Ghost Dog: The Way of the Samurai

Ghost Dog: The Way of the Samurai (Criterion nr.1057) (Blu-ray)

USA – 1999 – Jim Jarmusch (farger) –116 minutter – Drama, samurai, mafia.

En samurai for vår tid

Nivå 1 (uten spoilers)

I New York opererer en leiemorder som går under navnet Ghost Dog på oppdrag for en laverestående mafiaboss. Hans metoder er inspirert av samuraiene og han kommuniserer ved hjelp av brevduer. Etter å ha utført et bestillingsdrap på en annen mafioso, føler likevel mafiaen at Ghost Dog må tas av dage. Man dreper ikke ustraffet et medlem, selv om det var mafiaen selv som ønsket og bestilte drapet…

Nivå 2 (med spoilers)

Forest Whitaker spiller Ghost Dog i Jim Jarmusch moderne tolkning av samuraiens æreskode og metode. Det er lett å sette filmen inn i en tradisjon som går via Hara-Kiri (1962) og Le Samourai (1967) via Driver (1978) til Ghost Dog-The Way of the Samurai. Alle filmene kjennetegnes av samuraiens æreskodeks og selvkontroll, spesielt ansiktsuttrykk og følelsesundertrykking. De tre siste viser oss samuraiinspirert levesett i den moderne vestlig verden.

Ghost Dog er muligens en motvillig samurai. Han ble reddet av mafiabossen Louie da han ble overfalt i et smug, og siden står han alltid til Louies disposisjon. En samurais sterkeste lojalitet ligger hos sin mester, i dette tilfellet Louie. Når han ikke jobber som leiemorder, tilbringer Ghost Dog dagene med å ta vare på brevduene sine og lese samuraifilosofi. Disse ordtakene han leser er vedlagt i et lite hefte som følger med Criterionutgivelsen. At Ghost Dog er «the real deal» ser vi når han vandrer gjennom byen. Ingen legger merke til ham der han går på fortauet, de passerer rett foran ham eller rett bak ham, uten at han påvirker deres aktiviteter. Han er som luft. Blant de som kjenner ham og ser ham, nyter han stor respekt.

Da Ghost Dog utfører bestillingsdrapet på mafiosoen, Handsome Frank, er det en annen person i rommet med ham, som ikke skulle vært der. Det er mafiabossen Vargo sin datter. Hun blir spart av Ghost Dog siden hun ikke er del av kontrakten. En bok ligger på gulvet, hun er midt i lesingen av Rashomon, en bok som ble filmatisert av den kjente samuraifilmregissøren Akira Kurosawa. Dette er en bok Ghost Dog kjenner godt til, og et skjørt bånd skapes mellom dem der og da.

Det kan føles noe irrasjonelt at mafiaen bestemmer seg for å likvidere Ghost Dog på bakgrunn av drapet på Handsome Frank, men tanken er at ingen kan myrde en mafioso uten å måtte betale for det. Mafiahåndlangere sporer opp Ghost Dog sitt tilholdssted på taket, og dreper en due da de ikke finner leiemorderen. Neste gang dreper de en annen svart mann på taket og massakrerer alle duene. Det sender Ghost Dog ut på et nådeløst hevntokt.

Dette er den ytre handlingen. Samtidig tar Ghost Dog-The Way of the Samurai opp andre aspekter ved den menneskelige tilværelsen. Ghost Dog har én god venn, nemlig iskremselgeren Raymond. Han er fra Frankrike, kan ikke et ord engelsk og er like ekstrovert som Ghost Dog er introvert. Det fantastiske ved dette vennskapet er at de to forstår hverandre uten å kunne hverandres språk. Det får vi som publikum beskrevet ved at vi forstår hva den ene sier, og også skjønner hva den andre sier når han kommenterer eller svarer. Ofte gjentar de hverandres setninger, uten å vite at de gjør det. Der er vi en privilegert posisjon som ingen andre i filmen er.

