All that Money can Buy

All that Money can Buy (a.k.a The Devil and Daniel Webster) (Criterion nr.214) (Blu-ray)

USA – 1941 – William Dieterle (svart-hvitt) –106 minutter – Drama, moralfortelling.

Ikke bare Robert Johnson

Nivå 1 (uten spoilers)

Jabez Stone (James Craig) er en hardtarbeidende gårdbruker i Vermont på slutten av 1800-tallet som opplever at ulykke etter ulykke rammer ham. En dag koker det over og han sverger at vil selge sjela si til Djevelen. Og vips står Djevelen (Walter Huston) der, klar til å formalisere avtalen som skal gjelde i 7 år.

Nivå 2 (med spoilers)

All that Money can Buy er en moralfortelling som starter i overkant harmonisk og fromt. Familien Stone er gudfryktige og anstendige mennesker, så meget at man kan bli litt forsynt av all fromheten. Desto mer effekt av filmens andre del, den virkelig mørke delen.

Jabez Stone blir overbevist av Djevelen, en glitrende Walter Huston, som for anledningen kaller seg Mr.Scratch. Jabez skal få 7 år med lykke og alt som penger kan kjøpe. Ikke mer, ikke mindre. Pengene som plutselig dukker opp på låven skal Jabez tro kommer fra et ran for mange år siden. Da Djevelen forlater Jabez på gården, risser han inn datoen i et tre med sigaren sin. Om 7 år skal gjelden innkreves.

Mr. Stevens er en lånehai som har blitt ufyselig rik på bøndenes desperasjon. Hans vilkår er urimelige. Da Jabez betaler ut lånet sitt hos mr. Stevens, kjenner lånehaien igjen myntene som er identiske med de han mottok den gangen han solgte sjela si til Djevelen. Men Jabez skal bli verre for sine gamle venner enn mr. Stevens. Til slutt blir eneste utveien for de stolte gårdbrukerne å jobbe for Jabez.

En mann som nyter stor respekt i staten, er Daniel Webster. Han er en politiker som kjemper bøndenes sak, og som mange spår skal bli president. Han er viden kjent for sine talegaver, og det sies at hans taler kan overbevise den argeste motstander. Djevelen har selvfølgelig forsøkt å friste ham også, men blitt bryskt avvist. I en nydelig liten replikkveksling mellom dem, prøver Djevelen å vise Webster at han kan være til god hjelp for ham. «Jeg vil heller se deg på laget til min motstander», sier Webster. «Å, stol på meg, jeg skal være der også», sier Djevelen.

Jabez er mektig imponert over Webster, som alle de andre bøndene. De blir litt kjent, og Webster blir gudfar for sønnen hans. Senere, når Jabez er blitt storkar og rik, er det viktig for ham at Webster kommer i selskapet hans i det nye huset. Men der skal det bli et oppgjør mellom dem.

Mary, Jabez sin kone, blir gravid og føder en sønn omtrent ett år inn i syvårsperioden. Den dagen blir den siste dagen han er ordentlig fri på seks år. Plutselig står en barnepike på låven, sendt fra mr.Scratch for å pleie barnet. Overraskelsen er stor da hun overtar den forrige pikens oppgaver uten introduksjon. Ma Stone har et ubetalelig uttrykk i de oppsperrede øynene da hun ser Belle for første gang, og Mary legger instinktivt armen beskyttende rundt barnet da hun kommer inn på soverommet.

Belle påstår at hun kommer fra over fjellet, som vi senere skal forstå betyr Dødsriket eller Helvete. De dansende døde på festen i Jabez store herskapshus kommer også derfra. Sammen med dommer og jury fra rettsaken om Jabez sjel på slutten av filmen. På festen danser Belle med mr.Stevens, og hun danser ham til døde. Sjelen hans havner skrikende i en nattsvermer som sitter på Djevelens krage, før han vifter den bort. Mr.Stevens kropp ligger livløs igjen på dansegulvet.

Belle er plassert på gården for å oppdra barnet i riktig retning, og ikke la Mary få for mye innflytelse på ham. Belle blir Jabez sin elskerinne, selv i deres eget hjem. Hun undergraver alt Mary gjør av oppdragelse. Jabez har nå blitt et monster og tilbringer dagene med sin elskerinne på rideturer og revejakt.

Da Mary ble gravid, angret Jabez på avtalen han hadde gjort. Han forsøkte å hogge ned treet hvor datoen er brent inn. Da sender Djevelen en haglstorm uten like over gården til Jabez, hvor kornet slås til marken. Det treet skal stå i fred og avtalen respekteres, ellers! Neste gang Jabez angrer seg, er etter at Daniel Webster har forlatt festen hans, med Mary og sønnen. Djevelen har sagt at den eneste måten Jabez kan slippe å gi ham sjelen sin på, er om Djevelen får sønnen hans i stedet. Nå vil Jabez ofre seg selv, og innhenter familien sin. Han innrømmer alt og vil at det skal ta slutt. Men Webster har ikke tenkt å la en anstendig amerikaner miste sjelen sin til Djevelen. Han blir med Jabez for å kjempe hans sak.

