Bad Timing
Bad Timing (Criterion nr. 303)(DVD)
1980 – Nicolas Roeg (farger)
Tid, løgn og rom
Nivå 1 (uten spoilers)
Psykolog Alex Linden (Art Garfunkel) forelsker seg i Milena (Teresa Russell) i Wien. Sammen har det et intenst og dramatisk kjærlighetsforhold. Det topper seg i et selvmordsforsøk fra hennes side, med påfølgende politietterforskning. Politiinspektøren vil av en eller annen grunn ikke slippe Linden så lett av kroken.
Nivå 2 (med spoilers)
Nicolas Roeg manipulerer tid ganske dramatisk i mesterverket Bad Timing. Som labyrintene vi stadig får se bilder av, fremstår filmen som en gåte som kan løses ved prøve alle mulige veier fram mot målet. En annen måte å se den på er som et puslespill hvor brikkene en etter en faller på plass, takket være politiinspektørens iherdige tankevirksomhet. Som Linden er politiinspektør Netusil (Harvey Keitel) opptatt av sinnets irrganger og utover i filmen ser vi dem speilet mot hverandre, i interesser og gjøremål.
Filmen starter med slutten, Milenas selvmordsforsøk. Alex Linden blir ringt opp av en døende Milena og drar straks for å redde henne. Eller gjør han det? Dette problematiseres utover i filmen, og Netusils etterforskning presser Linden fra skanse til skanse. Til sist ser vi at han venter i flere timer før han ringer ambulansen. Ved hjelp av finurlige grep viser Roeg oss hvordan alt gikk til sakte men sikkert. Vi får se en professor Linden som føler seg så angrepet av en kvinnes seksualitet at han sterkt vurderer å la henne dø, fremfor å la andre få henne.
De samme egenskapene som gjør Milena tiltrekkende for Alex Linden, er de samme som gjør at han føler seg presset og utrygg. Hun har stor seksuell tiltrekningskraft på menn, og når han er hennes kjæreste blir andre menn en trussel. Hun er impulsiv, fri og levende, han er rasjonell og kontrollerende. Etter hvert blir kontrollen til sjalusi, og deretter til besettelse. Da kommer den stygge siden i Alex Linden fram, og han fremstår kynisk og kald. Senere også hensynsløs.
Roeg overrasker oss stadig med små nye detaljer i hva som skjedde den natten. En telefonsamtale følges til røret blir lagt på. Men når opptaket blir avspilt litt senere får vi høre en lenger samtale, som ender på en helt annen måte. Selvfølgelig en umulighet, men vi forstår at den første versjonen var Lindens og den andre mer lik virkeligheten. Originalt og utfordrende. Slik nøstes historien opp gjennom 2 timer, og det viser seg at virkeligheten nok var mer kompleks enn historien vi fikk til å begynne med. Som alltid i livet.
Lyd og bilde
Bildet er i 2.35:1 og gir et godt inntrykk. Skarphet er på et godt nivå, og fargene gjengis korrekt. Lyden er i stereo og har ikke de store utslagene siden dette er en dialogdrevet film.
Ekstramateriale
New interview with Roeg and producer Jeremy Thomas: I dette intervjuet på 28 minutter rundt et kjøkkenbord snakker Roeg og Thomas om det jeg anser som hovedtemaet i filmen, nemlig besettelse. Kontroll utvikler seg til besettelse over partneren. Roeg forteller at han ikke gikk på filmskole, ikke har noen hobby og kun liker film. De ler godt når Roeg refererer til en omtale av filmen som beskriver den som en syk film laget av syke mennesker for syke mennesker. Det syntes de var en flott beskrivelse…
New interview with Theresa Russell: Teresa Russell ble gift med Roeg etter filmen, og beskriver blant annet forholdet deres her. Hun forteller om samspillet med Garfunkel og hvordan hun som utdannet skuespillerinne måtte hjelpe ham i scenene de hadde sammen. Hun beskriver hans karakter i filmen først som seksuelt intens, deretter sjalu og kontrollerende. Åpent intervju, men hun fremstår som litt voldsom i disse 19 minuttene.
Deleted scenes: Her er det mange fine scener som utdyper forholdet. Alt i alt 17 minutter.
Original theatrical trailer: Denne traileren var fantasiløs og ikke særlig vellykket. Den har neppe fristet mange til å se denne meget gode filmen. Dessverre.
Gallery of behind-the-scenes production photos and original posters: Dette var ganske bra! Bilder fra innspillingen i USA, Marokko og Østerrike.
A 28-page booklet featuring a new essay by film critic Richard Combs and a 1980 interview with Art Garfunkel: Meget godt hefte. Spesielt er intervjuet med Garfunkel personlig og belysende. Combs påpeker de forskjellige personlighetene til de to hovedkarakterene. Hun impulsiv og levende, han rasjonell og kontrollerende. Dette skaper uoverkommelige gnisninger.