Det viser seg at de forstår hverandres mening korrekt hele tiden, selv om det verbale er utilgjengelig for dem. Det sies at den ikke-verbale kommunikasjonen utgjør 90% av kommunikasjonene mennesker imellom, og det ser ut til å stemme om vi skal legge Ghost Dog-The Way of the Samurai til grunn. Noe av det samme skjer mellom den lille jenta Pearline og Ghost Dog. De knyttes sammen av kjærligheten til litteratur, blant annet Frankenstein av Mary Shelley.

En samurai skal ta sine avgjørelser i løpet av syv åndedrett. Om problemet er stort skal det behandles lett, og problemet er lite skal det legges stor vekt på. Dette er del av samuraiens grunninnstilling til livet. Skal vi tolke det slik at massakren på duene fordrer ett åndedrett i overveining før hevnaksjonen settes i verk? Brevduene er bindeleddet til den gamle måten å leve på.

På sin vei tilbake fra rekognosering, støter Ghost Dog på to bjørnejegere. De har nettopp drept en bjørn, og Ghost Dog stopper bilen for å snakke med dem. Først tror de at de kan ha en samtale med en kar som sympatiserer med dem, men det skal vise seg å bli fatalt. Ghost Dog lurer på hvorfor de har drept bjørnen, og de forklarer at det ikke er så mange av dem lenger. Så de må benytte muligheten når den dukker opp. Denne perverse begrunnelsen provoserer både Ghost Dog og meg, så det føles naturlig at det ender med at bjørnejegerne må bøte med livet.

Det går mot en uunngåelig konklusjon på historien. Louie må følge sin mafiakodeks, Ghost Dog må følge sin samuraikodeks. Det brygges opp til en avslutning på filmen i «High Noon» stil, men Ghost Dog kan aldri reelt kjempe mot sin mester. Hans våpen skal ikke brukes, men det vet ikke Louie. Ghost Dog ofrer seg foran Raymond og Pearline som maktesløse tilskuere. Ghost Dog har sett alt han trenger å se i denne verden. Pearline kan tolkes som den som skal overta stafettpinnen etter Ghost Dog, og føre samurailivsstilen videre. Dog uten alle drapene forhåpentligvis, selv om hun plukker opp våpenet og trykker av mot Louie. Denne gangen var våpenet tomt, men hun viste vilje til å drepe. Legg merke til at kumlokkene i veien bærer samuraisymboler fra samuraimanualen til Ghost Dog.

Flere av duene var Mike Tysons. Han inviterte filmskaperne på middag i Atlantic City siden han var så fornøyd med å få bidratt til filmen. Jarmusch elsker repetisjoner og variasjoner, for eksempel i kamerainnstillinger og dialog. Dette grepet bruker han også i musikk og poesi. Tallet 21 brukes siden det er et perfekt nummer i Bibelen. Jarmusch liker tall som kan deles på 3. Volumet i bilen til Ghost Dog stilles alltid til 21.

Seijun Suzuki, regissør av filmer som Branded To Kill, Tokyo Drifter, Fighting Elegy og Youth of the Beast, ble provosert av at en samurai måtte dø i gaten slik som i Jarmusch sin film. Suzuki var en av Jarmusch sine inspirasjonskilder. Skuddet opp gjennom vannrøret og opp av vasken var inspirert av en scene fra Branded to Kill. Diskusjonen med Pearline om forfattere som var i tenårene da de skrev sine mesterverk innebefatter Mary Shelley og Anne Frank.

Le Samourai av Jean-Pierre Melville var en inspirasjon for Jarmusch. Da Ghost Dog stjeler en bil, er det en homage til Melville og Le Samourai.

Filmer som kan oppleves like i handling, tone, stil eller tema: Léon, The Limits of Control, Dead Man, Le Samourai og Driver.

Øyeblikket: Den absurde scenen hvor en mann bygger en båt fra grunnen av på et hustak. Båten vil aldri kunne sjøsettes. Dette er basert på en opplevelse Jim Jarmusch hadde selv. Han og en kamerat så dette selv og ropte spørsmål til mannen. Han var for opptatt av arbeidet til å prate noe særlig. Dedikasjonen til å skape noe selv om det ikke var særlig hensiktsmessig inspirerte Jarmusch til å ta det med i filmen. Jarmusch og kameraten er byttet ut med Ghost Dog og Raymond i filmen.

