The War of the Worlds

The War of the Worlds (Criterion nr.1037) (Blu-ray)

USA – 1953 – Byron Haskin (farger) –85 minutter – Science fiction

Mars vs Jorden eller Sovjet vs USA

Nivå 1 (uten spoilers)

En meteor lander i ørkenen utenfor en amerikansk småby i California. Alle klokker stopper samtidig. Meteoren er radioaktiv og viser seg å ha krigsromskip fra Mars inne i seg. Dette er starten på planeten Mars sin invasjon av Jorden.

Nivå 2 (med spoilers)

En meteor lander i ørkenen, og tiltrekker seg stor oppmerksomhet. Kan det være en gullgruve når det gjelder inntjening for den lille småbyen? Vitenskapsmenn undersøker den, og finner den radioaktiv. Dr. Forrester (Gene Barry) er i frontlinjen når fenomenet observeres. Han blir kjent med Sylvia Van Burren (Ann Robinson), en bibliotekar og Røde Korsmedarbeider. Om natten kommer det et mindre romskip ut av meteoren, et krigsromskip. Uten nåde dreper det mennesker. Militæret blir satt inn, men uten effekt. Kjøretøy settes i brann, soldater utslettes.

Over hele verden lander marsboerne. Ingen land står imot. Byer raseres, mennesker flykter. Ingenting biter på marsboerne. USA bestemmer seg for å bruke atombomben mot dem etter at jagerflyene ikke har noen effekt. Som amerikanerne de er, samles de i en skråning for å se på atombombeslippet. Alt kan være underholdning samtidig som det handler om liv og død. Bomben faller, røyksoppen stiger til værs, men romkrigsskipene er uskadet og fortsetter sin ferd mot Los Angeles.

Nå kommer vi til filmens skikkelig imponerende partier. Los Angeles evakueres og i kjølvannet av dette kommer menneskets dårlige sider fram. Vi ser menneskevandringer i stor skala foregå til fots, etter at lange køer av biler forlater Los Angeles. Tilbake er de som ikke kom seg ut, og opptøyer bryter løs. Enhver bil som nå forsøker å komme seg ut blir kapret. Mobben flyr på uskyldige og banker dem opp. Dr. Forrester blir dratt ut av bilen og slått. Bilen hans med livsviktig utstyr blir ranet og utstyret spredt for alle vinder. Dette er utstyr som kunne ha bidratt til å beseire marsboerne.

Marsboerne raserer byen systematisk. Dr. Forrester leter desperat etter Sylvia Van Burren, som han finner i en kirke. Ved hjelp av sang og bønn forsøker de å holde marsboerne på avstand. Det går så som så. Alt virker tapt før romskipene plutselig styrter. Marsboerne dør, de har blitt drept av bakterier på Jorden som mennesket for lengst er blitt immune mot.

Det første som slo meg med denne filmen er premisset. I 1897-fortellingen er premisset at i sin jakt på en ny beboelig planet, har marsboerne kastet sine øyne på Jorden. Den ser ut til å ha en atmosfære som kan passe dem. I vår virkelige verden er premisset motsatt. Jordboerne har ødelagt planeten vår så grundig at vi ser etter en annen planet å fortsette livet på. Og den planeten som ser best egnet ut er Mars.

I 1953 var USA og resten av verden ekstremt opptatt av den kalde krigen og muligheten for atomkrig. Paranoiaen var sterk. Det var samtidig en sterk interesse for vitenskap, UFOer og reiser i rommet. Denne kombinasjonen resulterte i filmen The War of the Worlds, som kunne krysse av på alle disse punktene.

Mens jeg ser filmen, tenker jeg at marsboerne egentlig er ment å være trusselen fra kommunismen. I motsetning til mange andre science fiction filmer, brukes det liten tid på å spekulere på om marsboerne er vennligsinnede. Tre vitenskapsmenn og én prest nærmer seg marsboerne med forventning om at de er vennligsinnede, og blir grilla til kull. Er det en kommentar til hvordan man må møte kommunistene? Det er ingen vits i å snakke med dem, de er kun ute etter å utslette USA og Vesten uansett?

Selv om atomfrykten var sterk i USA på 50-tallet, var det også en forestilling om at atombomben skulle redde USA. I filmen kommer dette til syne i hvordan atombomben heies fram av både militære og sivile i kampen mot marsboerne. Det er deres siste sjanse. Den viste seg å ikke fungere mot marsboerne (men vi vet at den kommer til å fungere mot kommunistene).

