Murmur of the Heart
Murmur of the Heart (Criterion nr.328)(DVD)
Frankrike – 1971 –Louis Malle (farger) – 118 minutter – Drama/oppvekst
En komedie om incest
Nivå 1 (uten spoilers)
Frankrike 1954. Vi følger Laurent Chevalier som går på en katolsk skole, og vokser opp med to eldre brødre. Det er en begrenset periode som vises oss, men dette kan allikevel klassifiseres som en oppvekstfilm hvor Laurents seksuelle oppvåkning skildres. Med denne omtalen er alle filmene i boksen «Louis Malle: 3 Films» fullført fra min side. De tre filmene er Au Revoir Les Enfants, Murmur of the Heart , og Lacombe, Lucien
Nivå 2 (med spoilers)
Det tar ikke lang tid før vi får etablert at Laurent og moren har et spesielt og varmt forhold til hverandre. Kjærtegn florerer mellom de to, noe som de to eldre brødrene vet å gjøre narr av. Det er ingen tvil om at Laurent er en mammadalt, men på en sjarmerende måte. Da brødrene stjeler penger fra moren og hun blir med på leken og springer etter dem, er det naturlig for Laurent å hjelpe moren. Huset Chevalier er et rom fylt med ablegøyer og grenseoverskridende oppførsel, men samtidig er det mye kjærlighet og godhjertet erting. Hushjelpen får spesielt gjennomgå og de to eldste brødrene, med Laurent på slep, styrer huset på godt og vondt. Foreldrene er mye borte.
Laurent får en dag øye på moren med en fremmed mann, og forstår straks at dette er morens elsker. Jeg tror at han blir mer sjalu på egne vegne, enn såret på farens vegne. Moren og faren ser ikke ut til å ha et romantisk forhold. Faktisk er den eneste gangen vi ser faren forsøke seg på en tilnærmelse til moren, en gang han er overstadig beruset. Men familien har felles middager og en jevn, sympatisk tone med hverandre. Faren er gynekolog med kontor hjemme. Når han arbeider er han strengere enn på privaten, og sekretæren får klar beskjed om noe er galt.
En dag bestemmer de to brødrene seg for at det er på tide at lillebroren blir innviet i de kjønnslige gleders verden. Da dette er Frankrike, er det ikke veldig uvanlig med besøk på horehus, og det er der det tar med broren. En prostituert med stort hjerte lover å ta seg av Laurents første erfaring med kvinner. Hittil har brødrene handlet ut fra, i deres verden, gode intensjoner. Men avslutningen med å dra broren i bena av den prostituerte er deres sedvanlige brutale humor. Dette faller ikke i god jord hos Laurent, som nekter å ha noe med dem å gjøre på en god stund. Da han kommer tilbake etter speidersommerleir, er de venner igjen.
Nok en tur står for døren. Laurent har blitt syk, og moren og Laurent drar på spahotell. En feilbooking gjør at de må dele hotellrom, noe som blir merkelig intimt. Moren svinser lettkledd rundt den hormonelle 15-åringen, og han vokter sin mor som en hauk mot beilere. En ung mann overvurderer sin seksuelle tiltrekning, og han forsøker å sjekke opp moren flere ganger. Laurent forsøker å tiltrekke seg jenter på sin alder, men han er uerfaren og hjelpeløs. Alkoholen flyter, og sammen med moren er han på middager og fester. Denne delen av filmen er virkelig morsom, og det er også her at forholdet mellom dem beveger seg fra mor/sønn til noe mer likeverdig. De to har blitt sjelevenner. Laurent er i ferd med å bli voksen.
Avtalen mellom dem var at Laurent skulle ut av hotellet neste dag og bli med på en utflukt. Men Laurent, sjalu og eiesyk overfor moren, dukker opp igjen på hotellrommet uanmeldt. Moren har elskeren sin der, og hun blir tvunget til å ta et valg i forhold til ham. Hun velger å dra bort med elskeren sin i to dager. Laurent går på en todagers sammenhengende fyllekule, fra skandale til skandale. Han fornærmer alle han har blitt litt kjent med. Da moren kommer tilbake, har hun hodepine og ber ham dempe musikken. Han skrur mer opp i trass, såret som han er. Så demper han.
