Malcolm X

Malcolm X (Criterion nr.1160) (Blu-ray)

USA – 1992 – Spike Lee (farger) –201 minutter – Biografifilm, drama, historie, svarte rettigheter

En mann i stadig utvikling

Nivå 1 (uten spoilers)

Malcolm X var Martin Luther Kings militante fetter innen den svarte borgerrettighetskampen. I denne filmen følger vi Malcolm X sin oppvekst og fram til hans død altfor ung. Denzel Washington spiller Malcolm X, i hans beste rolle noensinne.

Nivå 2 (med spoilers)

Malcolm X er en film som varer i nesten 3,5 timer, men ikke føles som det. Det er en godt komponert film, nøktern og korrekt, som ikke sprader rundt. Kanskje en mer klassisk biografifilm i så måte. Lærerik, faktabasert, men ikke veldig spenstig. Jeg mener jo at det heller ikke er det viktigste i en biografifilm, her er historien om personen viktigst.

Malcolm Little startet sitt voksenliv som småkjeltring, med langing og tyveri som hovedbeskjeftigelse. Etter hvert får den prangende kledde oppkomlingen kontakt med mer organisert kriminalitet, da han tas under vingene til West India Archie. Pengene ruller inn, dopbruken øker og moralen er ikke påtrengende. Det ender der det må ende, i fengsel. Der blir Malcolm muslim, etter iherdig påvirkning av en medfange. I fengselet studerer Malcolm mange tekster, både religiøse og sekulære. I en av de slettede scenene, ser vi at Spike Lee skapte en scene hvor fokuset lå på hvilken iherdig student og leser Malcolm X var i fengselet.

Denzel Washington, som spiller Malcolm X, må krevende nok spille fire versjoner av den legendariske borgerrettighetsforkjemperen. Vi har den unge, kriminelle Malcolm Little. Så har vi den muslimske intellektuelle Malcolm X som utdanner seg i fengselet. Etter det følger den lojale medarbeideren i Islam Nation, før han kommer tilbake fra Midt-Østen som er mildere og klokere versjon av seg selv. Dette er Denzels beste og største rolle i karrieren.

Jeg må ærlig innrømme at jeg kjenner en motvilje mot Malcolm X når han er på sitt mest rasistiske og fanatisk religiøse. Utsagnene om hvite mennesker som djevler og avvisningen av anstendige hvite mennesker som vil bidra i den svarte kampen, gir meg et dårlig inntrykk av mannen. Man kan forstå det, men å bytte ut en rasistisk politikk med en annen, diametralt motsatt, hjelper ikke menneskeheten det spøtt. I denne perioden er Malcolm X på ville veier, og ingen unnskyldning er god nok for å tillegge egenskaper til et menneske basert på hudfargen. Etter at han drar på pilgrimsferd til Mekka, kommer han tilbake til USA som et forandret menneske. Nå har han forstått at det ikke er hudfargen som avgjør hva slags menneske du er, han har møtt gode hvite, muslimske mennesker. Han kommer tilbake til USA med nye holdninger. Velkommen etter.

Etter denne reisen i utlandet som åpner øynene til Malcolm X, er det lettere å kjøpe budskapet hans og like mannen. Han plasserer ansvaret for hans tidligere radikale utsagn på Nation of Islam, men her tror jeg han må ta større del av ansvaret. Uansett, han har lagt av seg det mest ekstreme av raseideologi og det er lettere å si seg enig i det han sier fra talerstolen.

Hans brudd med Nation of Islam starter etter at han uttaler seg lite medfølende om John F. Kennedys attentat. Nation of Islam forstår at dette bare vil reflektere negativt på dem. De gir han 3 måneders munnkurv. Han lager etter hvert sin egen organisasjon, og blir en mildere mann etter reisen sin. Men han lever farlig. Konflikten med Nation of Islam fører til forsøk på mordbrann på familiehjemmet hans. Han la aldri skjul på at han mistenkte dem for både dette og andre attentatforsøk. Men han var aldri redd for seg selv. Den dagen de skulle lykkes, ville han ikke at noen skulle kroppsvisiteres. Dermed kom attentatmennene seg bevæpnet inn i lokalet.

3 menn ble dømt for drapet, men i 2021 ble to av dem frikjent etter et helt liv i fengsel. De får nå en stor erstatning fra New York.

Spike Lee forteller at stemningen under innspillingen ble dårligere og dårligere da de nærmet seg attentatscenen. Den siste uken var ille, og da dagen kom var alle nedstemt. Men scenen gikk sin gang. Attentatmennene fullførte oppdraget og forsøkte å komme seg unna etterpå. De ble løpt opp og banket opp av møtedeltagere. Selv da Spike Lee ropte «CUT» stoppet de ikke, så inne i scenen var de.

