The Piano Teacher

The Piano Teacher (Criterion nr.894) (Blu-ray)

Frankrike – 2001 – Michael Haneke (farger) –130 minutter – Psykologisk/erotisk drama

Søken etter kjærlighet

Nivå 1 (uten spoilers)

En følelsesmessig uttrykksløs pianolærerinne blir dratt mot en av hennes unge, mannlige studenter. Men hennes seksualitet er problematisk og uvanlig.

Nivå 2 (med spoilers)

Det starter med moren. Nå, over 40 år etter datterens fødsel, er hun fortsatt svært dominerende overfor henne. Dessverre har ikke Erika (Isabelle Huppert) kommet lenger i livet enn at hun fortsatt bor sammen med moren. Faren er død, muligens mens han var innlagt på mentalsykehus. Det har alltid vært stilt høye krav til Erika, og hun har aldri klart å oppfylle dem. Hun har vært en god pianist, men ikke god nok. Det er de som blir pianolærerinner.

Dette har ikke bare vært Erikas store sorg i livet, men kanskje i enda større grad morens. Hvert fall klarer ikke moren å la være å komme med små stikk til Erika, selv så mange år etter at karrieren har blitt avklart. Vi ser en ærgjerrig østerisk kultur med ekstremt høye og harde krav. Hun vil styre Erikas økonomi, hennes klesstil og hennes bevegelsesmønster. Det er som en mor og en tenåringsdatter. Harde ord slynges mellom dem, noen ganger blir krangelen fysisk.

Vi vet jo ikke hva som har gjort Erika til et så skadet menneske, men mitt tips er nettopp dette: en kultur som presser og forventer alt for mye av en datter, hvor ikke engang alt er nok. Erika har en fremtreden på jobben som pianolærerinne som er helt uttrykksløs. Hun viser aldri følelser, aldri et smil eller et hyggelig ord. Men det går begge veier, her mangler også gråt eller sinne. Men ordene hennes er strenge, aldri oppmuntrende, alltid kritiske.

Erika har antagelig aldri hatt en kjæreste, hvert fall ikke et forhold som har vært seriøst. Hun har sansynligvis liten erfaring med intime forhold fysisk og psykisk. Hun har fått et skrudd forhold til seksualitet, noe vi ser i hennes forhold til pornoklubber. Hun går som kvinne på klubber som stort sett har et mannlig klientell, og bruker avlukker hvor menn har onanert i tørkepapir. Hun er mest opptatt av disse papirlommetørklene, som lukter tiltrekkende for henne. Andre ganger spionerer hun på par som har sex i biler på drive-in kinoer, og urinerer rett ved bilene hvor det er action. Senere ser vi at hun har utviklet det dysfunksjonelle sexlivet til selvskading med barberblad i underlivet. Det sies at selvskading handler om kontroll, at ved å skade seg selv har man selv kontroll på smerten i motsetning til den smerten man opplever fra andre ute i samfunnet.

Men hennes seksualitet er et hemmelig kapittel i Erikas liv. Den er ytterst privat. Hun bruker porno i avlukkene på pornoklubben, men da hun ser en student titte i pornoblader i kiosken kjefter hun på ham i neste pianotime. Hun moraliserer også over ham. Hun har en hemmelig eske med SM-utstyr under sengen, og selvskadingen er hemmelig og skjult.

Med dette i bakhodet, kan man si at Erika åpner seg i veldig stor grad for Walter Klemmer. Walter er en student hun møter på en privat musikkrecital. Hun opplever han først som freidig, men faller for ham og hans fantastiske pianospill. Han kurtiserer henne, og sørger for å komme inn på hennes pianokurs. Hun ønsker ikke å ta ham opp, men gir etter. Antageligvis er hun redd for sine egne følelser. Sjalusien brenner i henne etter å ha sett en annen student, Anna, få god kjemi med Walter. Hun legger glasskår i jakkelommen hennes for å skade Annas karriere. Se ‘Øyeblikket’.

Walter ser ut til å forstå at det var Erika som har gjort dette, og konfronterer henne på toalettet. Etter å ha avvist hans tilnærmelser, gir hun nå etter. Kanskje er det det at de er på et toalett som hun finner pirrende. Hun stiller strenge krav, noe som gjør at Walter ser ut til å miste lysten. Men han er fascinert, og kommer til å fortsette å gjøre tilnærmelser fremover. Hun er redd for at ekte kjærlighet og forføring forveksles i situasjonen med Walter. Hun har hele tiden opplevd ham litt bråkjekk og forførende fremfor oppriktig.

Walter følger etter henne hjem en dag, og hun godtar at han blir med inn i leiligheten. Hjemme må hun omtrent slåss med moren for å få ha et privat besøk på rommet. Moren river i dørhåndtaket, og de må skyve en stor kommode foran døren for å få litt privatliv. Inne på rommet ber hun ham om å lese et brev hun har skrevet om sine seksuelle preferanser/krav. Det er pervers og voldelig sex hun ønsker. Walter blir frastøtt, avviser henne og drar. Fra nå av er det han som har kontrollen. Hun har gitt fra seg all kontroll og verdighet.