Neste dag er feiringen av Bastilledagen, og moren tar med seg Laurent på festen. De danser og drikker, Laurent blir tidlig full. Moren blir midtpunktet i en slåsskamp mellom en soldat på perm og en lokal helt. Hun finner ut at det er best de trekker tilbake til hotellet. Hun også har blitt ganske full. På hotellrommet må Laurent lattermild hjelpe henne av med klærne. Til og med Bh-en tar han av. De klemmer og tøyser de som vanlig, men plutselig blir hun mer intens i kyssingen på halsen hans. På en elegant måte viser Malle et skifte i stemningen, og de er på en måte ikke mor og sønn lenger. Vi ser kun to kjærlighetssyke mennesker. Scenen avsluttes, og neste scene er morgenen etter hvor de ligger i samme seng. De prater litt om det som har skjedd, og moren sier de aldri mer skal snakke om det. Men de skal huske det som noe fint som skjedde.
Laurent kler på seg og oppsøker sine to nye venninner på hotellet. Han får napp hos den siste. De har sex, og jeg tolker det som at Laurent visker ut erfaringen med moren ved å ha naturlig sex med en jevnaldrende jente. Når han dukker opp på hotellrommet igjen, med skoene i hånden og skjorta utenpå buksa, har faren og brødrene kommet. Alle forstår at han har hatt sex, og de ler. Dette redder stemningen, og moren ler også hjertelig. Til slutt blir Laurent også grepet av stemningen, og latteren runger. Alt er som før. Men samtidig ikke.
Louis Malle har benektet at filmen er selvbiografisk. Men det viser seg at han har opplevd denne reisen til spahotellet, hvor han og moren måtte bo på samme rom. Jazzinteressen, sexdebuten, litteraturinteressen er også tatt fra eget liv. Kanskje har han bygget på et fundament av egne erfaringer, og lagt til etter ønske. Men det vil vi vel aldri få vite.
Filmer som kan oppleves like i handling, tone, stil eller tema: Au Revoir les Enfants, Les Enfants Terribles, Luna, Y tu Mama Tambien, Det er meg du vil ha og The Dreamers.
Øyeblikket: Det må bli incestscenen mellom Laurent og moren. Det er det som de fleste husker ved filmen, som er det sjokkerende ved filmen. Selve scenen er elegant formidlet, og slettes ikke vulgær eller spekulativ. Effekten kommer senere,da vi forstår hva som har skjedd. Scenen er for meg nok et bevis på Malles klasse som regissør.
Lyd og bilde
Ganske likt bilde som Lacombe, Lucien, kanskje litt bedre. Dempede farger, litt kornete, men mindre «edge enhancement». Formatet er fremdeles 1.66:1. Lyden er helt grei i mono.
Ekstramateriale
Original theatrical trailer: Mange tekstplakater med hint til andre filmer. Morsomt. Denne traileren har fokus på sex. Tre minutter og 8 sekunder.
Hefte: A new essay by film critic Michael Sragow – Godt essay. Sragow mener at denne filmen føles som en amerikansk film, noe jeg kan si meg enig i. Malle har ofte referanser til amerikansk musikk eller USA generelt. På 60-tallet dro Malle til India med en kameramann og en lydmann, og kom tilbake tryggere på sine filmatiske instinkter.
Pour le Cinema: Malle snakker litt om filmen. Han sier den handler om reisen fra ungdom til ung mann. Seksuell oppvåkning, forholdet til søsken og foreldre. Han hevder filmen ikke er selvbiografisk, av den grunn at det er 5 år forskjell i alder på ham og hovedpersonen. Dette er litt tynn argumentasjon, og vi skal senere i ekstramaterialet at det er veldig mye som er selvbiografisk i filmen. Ca åtte minutter.
Louis Malle National Film Theatre: 1990 – 53 minutter langt lydklipp. Jeg må si jeg misliker disse lydklippene i dårlig kvalitet. Sikkert fordi jeg hører litt dårlig, og dermed har problemer med å få med alt som sies på litt dårlig engelsk med fransk aksent. Malle diskuterer kontroversielle filmer han har laget, og hvorfor han trekkes mot det. Han er fascinert av å se bak fasaden til det fine. Tematisk er han beslektet med Luis Bunuel, som han kjente godt. Det er en filmskaper han beundrer. Malle vil ikke gå inn i en incestdiskusjon, men mener det kan foregå annerledes enn vi er vant til å se det på film. Han avdramatiserer da incest noe. Han fikk idèen om en komedie om incest. Han mente det vil virke mer forstyrrende å lage en komedie om temaet.