Grey Gardens/The Beales of Grey Gardens

Grey Gardens/The Beales of Grey Gardens (Criterion nr. 123)(Blu-ray)

GreyGardensBilde

USA – 1976 – Albert og David Maysles, Ellen Hovde og Muffie Meyer (farger)

Little E og Big E

Nivå 1 (uten spoilers)

79 år gamle Edith bor sammen med datteren sin Little Edie i East Hampton, ikke så langt fra New York. De er slektninger av Jackie Kennedy, men fortidens glamour er nå borte for lenge siden. Grey Gardens er en dokumentar om disse to eksentriske kvinnene som bor i falleferdige Grey Gardens.

Nivå 2 (med spoilers)

Mayslesbrødrene skulle egentlig lage en dokumentar om Jackie Kennedy og kom på den måten i kontakt med Edith og Edie Beale. De var slektninger som skulle intervjues for å kaste lys over Jackies historie. Filmskaperne forsto raskt at de her hadde en selvstendig og faktisk mer interessant historie for hånden. Dokumentaren om den eksentriske moren og datteren som levde i fattige kår i Grey Gardens var født.

Litt om teknikken Mayslesbrødrene har valgt. De blir med i filmen fordi de føler det er bedre å være involvert og ha et forhold til menneskene i filmen enn å være en flue på veggen. Det innebar å ta imot mat når de ble tilbudt det, selv om hygienen i huset er så som så. De merket også at kvinnene snakket på samme måte om det var et kamera i rommet eller ikke. Noen har kritisert filmen og mener kvinnene burde vært beskyttet mot seg selv. Men Albert Maysles er uenig i det. Begge to er sterke og velger sitt liv. De er stolte av humoren sin. De er ikke offer. Begge var også veldig fornøyde med filmen, som de fikk se i huset før premieren. Little Edie proklamerte at Mayslesbrødrene hadde laget en klassiker. Det var bare litt lite synging i den…

Bealekvinnene er voldsomt glad i å synge og begge har hatt muligheten til å kunne gjøre karriere, Edith av stemmen sin og Little Edie som danser, men omstendighetene har gjort at det fulle potensiale ikke ble tatt ut. Edith hinter mot at hennes sosiale bakgrunn stoppet henne. De har levd et glamorøst og privilegert liv. Men her er det drypp av informasjon som kan gi en pekepinn om hvorfor de endte opp i et falleferdig hus i selskap med et stort antall katter og vaskebjørner, ute av stand til å ta vare på hus, hage og seg selv. Edith ble forlatt av sin mann, pengene forsvant og Edie har endt opp med å bo sammen med sin mor etter morens ønske. Edith har alltid hatt stor innflytelse på Little Edie, selv om de krangler mye. Det ligger mye uforløst bitterhet i luften, spesielt fra Little Edies side. Hun føler nok at livet har løpt fra henne uten at hun fikk anledning til å ha mann og barn. Betegnende nok sa alltid Edith at Little Edie måtte bo i huset 2-5 år etter at hun gikk bort. Og det gjorde Little Edie får vi vite i ekstramaterialet. Det var Edith som egentlig kontrollerte alt som skjedde i Grey Gardens.

Alle pengene er borte, men de oppfører som om de har dem. I huset skjer det ingenting. De samme diskusjonene, kranglene og sangene gjentas hele tiden. Filmen handler om et mor/datter-forhold hvor begge kjemper om overtaket. De konkurrerer om Jerry og Tom Logan. De konkurrerer om oppmerksomheten til Mayslesbrødrene. Little Edie er redd for at Jerry skal ta fra henne morens kjærlighet. Edith har en voldsom fascinasjon for Jerry, og flørter med ham selv om hun er snart 80 år gammel. Han er vel rundt 20. Vi hører hint om at Jerrys familie ikke synes han bør tilbringe tid i huset, men ellers får vi vite lite om Jerry. Hvis du lurer på hvorfor Little Edie alltid dekker til hodet, kan du fortsette å lure på det. Filmskaperne fikk aldri noe svar på det. Kanskje hadde hun mistet håret eller det var blitt grått?

Når filmen starter fokuseres det på en falleferdig vegg som har et hull i seg. Dette hullet blir større og større utover i filmen, og viser tiden som går i prosessen med filmen. Mot slutten er det lite vegg igjen. Huset skal også bli utsatt for en liten brann som medfører utrykning. Hagen er vannstelt og overgrodd. Soverommet er fylt av matrester og rot. Katter går overalt og gjør fra seg bak gjenstander på gulvet. Vaskebjørner kommer inn i huset og forsyner seg med mat Edie legger ut. De bor i et falleferdig reir, men ser ut som de har det greit allikevel. De synger stadig, og mimrer om gamle dager. Little Edie setter pris på å kunne betro seg til kameraet og få respons fra Mayslesbrødrene. Oppmerksomheten fra kameraet gjør henne godt, hun kan synge og danse for et publikum. Og flørte litt, selvfølgelig. Hun virker ganske forelsket i David og vil gjerne ta seg godt ut på sin måte, med nye og fantasifulle kleskreasjoner. Man kan ikke unngå å bli litt glad i disse merkverdige damene.