Hun blir klengete, og møter opp på ishockeytreningen hans. Hun vil by seg frem til ham, og ønsker å ha sex utenfor garderoben. Hun oppnår bare å gjøre seg enda mer uspiselig for ham. Allikevel dukker han opp utenfor døren hennes en dag, full og aggressiv. Hun får nå det hun ønsket før. Han slår henne og låser moren inne på et rom. Han knekker nesen hennes og sparker henne. Han følger instruksene fra brevet hennes.

Filmen avsluttes med en scene hvor de møtes igjen på musikkonservatoriet. Hun har pakket en stor kniv i vesken, i filmens hitchcockianske scene. Vi lurer på om hun kommer til å drepe ham, men i tråd med filmens tone hugger hun seg selv i brystet med den. Ingen ser det, kun hun selv der hun går ut hovedinngangen med en stor blodflekk på brystet. Hun har tatt tilbake kontrollen i sitt liv, og vil nok aldri slippe den igjen…

Erika er perfeksjonist, både når det gjelder musikk og kjærlighet. Hun har veldig høye idealer, men de er ikke realistiske. Livet er et kompromiss, men det aspektet behersker hun ikke. For en gangs skyld slipper hun kontrollen i forhold til en mann, og ber ham om å elske henne. Hun viser ham hennes vilje til å lide, noe som må til i et forhold, tenker hun. Han avviser henne, men ville uansett ha dumpet henne senere. Erika blir så skadet av avvisningen at hun ønsker å trenge inn i morens kropp, tilbake til der hvor morens følelser kommer fra, opprinnelsen til henne selv.

Studenten Anna kan sees som en yngre versjon av Erika, med den samme kravstore moren. Anna har heller ikke det som skal til for å bli topp pianist, noe Erika gjør klart for henne tidlig. Men det å feile er ikke en opsjon i den familien heller. De innser ikke at hun ikke vil bli best før hånden blir ødelagt. Skader Erika Anna av sjalusi eller medfølelse?

Filmer som kan oppleves like i handling, tone, stil eller tema: Secretary, Crash, The Night Porter og Elle.

Øyeblikket: Garderoben. Erika har blitt oppbrakt av at Walter og Anna ser ut til å ha fått en god tone mellom dem. Hun føler seg truet. Hun går ned i garderoben, hvor hun blir sittende og tenke. På et bord står tomme glass. Idèen om å skade Anna dukker opp. Glasset blir knust i et sjal med foten, og glasset lagt i Annas frakkelomme. Anna kutter seg senere grusomt opp i hånden. Er det hevn mot Anna for å tiltrekke seg Walter? Eller er det som Huppert tenker, at Erika sparer Anna for en karriere som middelmådig pianist. Uansett, Annas drøm om å bli en stor pianist er nå over.

Lyd og bilde

Godt bilde, men ikke gnistrende. Generelt et litt tamt uttrykk på filmen, med sine hvite flater og beige frakker. Det er ikke bildet sin feil, men dette er ikke en film man ser pga det spektakulære visuelle uttrykket. Skarphet og detaljer er dog flott gjengitt. Bildeformatet er 1.85:1. Lyden er gjengitt som DTS surround 5.1 HD Master Audio, og gjengir den klassiske musikken nydelig. Dialogen og andre effekter får også god behandling, men musikken…

Ekstramateriale

New interview with Haneke: Intervjuer med Michael Haneke er alltid informative og fascinerende. Her snakker han om at filmen ikke er pornografisk. Det er derimot vold slik den er brukt i film. Fint intervju hvor Haneke snakker om samarbeidet med forfatter Elfriede Jelinek, og om østerisk kultur og særegenhet. 30 minutter.

New interview with actor Isabelle Huppert: Hun elsker å jobbe med Haneke, og her kommer hun med gode betraktninger om Erika. 11 minutter.

Selected-scene commentary from 2001 featuring Huppert: Her går vi gjennom mange scener, 8-9 stykker, med Huppert sine kommentarer på lydsporet. Dette blir som en utvidet versjon av Huppertintervjuet, med mye tolkning av Erika av skuespillerinnen som spiller henne. 50 minutter.

Behind-the-scenes footage featuring Haneke and Huppert: Her ser vi prosessen med å dubbe replikker etter innspillingen. Vi får følge diskusjonen rundt ordvalg på fransk og selve dubbingen. Interessant. 19 minutter.

Trailer: Man får en typisk Hanekefølelse av å se den traileren. Urovekkende, alvorlig, streng. Vi er i gode hender. Ett minutt, 49 sekunder.

An essay by scholar Moira Weigel: Strålende! Et av de bedre, korte essayene. Intelligent om Haneke, om filmens tema, om stil og metode.