Når vi ser kartet de militære lederne studerer, er Sovjet ikke med. Marsboerne har landet i India, Kina, Europa, men ingen i Sovjet. De er liksom ikke med i verden. Så stort var hatet mot Sovjet i USA på denne tiden.

Filmer som kan oppleves like i handling, tone, stil eller tema: The Day the Earth Stood Still, The Thing from Another World, It Came from Outer Space, Things to Come og When Worlds Collide.

Øyeblikket: Da en marsboer har sneket seg inn på Sylvia Van Buren og legger hånden på skulderen hennes. Det må være en skrekkelig følelse hun får da hun snur seg rundt og ser hånden til en utenomjordisk skapning.

Lyd og bilde

New 4K digital restoration, with uncompressed monaural soundtrack:

New alternate 5.1 surround soundtrack, created by sound designer Ben Burtt and presented in DTS-HD Master Audio:

Et nydelig og fargerikt bilde i technicolor. Topp skarphet og detaljnivå, flotte farger og kontrast. Formatet er 1.37:1. Vi får også et nymikset 5.1 lydspor. Det fungerte kjempefint, mye trøkk i bakhøyttalere og atmosfærisk lydbilde.

Ekstramateriale

Audio commentary from 2005 featuring filmmaker Joe Dante, film historian Bob Burns, and author Bill Warren: Et middels kommentarspor. Så vidt verdt å sitte gjennom, men jeg fikk noen gode innspill her.

Movie Archaeologists, a new program on the film’s visual and sound effects featuring Burtt and visual-effects supervisor Craig Barron: Cecil B. DeMille hadde rettighetene for å lage en film av boken til H.G.Wells. I denne dokumentaren på 30 minutter lærer vi blant annet at dødsskriket til marsboerne ble skapt gjennom å kombinere isbit som skrapes mot metall med et kvinneskrik avspilt baklengs. For øvrig er et annet skrik i filmen først brukt i filmen The Lost Weekend. Skriket er så godt at det har blitt brukt i mange filmer og er tilgjengelig i en lydbank.

From the Archive, a new program about the film’s restoration featuring Barron, Burtt, and Paramount Pictures archivist Andrea Kalas: Printen som verserte på 60 og 70-tallet var dårlig. Den var altfor lys, slik at man kunne se trådene som holdt krigsromskipene oppe. Da de satte i gang restaureringen gjorde de bildet mørkere, og det løste problemet. De valgte å ikke forbedre for mye, men ha stor respekt for det opprinnelige bildet. Det nye 5.1 lydsporet ble laget i sammenheng med denne restaureringen. The War of the Worlds var en seriøs A-film, ikke en typisk science fiction B-film. 20 minutter.

Audio interview with producer George Pal from 1970: Pal startet som animatør. Dette var både kjedelig og vanskelig å høre. Kun lyd. 50 minutter.

The Sky Is Falling, a 2005 documentary about the making of the film: Intervjuer med skuespillere og art director. Små episoder fra innspillingen og beskrivelser av tekniske løsninger. Helt OK. De opprinnelige krigsromskipene ble dessverre smeltet om av en kobberinnsamler. 30 minutter lang dokumentar.

The Mercury Theatre on the Air radio play of The War of the Worlds from 1938, adapted by Howard Koch and directed and narrated by Orson Welles: Helt strålende. Jeg kan forstå at mange gikk på limpinnen. Vi må huske at noe slikt aldri hadde blitt gjort før på radio. Stuntet skaffet Welles muligheten til å lage Citizen Kane. Ca 1 time.

Radio program from 1940 featuring a discussion between Welles and H. G. Wells, author of the 1897 novel The War of the Worlds: En ekstremt høflig og respektfull samtale mellom forfatteren og hørespillprodusenten. Jeg fikk ikke så mye ut av det, men ingenting å si på lydkvaliteten. 24 minutter.

Trailer: Typisk dramatisk 50-talls trailer. Men ganske god. Den sparer faktisk på de mest imponerende bildene, men gir oss nok til at vi blir imponert. 2 minutter og 23 sekunder.

An essay by film critic J. Hoberman: Ganske kjedelig. Minner mest om en minibiografi om alle involverte, ramset opp.