Øyeblikket: Little Edie viser Mayslesbrødrene rundt i andre rom, og Edith blir liggende igjen på soverommet. Der føler hun seg utenfor og begynner straks å kreve oppmerksomhet. Mens Little Edie forsøker å fortelle Mayslesbrødrene om ting hun viser frem, starter Edith å rope på Little Edie. I løpet av ett minutt vil hun ha telefonen, en kjole, mat osv. Det går i ett. Juhuu, juhuu, Edie, Edie! En veldig oppklarende og interessant scene.

Lyd og bilde

Bildet er presentert i 1.33:1, med mono lyd. Heldigvis er det lite skader på filmen. Så vidt jeg kan forstå er det bare satt inn ekstra lys i soverommet, som er det rommet hvor mesteparten av filmen spilles inn. Ellers er det naturlig lys, noe som gir seg utslag i litt dunkle og uskarpe bilder. Men i en dokumentarfilm er det hensiktsmessig for å kunne ha så optimale forhold som mulig opp mot intervjusituasjonene. Det hele har større sjanse til å bli naturlig og avslappet for intervjuobjektene. Bildet er absolutt skarpt og fint i utendørs sol og på soverommet. Det har en fin filmkvalitet

Ekstramateriale

The Beales of Grey Gardens, the 2006 sequel to the film (Blu-ray): The Beales of Grey Gardens består av overskuddsmateriale fra innspillingen. I denne filmen fokuseres det mer på Little Edies oppførsel mot Mayslesbrødrene. Vi ser hvordan hun flørter uhemmet med begge, men det ser ut som om hun er mest betatt av David. Mer synging, mer ville antrekk og noe mer krangling. Disse to filmene bør sees i sammenheng, da de egentlig er en lang film. Nøkkelscene når Little Edie marsjerer til musikk på soverommet mens Edith bare ser seg i speilet. En typisk dag for Edith og Edie Beale.

Audio commentary for Grey Gardens, featuring Maysles and codirectors Ellen Hovde and Muffie Meyer, along with associate producer Susan Froemke: Et kommentatorspor som gir oss enda mer informasjon om situasjonene vi har sett, og litt tolkning av hvorfor damene oppfører som de gjør. Det kan ha vært noe som skjedde i går, eller forholdet mellom dem og en tredjeperson osv. Bra kommentatorspor som er vel verdt å høre på.

Introduction to The Beales of Grey Gardens by Maysles (Blu-ray): Fin introduksjon av Albert, som godt minnes Little Edies fascinasjon for hans nå avdøde bror David. Denne filmen har mer samtaler enn den første.

Audio excerpts from a 1976 interview with Little Edie Beale, conducted by Kathryn G. Graham: Dette intervjuet varer i 40 minutter. Little Edie snakker mer utfyllende om det hun oppfatter som konspirasjon mot henne og moren, og om ransakingen av huset. Hun angrer ikke på noe i livet sitt, for da ville hun jo ikke ha vært henne, men en annen person. Litt uklart hva hun mener, siden dette fort kan bety at hun mener vi som mennesker ikke har fri vilje. Vi kan jo huske på at hun er veldig opptatt av astrologi, med alt det innebærer av skjebner og låste mønstre. Kanskje hun trøster seg med dette og ikke føler hun har kastet bort livet sitt på Grey Gardens. Forresten synes hun moren har en veldig fin stemme for alderen.

Interviews with fashion designers Todd Oldham and John Bartlett on the continuing influence of Grey Gardens: Begge disse motedesignerne har latt seg inspirere av Little Edie. Begge har hatt kolleksjoner basert på hennes stil. Oldham mener Edie er i overkant original i klesveien, men det funker på sin måte. Han involverer seg ofte i gode saker, som å stille opp for PETA og for bekjempelse av AIDS. Bartlett stiller spørsmålstegn ved hvor mye av historien Edie forteller er sann, spesielt om familien. Men begge ser filmen jevnlig og kan den på rams.

Behind-the-scenes photographs: Noen bilder av Edith og Edie som unge, noen sammen med filmskaperne og noen tatt av damene alene. Pluss en del kattebilder. Ikke så mye å skryte av.

Trailers: Lavmælt trailer med avisklipp og bilder. Fin. 2 minutter og 15 sekunder.

A booklet featuring an essay by critic Hilton Als: Litt for kort essay til å være av interesse. Hilton Als gjorde et telefonintervju med Little Edie i 1998. Hun var imøtekommende nok, men det spørs om spørsmålene Als kom opp var de rette. De førte hvert fall ikke til et opplysende intervju. Heftet som følger med The Beales of Grey Gardens er mye bedre. En personlig og skarp betraktning av alt styret rundt filmen og damenes konstante tragedie. Essayet er skrevet av Michael Musto.