The Executioner

The Executioner (Criterion nr. 840)(Blu-ray)

Spania – 1963 –Luis Garcia Berlanga (svart/hvitt) – 92 minutter

Garotten

Nivå 1 (uten spoilers)

The Executioner er muligens den beste anti-dødsstraffilmen som er laget. En annen sterk kandidat er den japanske Death by Hanging, som har omtale et annet sted på siden. En ung begravelsesagent er ikke den mest attraktive partneren for kvinner. Men så møter han datteren til en bøddel, som er i samme situasjon. I trange tider blir løsningen for å få råd til en leilighet at han overtar hennes fars profesjon. Problemet er at han absolutt ikke vil.

Nivå 2 (med spoilers)

Henrettelsesmetoden i Spania på denne tiden var en grotesk kvelningsmetode hvor bøddelen brukte en garotte. Det var en innretning som skrus på en stokk bak stolen den dødsdømte satt i. Det blir plassert en bøyle rundt halsen og så skrus det til, til livet siver ut. Alt i halsen knuses i prosessen. Vi får et glimt av innretningen da Amadeo tømmer vesken på kjøkkenbordet.

Førsteutkastet til manus ble bedømt til å være alt for likt en annen samtidig italiensk film, Mafioso. Men etter en del justeringer, trådte mesterverket som The Executioner frem. Grunnen til at du kanskje ikke har hørt om den før, er at Berlangas filmer sjeldent ble kjent utenfor Spanias grenser. De ble ansett for å være nesten umulige å tekste, siden dialogstilen ofte gikk ut på at alle snakket i munnen på hverandre. Da vil teksting være dømt til å miste mye av dialogen.

Jose Luis Rodriguez en begravelsesagent som sliter med å få seg en kvinne. Kvinner blir frastøtt av yrkesvalget hans, som menn blir frastøtt av yrkesvalget til Carmens far. Derfor er det en perfekt match når disse to unge menneskene finner hverandre. Carmen blir fort gravid, og det blir trangt i den lille leiligheten de deler med Amadeo, Carmens far. Som offentlig ansatt får Amadeo dekket leiligheten, men nå skal han gå av. De har ikke råd til egen leilighet uten at Jose overtar jobben som bøddel. Amadeo sanker inn anbefalingsbrev, og det er opp til Jose om han vil ha jobben og dermed leiligheten. Vil han ha kjæreste må han ville ha barn. Vil han ha barn, må han ha større leilighet. Vil han ha større leilighet må han bli bøddel. Vil han bli bøddel, må han ville drepe folk. Og det vil han ikke.

Det er altså en gjenstridig bøddel vi ser i The Executioner. Han nekter å søke før leiligheten de har fått står i fare for å glippe. Kun en statsansatt kan få tilslag på de nye fine leilighetene som er under bygging. Han tar til slutt jobben, med en stilltiende avtale innad i familien om at han sier opp om han får et oppdrag. Hver dag leser han kriminalnyhetene, for å se om noen har gjort noe som vil ende opp med dødsstraff. Han pugger lovparagrafer for å vite hvordan dommen vil bli. Foreløpig kan han puste lettet ut.

Så kommer dagen hvor han må utføre en henrettelse. Han må overtales hvert skritt på veien av Carmen og Amadeo. Det viser seg at det er for sent å kunne si opp så tett på henrettelsen. I fengselet må både vakter og fengselsdirektør arbeide hardt for å overbevise ham. Det ender med at han må dras bort til henrettelsen, på samme måte som den dødsdømte.

Vi skal ane at det vil gå med Jose som med Amadeo, som også sverget på at første henrettelse skulle bli den siste. Amadeo hadde en lang karriere som bøddel, og tok til seg argumentene for sin profesjon. Når rettssystemet var som det var, trengtes bøddelen for å utføre dommene. Om ikke han gjør det, må noen andre gjøre det. Amadeo ble en svoren tilhenger av garotten, og i en mørk, mørk og morsom scene, fremhever han garottens fortrinn over giljotinen og den elektriske stol. Han har bøker om emnet, kjøpt for å lettere kunne leve med sitt yrkesvalg. I en forkastet sluttscene, masserer Jose håndleddet sitt og sier han må kjøpe seg en støttebandasje før neste henrettelse. Da vil det gå bedre. Scenen ble forkastet siden det ble enighet om at det var usannsynlig at han skulle tilpasse seg så fort. Men det gir en indikasjon på at en tolkning om at han forblir bøddel, selv om han i den endelige sluttscenen sier at dette var siste gang.

