Marriage Story

Marriage Story (Criterion nr.1038) (Blu-ray)

USA – 2019 – Noah Baumbach (farger) –137 minutter – Drama, skilsmisse

Disseksjon av ekteskap

Nivå 1 (uten spoilers)

Nicole (Scarlett Johansson) og Charlie (Adam Driver) har en sønn, Henry. De har glidd fra hverandre i ekteskapet, prøvd samlivsterapi, men nå er det på tide å gå hver til sitt. Men fremdeles må de finne en løsning på hvordan det skal gjøres. Nicole vil bo i Los Angeles, Charlie vil bo i New York.

Nivå 2 (med spoilers)

Filmen starter med at en fortellerstemme, som vi senere gjenkjenner som Charlie, snakker om Nicole. Han snakker varmt om hennes lek med Henry og evne til virkelig å lytte til mennesker. Han beskriver hennes små vaner, egenskaper og uvaner på en kjærlig måte. Enda litt senere forstår vi at det vi har fått høre er brevet han skrev til en samlivsterapitime, hvor de skulle skrive ned hva som er bra med partneren sin. Dette brevet er med som fysisk ekstramateriale på denne Criterion Collection-utgaven av Marriage Story, et håndskrevet og brettet A4 ark. En nydelig idé.

Denne åpningssekvensen med mange av de samme scenene spilles av igjen, men denne gangen med Nicole som snakker om Charlie. Hun beskriver en kjærlig ektemann som klarer å få alle til å føle seg sett og unike. Han har et driv og en vilje som er sjelden. Alle Henrys utbrudd og Nicole humørsvingninger blir håndtert med letthet og forståelse. Nicoles brev er pent brettet og plassert på Nicoles side i utgivelsen.

Men disse brevene leses ikke opp høyt i terapitimen fordi Nicole nekter å lese sitt. Hun vil heller ikke høre Charlies brev, selv om han gjerne vil lese. Når den mannlige terapeuten understreker viktigheten av å lese dem høyt, stormer Nicole ut av timen. Hun opplever de to mennene som en enhet mot henne, noe overdrevet spør du meg. Poenget er at terapi ikke har hjulpet for dem.

Nicole er født i Los Angeles og har sin mor og søster der. Men de bor i New York, siden Charlie er en dyktig teaterregissør og har stor suksess der. Hun er skuespillerinne, som kunne ha blitt stor om hun hadde fortsatt å jobbe i Los Angeles. Etter at samlivet i New York bryter sammen, tar hun med seg Henry og flytter til Los Angeles igjen. Og her er vi ved et sentralt punkt i historien. Er de en Los Angeles-familie eller en New York-familie? Begge tenker at de skal skilles, og de skal ordne det selv uten advokater. Alt kan vel deles 50-50? Og var de ikke enige om at oppholdet i Los Angeles er midlertidig, før de igjen skal bo i New York? Det skal vise seg at avtaler kan sees på som diskusjoner, og diskusjoner som avtaler.

I Los Angeles blir Nicole påvirket til å hyre en advokat, Nora (Laura Dern). Los Angeles er skilsmisseadvokatenes og terapeutenes Mekka. Nicole kan ikke selv gi skilsmissepapirene til Charlie, så i en morsom, klønete og veldig sår scene, er det Nicoles søster som gir ham papirene. You’ve been served. Dette var absolutt ikke måten Nicole ønsket det på, uten at hun fikk forberedt Charlie. Dette er nå en Los Angeles -sak, siden han ble «served» der. De er fremdeles gode venner, men advokater skjerper hele situasjonen automatisk.

Charlie må også ordne seg en advokat da Nicole har. Han har først et møte med en toppadvokat, Jay Marotta (Ray Liotta), men liker verken hans aggressive holdning på Charlies vegne eller prislappen. Vi snakker mange hundretusener. Nora har avtalt møter med flere advokater. Ved å gjøre det, er de uaktuelle som advokater for Charlie. Dermed klarer hun å begrense utvalget til hans. Charlie ender opp med Bert Spitz (Alan Alda), som er nøktern, vennlig og med et varmt hjerte for hele familien.

Ting hardner til. Ved å tyvlese epost oppdager Nicole Charlies utroskap, og tonen mellom dem på møter blir krassere. Hovedsakelig gjennom advokatene, som bruker mer av den informasjonen ekteparet har delt med dem. Charlie skaffer seg en leilighet i Los Angeles for å vise retten at han er opptatt av å tilbringe så mye tid som mulig med Henry. Det går mot at Charlie må innse at Nicole og Henry kommer til å bli boende i Los Angeles, at familien blir sett på som en Los Angeles-familie. Bert anbefaler Charlie å gå med på dette utenfor rettsal, og heller vinne andre småsaker. Men for Charlie står alt og faller på dette. Om han må pendle over hele USA for å se Henry, vil han i praksis ikke være faren hans lenger. Charlie sier opp Bert og hyrer Jay Marotta. Hanskene er tatt av.

Tonen i rettsaken er hard. Dette smitter over på ekteparet de få gangene de må møtes. Én gang blir det en veldig stygg krangel, men andre ganger kan vi se kjærligheten mellom dem. Små scener hvor hun klipper håret hans eller knyter skolissene. En observatør oppnevnt av retten skal se hvordan Charlie og Henry har det i hverdagen, med middagsspising, leking og lekser. En kostelig sekvens hvor en ekstremt stiv og livløs observatør ikke akkurat klarer å betrygge en nervøs og stresset Charlie. Han ender med å kutte seg med kniv, blø som en gris, late som ingenting til hun går, for så å besvime av blodtapet. Men det går bra.

