Shaft
Shaft (Criterion nr.1130) (Blu-ray)
USA – 1971 – Gordon Parks (farger) –100 minutter – Action, Blaxploitation
Starten på Blaxploitation
Nivå 1 (uten spoilers)
Shaft (Richard Roundtree) er en svart privatetterforsker i New York. Han får et oppdrag av Harlems gangsterboss Bumpy, som er midt i en gjengkrig med den italienske mafiaen. En annen aktør i bildet er en svart revolusjonær gruppe. Noen har kidnappet Bumpys datter, og han er desperat etter å få henne tilbake. Shaft tar oppdraget og på Bumpys oppfordring sjekker han først ut den revolusjonære millitantgruppa.
Nivå 2 (med spoilers)
Shaft finner fort ut at den revolusjonære gruppa ikke har noe med kidnappingen å gjøre. Det er mafiaen som har tatt Bumpys datter. Men Bumpy spiller gruppe ut mot gruppe. Han vil sitte igjen som kingpin i Harlem. Med Shafts inntreden i konflikten, angriper mafiaen den revolusjonære gruppen, og de lider store tap. Dermed blir gruppen allierte med Shaft, akkurat som Bumpy forutså. Shaft manøvrerer mellom de forskjellige grupperingene, politiet, Bumpy og livet på gateplan, og får resultater. Bumpys datter reddes og mafiaen blir beseiret til en viss grad. Jobben gjort.
Shaft må manøvrere mellom forskjellige grupperinger for å nå sine mål. Revolusjonære Ben, som synes Shaft blir for «hvit», blir en nær partner av Shaft i kampen. Politiet er skeptisk til Shaft på grunn av at han er for «svart». Men Shaft og politimannen Vic har funnet en balansegang som tjener dem begge. For Bumpy blir Shaft for lovlydig, og Shaft vil ikke involveres i Bumpys kriminelle levesett. Shaft jobber for loven på sin måte.
Bandekrigen handler egentlig om en bande mot en annen, Bumby afroamerikanske gjeng mot den italienske mafiaen. Men utenfra vil det se ut som svart mot hvit. Dette forstår både Shaft og politimannen Vic. Derfor hjelper Vic til så godt han kan.
I tillegg til Shafts appell som maskulint ikon, beundres han for sin handlekraft og dyktighet som ukonvensjonell privatdetektiv. Han er snarrådig og en skikkelig actionhelt. Den siste planen i operasjon «fri Marcy» er dristig og voldsom. Shaft hopper inn gjennom vinduet etter en molotovcoctail, skyter mafiavaktene og befrir Marcy fra fangenskapet. En innfløkt plan skapt i samarbeid med Ben gjør at de får kontroll over hotellet mafiaen holder Marcy fanget på.
Allerede i den første sangen i filmen introduseres kvinner. De er viktige i filmen, derfor hører vi den kvinnelige vokalen straks. Shaftsangen definerer filmen og tiden den utspiller seg i. Filmen løftet svart filmkunst fra 70-tallet og fremover. Muhammed Alis trener fra ringhjørnet hans har en birolle i filmen som Bumpys sikkerhetssjef.
Shaft viser New York på en måte vi aldri hadde sett før. Her var vi dypt inne i Harlem, i leiligheter og bygårder som sjelden ble vist på film, og som hvite mennesker kanskje aldri hadde sett i virkeligheten. Gatene var røffe, men Shaft manøvrerer dem på en selvfølgelig måte. Han er like hjemme blant avisselgeren, dopdealeren, Black Panthersgruppen, gjengmedlemmene og vanlige folk.
Shaft ble et afroamerikansk ikon med en gang filmen kom ut. Alle ville være som Richard Roundtree, kle seg i lang skinnfrakk og være like badass. Spesielt var det den selvhevdende innstillingen som appellerte til afroamerikanere. Shaft tok ikke dritt fra noen, svart eller hvit. Filmen ble starten på Blaxploitationfilmene, og hadde en enorm påvirkning på svart selvfølelse, svart filmskaping, svart musikk og andre popkulturelle former. Filmen fikk to oppfølgere, en tv-serie, to remakes og senest i 2015 en serie med tegneserieromaner.