The Executioner er en rik film, med mange detaljer og elegante små scener som ikke gjør så mye av seg. Men filmen er full av humoristiske og infule replikker. Kanskje er det sensuren som tvinger filmen til å være så lavmælt. Klassekritikk og karakteristikker av mennesker i Francos Spania kan observeres, om man er oppmerksom. Toppen av smålighet illustreres i en scene hvor et eldre ektepar sitter og lytter til musikk på reiseradioen sin. Når Jose og Carmen begynner å danse til musikken flere meter unna, pakker de sammen radioen og går. De får skaffe seg sin egen radio om de skal danse, ikke snylte på dem.

Klassesamfunnet og småligheten får gjennomgå i en annen scene, på en elegant og dempet måte. Mine tanker går til en annen stor spansk regissør i denne scenen, selv om Bunuel ofte kunne være hakket tydeligere. Jose og Carmen gifter seg i kirken, rett etter et rikt par har giftet seg. Jose og Carmen må gå for den billigste utgaven, og dermed pakkes all dekoren fra forrige bryllup ned mens de gifter seg. Teppet Carmen går på opp midtgangen rulles sammen så hun nesten faller. Stearinlysene slukkes under vielsen, de har ikke betalt for lysene så skal jammen ikke få brenne i 10 minutter til. Til slutt er det ganske mørkt i kirken. Men de blir da gift.

Filmen er basert på en avisartikkel om en bøddel og en dødsdømt som begge måtte dras inn til henrettelseskammeret.

Filmer som kan oppleves like i handling, tone, stil eller tema: Death by Hanging, Mafioso, Little Children og Le Boucher.

Øyeblikket: En talende scene helt mot slutten: Et enormt hvitt rom hvor døren til henrettelsesrommet er liten og sort i bortre ende. Gjennom hele rommet trekkes både bøddel og offer mot sin vilje. Det er umulig å se hvem som er hvem. Ikke skal man bare tvinges til å bli drept, man skal også tvinges til å drepe.

Lyd og bilde

Nydelig bilde og god lyd. Bildeformatet er 1.85 til en og fyller dermed hele widescreenformatet. Svarthvitt-bildet har meget god kontrast, sylskarpt detaljnivå og fin dybde. Filmkornet kommer fint frem. Det er helt utrolig at vi får filmarv presentert så perfekt. Lyden er meget tilfredsstillende, og dialogen er klar uansett hvor mange som prater i munnen på hverandre.

Ekstramateriale

New interview with filmmaker Pedro Almodóvar: Grunnen til at Berlangas filmer er lite populære utenfor Spania er at de er vanskelige å tekste. Det er alltid mange som prater i munnen på hverandre. Almodovar mener at dette er den beste filmen om dødsstraff noen gang. Her må jeg innvende at det finnes en film som heter Death by Hanging, sånn for syns skyld…4 minutter.

New program on director Luis García Berlanga, featuring interviews with his son José Luis Berlanga; film critic Carlos F. Heredero; writers Fernando R. Lafuente and Bernardo Sánchez Salas; and director of the Berlanga Film Museum Rafael Maluenda: Dette er en god dokumentar på 56 minutter, som fungerer fint som en innføring for oss som ikke hadde noe forhold til Berlanga fra før. Og det gjelder vel mange nordmenn. Luis Garcia Berlanga var en multikunstner som ikke så seg som kunstner. Han var i samme regissørkull som Juan Antonio Bardem blant annet. Denne perioden under Franco var paradoksal hva sensur angår. Filmer kunne bli hyllet både av kommunistene og Franco. Rafael Azcona og Berlanga var et glimrende kreativt par, som utfylte hverandre. Sønnen til Berlanga forteller at The Executioner hører sammen med en annen film, Placido. Berlanga selv snakket alltid om disse samtidig.

Spanish television program from 2012 on The Executioner, featuring archival interviews with Berlanga: The Executioner var Berlangas 7.film. Han var fra Valencia, og har gater og plasser oppkalt etter seg. Statue har han også. Det er et fascinerende faktum at både ytre venstre og ytre høyre mener at Berlanga tilhørte motparten. Her diskuteres også spansk sensur under Franco. 28 minutter.

Trailer: En ordinær trailer på 3 minutter og 36 sekunder. Den kunne vært så mye bedre…

An essay by film critic David Cairns: Veldig godt essay. Cairns mener dette er en én spøks komedie som ikke er morsom, og at det er nøkkelen til at filmen er fantastisk. Les dette.