Lyd og bilde

New 4K digital restoration, supervised and approved by director Jim Jarmusch, with 5.1 surround DTS-HD Master Audio soundtrack on the Blu-ray: Bildeformatet er 1.85:1 og er strålende. Meget skarpt i solrike scener, effektivt i de mørke nattescenene. Detaljer er gode, kontraster er tydelige og dybden i bluraybildet tilfredsstillende. Lydbildet domineres av den flotte musikken, som presenteres med god trøkk og mye aktivitet i bakhøytalere. Filmens effekter kommer også godt til sin rett.

 

Ekstramateriale

Alternate isolated stereo music track: Man kan altså velge et lydspor som kun spiller musikken fra filmen. Og musikken er verdt å høre på isolert.

New Q&A with Jarmusch, in which he responds to questions sent in by fans: En veldig positiv og åpen seanse, som står litt i kontrast til tidligere Q&A jeg har sett på andre Criterionutgivelser av Jarmusch sine filmer. Her framstår en eldre Jarmusch som varm og omtenksom, tolerant og takknemlig overfor de som har sendt inn spørsmål. Før kunne han være mer kritisk og ufin mot de som våget seg til å sende inn spørsmål. Her svarer han utfyllende og fint, og benytter anledningen til å hylle Greta Thunberg, Black Lives Matter og andre som jobber for en bedre verden. Svarene kan oppfattes litt abstrakte, siden det tross alt er 20 år siden filmen ble lansert. Kapitalismen vil han til livs, da som nå. 84 minutter.

New conversation between actors Forest Whitaker and Isaach De Bankolé, moderated by film scholar Michael B. Gillespie: Isaach vektlegger at man ikke trenger språk for å være venner, som jeg kan underskrive på selv. Whitaker lufter spørsmålet om Jarmusch sin film The Limits of Control egentlig er Ghost Dog 2. En 30 minutter lang samtale.

New interview with casting director Ellen Lewis: Ellen tenker på filmen som ansikter som dekker skjermen. De skal alle se forskjellige ut. Jarmusch er veldig respektfull overfor kostymene i filmen. 15 minutter.

New interview with Shifu Shi Yan Ming, founder of the USA Shaolin Temple: Han ble værende i USA for å spre filosofi og kampsport. Han spiller den gamle mannen som slåss mot raneren på parkeringsplassen. 5 minutter.

Flying Birds: The Music of “Ghost Dog,” a new video essay on RZA’s score by filmmaker Daniel Raim: Folk har skrevet filmmanus mens de hører på Wu-Tan Clan. Shaolin er utgangspunktet for filosofien. Wu-Tan var en rebell blant munkene. Jim Jarmusch ville ha RZA sin sound, likte det ikke når musikken ble for likt annet. 15 minutter.

The Odyssey: A Journey into the Life of a Samurai, a 2000 program on the making of the film: Jim Jarmusch fant nye folk til å spille mafioso, ville ikke ha de «usual suspects». I dokumentaren forteller han at Ghost Dog følger samuraikoden kompromissløst, nesten som en Don Quijote. 22 minutter.

Deleted scenes and outtakes: 4 scener hvorav 3 godt kan droppes. 1 lengre scene hvor revisor vurderer mafiaens mange selskaper er OK. 5 minutter.

Archival interviews: Ghost Dog er ikke bare en kampmaskin, men har også en sterk kode å leve etter. Whitaker har det doble uttrykket ved seg, stor/skremmende og vennlig/lavmælt. Pakker vekk pistolen som den er et samuraisverd. 15 minutter.

Trailer: En kort trailer på 1 minutt og 6 sekunder, som knapt rekker å begynne før den er slutt.

Essays by critics Jonathan Rosenbaum and Greg Tate, a 2000 interview with Jarmusch, and quotations from Hagakure: The Book of the Samurai, by the early-eighteenth-century monk Yamamoto Tsunetomo: To essay på det jevne, og et fint intervju med Jarmusch hvor han forteller åpent om inspirasjon og metodikk. Morsom idè å legge ved det lille heftet med samuraivisdomsord.