Filmer som kan oppleves like i handling, tone, stil eller tema: Sweet Sweetback’s Baadasssss Song, Superfly, Shaft’s Big Score og Shaft In Africa.
Øyeblikket: Shaft kommer opp fra undergrunnsbanen og krysser en trafikkert New York-gate. Han eier gata, går sikksakk mellom drosjene og viser fingeren om sjåførene blir frekke. Det siste ble improvisert. Dette er essensen av karakteren Shaft. Han tar ikke dritt fra noen.
Lyd og bilde
New 4K digital restoration, with uncompressed monaural soundtrack. Alternate uncompressed stereo soundtrack remastered with creative input from Isaac Hayes III
In the 4K UHD edition: One 4K UHD disc of the film presented in Dolby Vision HDR and two Blu-rays with the film and special features: Shaft presenteres i et røft bilde som kler filmen godt. Litt grovt, men med fin mengde filmkorn og gode detaljer. Mye mørke partier, men bildet klarer å henge med. Musikken til Isaac Hayes blir fint gjengitt, og lydeffektene har godt med trykk. Bildeformatet er 1.85:1 og monolyden er god. Ikke forvent et perfekt teknisk bilde, men forvent et bilde som passer optimalt til tiden og stilen. Jeg er godt fornøyd!
Ekstramateriale
Shaft’s Big Score!, the 1972 follow-up to Shaft by director Gordon Parks: En oppfølger som flere kjennere av Shaft mener er enda bedre enn originalen.
New documentary featuring curator Rhea L. Combs, film scholar Racquel J. Gates, filmmaker Nelson George, and music scholar Shana L. Redmond: En fin dokumentar på 33 minutter. Her veves musikken sammen med det visuelle, et New York som beskrives med gateadresser. Hayes og Parks styrte kunsten i nye retninger. Combs påpeker at et Hollywood i trøbbel husker på den svarte befolkningen. Når det går godt, glemmer de den.
Soul in Cinema: Filming “Shaft” on Location (1971): Litt om musikken, kamerarigging og vi får se Gordon Parks instruere skuespillerne. Ganske fint. 11 minutter.
Archival interviews with Parks, musician Isaac Hayes, and actor Richard Roundtree: Suksessen som Roundtree opplevde gikk ham til hodet. Men familien fikk han ned på jorda igjen. Han har interessante betraktninger rundt svarte hovedroller i dag, og hvordan Shaft banet vei. 12 minutter. Isaac Hayes snakker om musikk, inspirasjon og borgerrettigheter. 34 minutter.
New program on Hayes’s score featuring Redmond: Shafts theme song definerte filmen og senere tiden filmen ble laget. At kvinnelig vokal er med i sangen er viktig. 12 minutter.
New interview with costume designer Joseph G. Aulisi: Den legendariske frakken i lær ble valgt blant annet på grunn av måten den reflekterte lys i mørke scener. 16 minutter.
New program on the Black detective featuring scholar Kinohi Nishikawa and novelist Walter Mosley: Shaft bygger på detektivene fra 50-60 tallet, i romaner av Raymond Chandler og Dashiell Hammet. 26 minutter fin gjennomgang av hardkokte krimhelter.
A Complicated Man: The “Shaft” Legacy (2019): Denne dokumentaren er i tre deler, og varer sammenlagt i 44 minutter. Her diskuteres innflytelsen Shaft har hatt i den svarte populærkulturen, innen forskjellige områder. Det har blitt laget remakes blant annet med Samuel L. Jackson, og Richard Roundtree har hatt biroller i dem for å knytte dem til originalen.
Trailers: Traileren til Shaft varer i 3 minutter og 12 sekunder. Den er ganske surrete, med mye usammenhengende action. Teaser inneholder også mye action, og varer i 1 minutt. En radio spot på ett minutt er kanskje best, selv om den ikke kan lene seg på bilder. Traileren til Shaft’s Big Score bruker tag line «You liked him before, so he’s back with more». Standars trailer med vekt på action, som rett og rimelig er. 3 minutter og 5 sekunder.
An essay by film scholar Amy Abugo Ongiri: Like deler Gordon Parks bakgrunn, filmens innflytelse og det amerikanske samfunnets utfordringer for svarte på den tiden.