Møtet mellom den veltalende Daniel Webster og Djevelen på låven hos Jabez, ender med uavgjort etter mange retoriske tricks fra Webster og vifting med kontrakt fra Djevelens side. Ankepunktet er om Djevelen er amerikaner eller en utenlandsk prins. Djevelen nekter for å være utlending. Han var med da den første uretten mot indianerne ble begått og han var på dekket da det første slaveskipet satte kursen mot Kongo. Folk i sørstatene mener at han må være fra nordstatene, og vice versa.

Om Djevelen mente at han var amerikaner må han også gå med på at det amerikanske rettsvesenet avgjør saken. Det gjør han, men han vil velge jury og dommer. Inn fra Dødsriket kommer en jury bestående av de verste drapsmenn USA har sett. Og dommeren er den verste av dem alle. Nå kommer Websters talegaver til sin rett. Ingen kan ta en amerikaners sjel, den må Jabez selv få eie. Juryen er enig, kontrakten rives i stykker og Webster gir Djevelen et spark i ræva på vei ut av låven.

Det er Simone Simon som spiller Belle i filmen. Hun sang forstyrrende sanger på fransk til barnet i voggen. Den ene kan oversettes til: «Satan er din far og Helvete er din verden». Filmen har hatt mange titler. All that Money can Buy, The Devil and Daniel Webster, Here is a Man, Danny and the Devil og A Man Called Scratch. De prøvde seg fram, ombestemte seg og skiftet navn etter lansering. Problemet var at ordet Devil i tittelen kunne støte bort sørstatsmennesker. Men hvis du brukte Daniel Webster i tittelen, kunne den bli forbundet med periodefilm, noe som ville støte bort deler av det mannlige publikummet. Og den ble gitt ut rett etter de harde 30-årene og the great depression, så man ville ikke ha så stort fokus på penger. Det endte til slutt med All that Money can Buy eller The Devil and Daniel Webster. DVD’en i Criterion Collection fra mange år tilbake het The Devil and Daniel Webster. Blurayutgivelsen i år heter All that Money can Buy.

Filmer som kan oppleves like i handling, tone, stil eller tema: Faust, Citizen Kane,

Øyeblikket: Når ulykkene rammer Jabez, dukker et negativbilde opp i en brøkdel av et sekund. Det er av en flirende Djevel i Walter Hustons skikkelse. En gang da grisen brekker beinet, en gang da kona slår ryggen og da Jabez mister kornsekken i søla. Dette er et kult og nyskapende grep for en så gammel film. Det gir en uhyggelig effekt, noe ondt og overnaturlig lurer bak her.

Lyd og bilde

New 4K digital restoration, with uncompressed monaural soundtrack: Nydelig restaurert bilde, nesten uten skader og med god kvalitet i bildet. Gode detaljer, og mye dypfokus som gir oss fin og skarpt bilde i forgrunn og bakgrunn. Fine kontraster som er viktig i en film hvor skygger og skyggespill spiller en så avgjørende rolle. Lyden er klar og fin i mono.

Ekstramateriale

Audio commentary by film historian Bruce Eder and Steven C. Smith, biographer of composer Bernard Herrmann: Eder gir oss et ganske bra kommentarspor. Midtveis i filmen overtar Herrmannbiograf Smith og kommenterer musikken, før Eder overtar igjen. Fin blanding, det skaper et variert og informativt kommentarspor.

New restoration demonstration: Det finnes en del versjoner av denne filmen. En god tysk kopi ble utgangspunktet for denne restaureringen. Og det må sies at det er stor forskjell på før/etter bildene. Omtrent 6 minutter lang dokumentar.

Reading by actor Alec Baldwin of the short story by Stephen Vincent Benét on which the film is based: Veldig godt lest av Baldwin! Dette var mer min smak enn hørespillet. 33 minutter.

Episode of the Criterion Channel series Observations on Film Art about the film’s editing: Lærerikt! Vi får vite om forskjellige måter å klippe på. Vi lærer om axis of action, siktlinjer, 180 graders linje, eyeline match og mange andre kjente og ukjente begreper. Alt satt opp mot eksempler fra filmen. Strålende! 13 minutter.

Comparison of the differences between the July 1941 preview version of the film, Here Is a Man, and the film’s 1943 rerelease as The Devil and Daniel Webster: Det mest vesentlige her er disse innstikkene av negativene av Djevelen som jeg beskriver i Øyeblikket. 4 minutter og 38 sekunders sammenligning av de to versjonene.

The Columbia Workshop’s radio adaptations of Benét’s short stories “The Devil and Daniel Webster” and “Daniel Webster and the Sea Serpent,” both featuring music by Herrmann: Begge disse er på 30 minutter hver. Jeg er ikke så glad i hørespill, jeg blir litt likegyldig til dem. Men lyden er fin, så godt ekstramateriale for de som liker hørespill.

Trailer: Kun stillbilder og én setning som sies av en fortellerstemme.

An essay by author Tom Piazza and a 1941 article by Benét: Greit essay av Piazza, men ikke noe som vil huskes lenge. Forfatteren har også en tekst i heftet.