Charlie taper rettssaken, men ender også opp med å flytte til Los Angeles noen år senere. Nicole har ny kjæreste, men vi får inntrykk av at den lille familien skal kunne samarbeide fint i tiden fremover.

Marriage Story er en nydelig film, smart og velspilt. Den fortjener å gå inn blant klassikerne i sjangeren, som Kramer mot Kramer og Scener fra et Ekteskap. Men den er ikke en film uten svakheter. Den mest voldsomme krangelen Charlie og Nicole har klinger ikke helt rett. Jeg hadde ønsket meg flere tagninger slik at man kunne få en definitiv versjon der jeg kunne tro på dem 100%, der det føltes helt ekte. Denne scenen ville ikke John Cassavetes ha sagt seg fornøyd med.

Skilsmisseadvokater er fremmede som kommer rett inn i privatlivet ditt. Det er som en thriller, med etterforskning hvor detaljer blåses opp og får mening i etterkant. Hvor ligger sympatien? Advokatene spiller en rolle i en forestilling. De krangler i retten, men tar en drink senere og vanker i det samme miljøet. For de involverte er det verre. De kan ikke bare si seg ferdig og gå videre. Charlie skaffet seg først en mild advokat, men endte opp med en drittsekk man faktisk trenger noen ganger. Ray Liotta og Laura Dern er legender som virker på oss når vi ser dem. Vi har en respekt for dem, som lettere får oss til å tro at de er kjempedyktige advokater.

Hjemmet i New York er varmt og innbydende. Leiligheten ser levd i. I Los Angeles er det helt annerledes. Charlies leilighet er steril, upersonlig og leid. Vi ser mye av taket, som gir oss en Citizen Kane-følelse. Det samme grepet, å vise mye av taket brukes også når vi ser advokatenes kontor. Dette gir oss et inntrykk av kalde rom. Leiligheten til Charlie er avdelt av en vegg mellom kjøkken og stue. Slik kan de to snakke sammen uten å se hverandre. Charlie ordner noe på kjøkkenet mens Nicole står i stua. De er sammen, men adskilt. Som i en skilsmisse.

Første gang Nicole møter Nora på kontoret hennes, er hun kledd så hun går i ett med veggen. Senere skal hun kle seg med mer selvtillit og ta rommet på en helt annen måte. Charlie fremstår ganske lik gjennom filmen, vi kan ikke lese noen utvikling i ham gjennom utseendet hans.

Filmer som kan oppleves like i handling, tone, stil eller tema: Kramer vs Kramer, An Unmarried Woman, Scenes from a Marriage, Faces, Chilly Scenes of Winter og Girlfriends.

Øyeblikket: Når Charlie hjelper Henry å lese et brev han har funnet. Det er brevet Nicole skrev til terapitimen, men ikke ville lese. Nå får vi høre hele brevet, første del lest av Henry, andre del lest av Charlie. Han overveldes av følelser, både av å høre hvor mye pent Nicole sier om han, mens også av tanken på hva som kunne vært og savnet av det som var. Gripende, og nydelig spilt av Adam Driver. I bakgrunnen står Nicole og ser på, uten at noen ser henne.

Lyd og bilde

New 4K digital transfer, supervised by director Noah Baumbach, with 5.1 surround DTS-HD Master Audio soundtrack: Et greit bilde, nytt og fint. Men ikke imponerende. Ikke spesielt rikt og detaljert, eller god dybde. Kanskje har det med at det er et bilde ment for strømming på Netflix? Bildeformatet er 1.66:1. Legger ikke så mye merke til lyden, filmen er i all hovedsak dialogdrevet. Tydelig og klar, pent mikset.

Ekstramateriale

New interview with Baumbach: Kjempefint intervju med regissøren. Han har filmet i flere trange rom enn noen gang, advokatkontorer og trange leiligheter, og brukt mer close up enn før. 21 minutter.

The Players, a new program featuring interviews with actors Scarlett Johansson, Adam Driver, Laura Dern, Alan Alda, Julie Hagerty, and Ray Liotta: Skuespillerne deler sine tanker om karakterenes motivasjoner, teknikker og hva de synes om hverandre. 20 minutter.

The Filmmakers, a new program about the production of the film, featuring interviews with Baumbach, editor Jennifer Lame, production designer Jade Healy, costume designer Mark Bridges, and producer David Heyman: Blikk på filmen fra forskjellige profesjoner. Vi får høre hva de har vært opptatt av i de forskjellige scenene. Fint tilskudd. 12 minutter.

The Making of “Marriage Story,” a new program featuring behind-the-scenes footage: En samling scener og innspillingen av disse som varer i 1 time og 38 minutter. Noe uorganisert og rått sammensatt, men lærerikt.

New interviews with composer Randy Newman and Baumbach about the film’s score: Intervju med komponisten om hans valg og tanker. Noah Baumbach har ikke et musikalsk språk, så han må bruke emosjoner og ord for å formidle hva han ønsker. 11 minutter.

New program featuring Baumbach walking viewers through a key location from the film: Nyttig sekvens. Baumbach forklarer hvorfor scenen er bygget opp som den er, hvorfor en vegg står der den gjør og hvorfor skuespillerne gjør som de gjør. 7 minutter.

Trailers: To korte trailere på 1 minutt og 15 sekunder hver. En av dem handler om Nicole, med Charlie som snakker om henne over bildene. Motsatt på neste. Fungerer godt og gir oss lyst til å møte disse menneskene.

Notes on the film by novelist Linn Ullmann: Vår egen Linn Ullmann har skrevet et fint essay om hva filmen betyr for henne og hvilke kvaliteter filmen innehar.