nydelig gjengitt. Lyden er fin, med veldig mye kul musikk som passer meget godt til filmen.

Ekstramateriale

Excerpted conversation between Scorsese and filmmaker Richard Linklater from a 2011 Directors Guild of America event: Linklater mener Mean Streets er en gamechanger, mer enn Star Wars var. Mean Streets sa til alle andre aspirerende filmskapere der ute at det bare var å ta en sjanse, lag filmen din. Fun fact: Scorsese ble vurdert for stemmen til R2-D2 i Star Wars. Veldig, veldig fin samtale mellom to av de mest kunnskapsrike filmregissørene i dag. 30 minutter.

Selected-scene audio commentary featuring Scorsese and actor Amy Robinson. Dette er et kommentatorspor som nesten dekker hele filmen. Filmen varer i 112 minutter, og kommentarsporet varer i 77 minutter. Scorsese kommenterer mesteparten, men Amy Robinson (som spiller Teresa) kommenterer noen scener. Hun visste ikke at nakenscenene skulle bli så markerte, men er glad for å ha foreviget sin ungdommelige kropp. Scorsese nevner at Elia Kazan er hans store forbilde og inspirasjon.

New video essay by critic Imogen Sara Smith about the film’s physicality and its portrayal of brotherhood: Spennende dokumentar på 29 minutter som har fått navn A body among bodies. Smith er som vanlig presis og kunnskapsrik. Hun viser oss hvordan hjemmevideoene som starter filmen portretterer Charlie slik han vil vises fram. Godt likt, omgjengelig og viktig i lokalmiljøet. Vi blir så kastet inn i filmen. Den dømmer ikke, den bare er. Filmens karakterer snakker gjennom klapp, slag, klemming og gestikulering. Smith påpeker at Charlie forsøker å leve moraslk i en verden som ikke er moralsk. Siden han ikke klarer det, soner han for sine synder ved å ta vare på Johnny. Han blander religion og synd kontinuerlig. Straffer seg selv ved å holde fingeren over flammen.

Interview with director of photography Kent Wakeford: Dette var Wakefords første film og dermed hans første samarbeid med Scorsese. Han er ikke kjent for så mange andre gode filmer. Han har stor glede av å fortelle at filmen ble i hovedsak filmet i Los Angeles, siden alle var skråsikre på at den kun kunne ha vært filmet i New York. Var ikke først ute med håndholdt kamera, kan fortelle oss at franskmennene hadde gjort det i flere år. DeNiro og Keitel var så gode skuespillere at han trodde det var subb Scorsese hadde plukket opp fra gata i New York. Også viste de seg å være høflige unge menn i Los Angeles. 19 minutter.

Excerpt from the documentary Mardik: Baghdad to Hollywood (2008) featuring Mean Streets cowriter Mardik Martin as well as Scorsese, journalist Peter Biskind, and filmmaker Amy Heckerling: Martin var involvert i Scorseses tidlige kortfilmer, som Italianamerican. Karakterene fra Who’s that knocking on my door fortsatte i Mean Streets. Helt OK klipp på 9 minutter.

Martin Scorsese: Back on the Block (1973), a promotional video from the film’s original theatrical release: Scorsese og to venner vandrer rundt på gamle trakter i Little Italy. 7 minutter.

Trailer: Fire anstendige menn. Og Johnny. Slik starter traileren, som er god og lang. Jeg synes den treffer på filmens sjel. 3 minutter, 39 sekunder.

PLUS: An essay by critic Lucy Sante: Veldig fint essay, som holder seg strengt til denne filmen. Lærerikt. Filmen syder av ungdommelig energi, og det er det vanskelig å være uenig i.