Åpningsscenen i filmen hvor kameraet sklir oppover en hovedgate og trikken kjører, kostet 1 million dollar. Trikken måtte for øvrig dyttes av maskiner, siden den ikke var i drift. Spike Lee ønsket å signalisere fra første øyeblikk at dette var en storfilm.

Dette er en viktig film og en god film. Den er en av de filmene som måtte lages, men som kanskje ikke bergtar alle. Det som er sikkert, er at den bergtok et stort afroamerikansk publikum, som endelig fikk en stor og verdig film om en viktig periode i amerikansk historie, og et veldig innflytelsesrikt menneske.

Filmer som kan oppleves like i handling, tone, stil eller tema: Selma, One Night in Miami, Do the Right Thing og Hidden Figures.

Øyeblikket: Attentatet. Malcolm holder tale med hele familien til stede på første rad. 3 menn med hagle og revolvere henretter Malcolm og helvete bryter løs. Malcolm sa alltid at han ikke kom til å bli gammel. Han hadde en følelse av at han skulle dø denne kvelden, at det var hans oppgave å bli martyr. Rett før første hagleladning fyres av, er det en antydning til smil i munnviken til Malcolm X.

Lyd og bilde

New 4K digital restoration, supervised by cinematographer Ernest Dickerson, with 5.1 surround DTS-HD Master Audio soundtrack: Et nydelig bilde. Gode fargesprakende kostymer, høyt detaljnivå, kontrast og dybde. Spesielt er bildene fra moskeen i Midt-Østen mektige og vakre. Lyden er meget god, rik aktivitet i alle høyttalere.

 

Ekstramateriale

Audio commentary from 2005 featuring director Spike Lee, Dickerson, editor Barry Alexander Brown, and costume designer Ruth E. Carter: Dette var kjedelige greier! Også på en 3,5 timers film da. Lite matnyttig for en analyse, og så kjedelig kommentert. Uff og huff.

New conversation between Lee and journalist and screenwriter Barry Michael Cooper: Fint intervju på 26 minutter. Mye å plukke opp her, blant annet at dette var Nelsons Mandelas eneste opptreden i en spillefilm noensinne.

New interviews with actor Delroy Lindo and composer Terence Blanchard: Intervjuet med Delroy Lindo varer i 17 minutter. Han var tiltrukket av rollen siden han har delvis jamaicansk bakgrunn. Han synes dette er en viktig film. Lindo snakker opp viktigheten av sin rolle, kanskje litt mer enn den strengt tatt fortjener, men sier også at Spike Lee er flink til å ansette svarte mennesker foran og bak kameraet. Vel og merke når de er dyktige nok. Blanchard er komponist, og jobber jevnlig med Spike Lee. Han får mye tillit og frihet, og presterer da bedre. 19 minutter.

Program about the making of the film, featuring Lee, Dickerson, Brown, Blanchard, Carter, filmmaker Martin Scorsese, actor Ossie Davis, Reverend Al Sharpton, former Warner Bros. executive Lucy Fisher, producers Preston Holmes and Jon Kilik, production designer Wynn Thomas, casting director Robi Reed, and Malcolm X’s daughter Ilyasah Shabazz: Spike Lee trengte desperat penger for å få ferdigstilt filmen, og ringte rundt til svarte storheter som Bill Cosby, Magic Johnson, Janet Jackson, Michael Jordan og Oprah Winfrey. Da ordnet det seg. Særlig siden Jordan og Johnson ikke visste om hverandres bidrag. Et gjennomgående problem i filmer om svarte helter, er at det ofte ender med å handle om hvite bipersoner. Amistad og Cry Freedom nevnes som eksempler. Det var viktig at Malcolm X ble regissert av en svart regissør. Norman Jewison innså dette og trakk seg til fordel for Spike Lee. 30 minutter.

Malcolm X (1972), a feature-length documentary produced by Marvin Worth and Arnold Perl and directed by Perl, narrated by actor James Earl Jones: Fin dokumentar om aktivisten Malcolm X. Gir meg enda større respekt for Denzel Washingtons rolletolkning. 1 time og 32 minutter.

Deleted scenes with introductions by Lee: Mange gode scener som godt kunne ha blitt med i den ferdige filmen. En scene retter opp feilen Malcolm gjorde da han avviste den hvite kvinnen som ville bidra til saken. 21 minutter.

Trailer: God og riktig fremstilt smakebit av filmen. 2 minutter og 49 sekunder.

Hefte: An essay by Cooper, excerpts from Lee’s 1992 book By Any Means Necessary: The Trials and Tribulations of the Making of “Malcolm X” . . ., and Davis’s eulogy for Malcolm X: Første essay er litt ubehjelpelig fram til forfatteren blir personlig. Da blir det straks et interessant essay. Lees tanker rundt filmen er vel verdt å lese, før Denzel Washington sier mange tankevekkende ting om sin rolletolkning. Til slutt er det en smått legendarisk tale fra begravelsen til Malcolm X, som det var fint de har inkludert her.