Ballad of a Soldier
Ballad of a Soldier (Criterion nr.148) (DVD)
Sovjetunionen – 1959 – Grigori Chukhrai (svart-hvitt) –89 minutter – Krigsfilm, moralfortelling.
En oppbyggende fortelling
Nivå 1 (uten spoilers)
En ung sovjetisk soldat klarer å ta ut to tyske tanks under andre verdenskrig, i en desperat kamp for å redde sitt eget liv. Han blir belønnet med medalje, men ber heller om litt fri for å dra til sin mor og reparere taket på huset hennes. Han får 6 dager. Vi følger ham på ferden hjem på perm og menneskene han møter.
Nivå 2 (med spoilers)
Alyosha er vår helt, i en god gammeldags heltefortelling. Den har elementer av propaganda og et riktig oppbyggende moralsk budskap i seg. Allikevel klarer den å være en god film samtidig. Det er en engasjerende historie, med godt skuespill og til og med glimt av kreativ historiefortelling bakt inn i regien.
Filmen starter med at Alyosha havner i strid med tyske tanks, og det hele ser håpløst ut. Han kan ikke annet enn å forsøke å springe fra dem, men de tar ham selvfølgelig igjen. Han er presset opp i et hjørne og slår desperat tilbake. Han lykkes i å uskadeliggjøre to av tanksene alene før sovjetrusserne får overtaket igjen. Han innrømmer straks at han var redd og klarte kunststykket mest fordi han var desperat. Det skjemmer ikke det heltemodige i handlingen hans, og offiserene sender ham på en seksdagers perm som belønning.
På vei til toget møter Alyosha soldaten Pavlov, som har en kone i en by Alyosha må innom på sin vei til moren. Medsoldatene til Pavlov presser sersjanten sin til å gi hele troppens såperasjon til Alyosha for at han skal overrekke såpen til Pavlovs kone. Vel fremme på togstasjonen møter Alyosha en annen soldat, Vasya. Han har mistet et ben, og tør ikke dra hjem til kjæresten av frykt for å bli avist. Vår mann hjelper ham og overbeviser ham om at jenta hans ikke vil svikte. Og han får rett.
Filmen er bygget opp slik at Alyosha havner i små moralske problemstillinger hvor han bidrar til et bedre utfall. Det er ment som en oppbyggelig historie, en moralsk rettesnor i hvordan vi kan gjøre vårt til at verden blir et bedre sted. Det handler om å hjelpe andre, men også om å stå opp mot dem som ikke er så gode.
Ved hjelp av en boks med kjøttrasjon får den russiske soldaten lov til å bli med i en fraktevogn. Ellers hadde han neppe rukket å få noe tid hos moren. En vaktsoldat som passer på at ingen blindpassasjerer hekter seg på er nemlig åpen for litt frynsegoder på si. Han er en slask, som refererer til sin nærmeste offiser som et beist. Men vi skal se senere at det er offiseren som er en god mann, og vaktsoldaten som er ussel.
Ved et senere stopp kommer plutselig en vakker, ung jente inn i fraktvognen. Da hun ser ham får hun panikk og kaster posen sin ut av døråpningen, og er på vei etter selv. Alyosha rekker så vidt å hindre henne. Hun har et kraftig temperament, fiker til ham og forsøker flere ganger å hoppe av toget. Hver gang stopper han henne, og til slutt forstår hun at han ikke er farlig for henne. Hun heter Shura og forteller at hun er på vei til sin kjæreste som er pilot.
Resten av turen drar de sammen. De holder avstand siden hun er forlovet med en annen, men det er tydelig at de liker hverandre. I en liten by søker de opp kona til Pavlov for å overrekke gaven fra ham. De får komme inn, men ser tydelige spor etter en mann i leiligheten. De forstår at han er inne på soverommet. Begge gjestene får et kaldt drag over ansiktet. Dette at hun er sammen med en annen mann mens Pavlov strever ved fronten inngir kun forakt. De legger igjen såpen og drar uten et ord. Vel nede på gaten snur Ayosha og går opp igjen til leiligheten. Han går rett inn på kjøkkenet og tar tilbake såpen uten et ord. Han gir såpen i gave til Pavlovs far i stedet.
Toget ruller videre. På en stopp hvor Ayosha ser sitt snitt til å få hentet litt vann, blir han for sen til å bli med videre. Han får haik med en bil, og ankommer neste stasjon etter en krevende ferd. Men toget har kjørt videre. Alt ser mørkt ut, men heldigvis roper en stemme hans navn. Shura har gått av toget og ventet på ham. Idet de skilles forteller Shura ham at hun ikke har noen kjæreste. Det står som en invitasjon, men Ayosha må videre til sin mor. Ferden skal bli enda mer strabasiøs da toget hans blir bombet av tyske fly. Da han endelig får haik og til slutt kommer fram til sin mor, er tiden brukt opp. Han rekker en klem og en prat med moren før han må begynne ferden tilbake til fronten.
Det har blitt hevdet at Sovjetunionens øverste leder, Nikita Krutsjov, var fan av regissør Chukhrai og at regissøren dermed fikk litt mer spillerom enn vanlig. Det er kanskje grunnen til at vaktsoldaten blir portrettert såpass negativt, eller at vi får se at russiske kvinner var utro mens mannen kjempet. Dette er jo vanligvis ting som blir klippet vekk fra filmer som skal styrke moralen og fremvise nasjonens overlegenhet.
Filmer som kan oppleves like i handling, tone, stil eller tema: The Cranes are Flying, Ivan’s Childhood, Blodveien, Come and See og Letter Never Sent.
Øyeblikket: En av de første scenene i filmen. Ayosha er i strid og tyske tanks kommer mot ham. Kameraet vipper opp, dreier og filmer opp/ned. Meget elegant kameraarbeid, og overraskende i en slik film fra 1959. Kreativt og imponerende, og ikke minst effektivt.
Lyd og bilde
Fint bilde. Formatet er 1.33:1. Få synlige skader, og jeg er meget fornøyd. Skarpt og god kontrast. Lyden er mono. Klar dialog, sikkert fordi den er lagt på i ettertid. Fin utgave, men gammel DVD fra 2002.
Ekstramateriale
Interview with director Grigori Chukhrai and stars Vladimir Ivashov and Zhanna Prokhorenko, conducted after a preview screening in New York: Lydintervju som er vanskelig for meg å få noe ut av.
Hefte: Et kort essay av Vida T. Johnson. Ballad of a Soldier vant priser i Cannes, London og Teheran. Filmen konkurrerte mot Fellini, Antonioni og Bergman. Spesielt La Dolce Vita var en hard utfordrer. Men der hvor Ballad of a Soldier var positiv og handlet om godhet, høy moral og å hjelpe andre, var Fellinis film motsatt. Kort sagt: Lev som i Ballad of a Soldier, ikke lev som i La Dolce Vita. Fint essay.